Cei mai mari furnizorii de internet din Romania, care detin impreuna circa 94% din totalul pietei de internet, vor fi obligati sa realizeze, sa administreze si sa ofere clientilor pana la 1 aprilie 2011 aplicatii proprii care sa masoare in timp real indicatori tehnici precum viteza de transfer a datelor, potrivit unui proiect de decizie suspus dezbaterii publice luni de autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM). De asemenea, toti furnizorii de internet vor fi obligati sa posteze pe paginile proprii de internet si in contracte parametri de calitate, inclusiv frecventa reclamatiilor pentru serviciile prestate.

Conform proiectului de decizie, furnizorii de servicii de acces la internet vor avea obligatia publicarii parametrilor de calitate administrativi precum:

  • termenul necesar pentru furnizarea accesului la internet;
  • termenul de remediere a deranjamentelor;
  • frecventa reclamatiilor utilizatorului;
  • frecventa reclamatiilor referitoare la deranjamente;
  • frecventa reclamatiilor privind corectitudinea facturarii;
  • termenul de solutionare a reclamatiilor utilizatorilor.

Masurarea acestor parametri presupune ca furnizorii sa inregistreze toate evenimentele corespunzatoare parametrilor respectivi si sa intocmeasca o statistica la sfarsitul perioadei de raportare.

  • Furnizorii de internet si ANCOM ar urma sa ofere aplicatii online prin care sa se verifice calitatea serviciilor de internet

Proiectul mai aminteste ca furnizorii cu peste 1.000 de conexiuni vor publica si parametrii de calitate tehnici precum:

  • viteza de transfer a datelor;
  • intarzierea de transfer;
  • variatia intarzierii de transfer;
  • rata pierderii de pachete.

si ca "vor realiza, administra si pune la dispozitia utilizatorilor o aplicatie proprie care sa masoare si sa evalueze, in timp real, indicatorii tehnici de calitate pentru serviciul de acces la internet".

Analizand statistica petitiilor adresate autoritatii de reglementare de catre utilizatorii finali pe parcursul anului 2009, constatam ca majoritatea petitiilor ce au ca obiect sesizarea unor aspecte legate de calitatea serviciilor de comunicatii electronice utilizate, vizeaza serviciile de acces la internet oferite de diversi furnizori. Prin urmare, din perspectiva utilizatorului final, calitatea in domeniul comunicatiilor electronice este o problema legata indeosebi de furnizarea serviciului de acces la internet.

Expunerea de motive, ANCOM

Potrivit expunerii de motive la acest proiect, in prima jumatate a acestui an, in Romania existau peste 1.000 de furnizori de servicii de acces la internet, din care 111 furnizori de servicii de acces la internet detin cel putin 1.000 de conexiuni, avand o cota de piata de 93,62%, in timp ce furnizorii care detin mai putin de 1.000 de conexiuni, in numar de 998, au o cota de piata de doar 6,38%.

Conform proiectului de decizie, cei 111 furnizori sunt obligati sa realizeze, sa administreze si sa ofere clientilor pana la 1 aprilie 2011 aplicatii proprii care sa masoare in timp real indicatori tehnici, precum viteza de transfer a datelor.

Furnizorii care detin mai putin de 1000 de conexiuni nu sunt strict obligati sa puna la dispozitie aceasta aplicatie. Totusi, acestia pot opta fie pentru dezvoltarea unei aplicatii proprii fie pentru indicarea unei metode de masura/aplicatie disponibila on-line, gratuita, prin care utilizatorii finali pot evalua nivelul de calitate al serviciului realizat.

Mai mult, proiectul "instituie posibilitatea ca ANCOM sa realizeze, sa administreze si sa puna la dispozitia publicului o aplicatie disponibila on-line pe pagina proprie de internet, prin intermediul careia se va putea testa calitatea serviciului/legaturii intre echipamentul terminal al utilizatorului final si un server de test aflat intr-un nod de tip internet interexchange, fiind totodata afisate si, respectiv, raportate valorile parametrilor de calitate".

Decizia se va aplica serviciilor de acces la internet, furnizate prin intermediul retelelor publice fixe sau mobile de comunicatii electronice, indiferent de tehnologia de acces la internet: accesul prin tehnologii prin fir in banda ingusta (prin conexiuni de tip dial-up/ISDN) sau in banda larga (DSL, cable modem) sau accesul wireless precum WLAN, GSM, GPRS si UMTS.

  • UPDATE 1: Razvan Ionescu, Romtelecom: O astfel de initiativa poate fi binevenita daca nu va presupune eforturi financiare si operationale nejustificat de mari

Drept reactie la acest proiect de decizie, oficialii Romtelecom au tinut sa precizeze ca piata de internet din Romania este foarte competitiva, dar ca o astfel de initiativa suplimentara poate fi binevenita daca nu presupune costuri financiare prea mari pentru furnizorii de internet.

"In Romania piata de internet este una foarte competitiva, care ofera cele mai mici preturi la o calitate foarte buna, de aceea apreciem ca are capacitatea de a se autoregla. Cu toate acestea, suntem convinsi ca anumite initiative de asigurare a unui grad mai mare de transparenta pot fi binevenite in masura in care implementarea acestora nu va presupune eforturi financiare si operationale nejustificat de mari din partea furnizorilor de servicii de acces la internet", a declarat Razvan Ionescu, director reglementare in Romtelecom.

Oficialul Romtelecom a mai atentionat ca "orice model de reglementare trebuie sa asigure comparatii relevante si obiective intre diferite tipuri de tehnologii de acces, eliminandu-se riscul de distorsionare a perceptiei consumatorilor asupra capacitatii diverselor tehnologii utilizate in prezent de a asigura accesul la internet in banda larga in conditii optime".

  • UPDATE 2: Cristina Nicoara, RCS&RDS: Oferim deja clientilor posibilitatea sa-si testeze viteza de internet

Pe de alta parte, oficialii RCS&RDS, cel mai mare furnizor local de internet prin linii fixe (cu 1,1 milioane utilizatori) nu au dorit sa faca inca o declaratie legata de proiectul de decizie abia supus in dezbatere publica, dar au amintit ca RCS ofera deja o aplicatie de testare a vitezei de internet.

"Dam deja clientilor posibilitatea sa-si testeze in orice moment viteza la internet, pe site-ul companiei, prin intermediul aplicatiei "Testeaza-ti viteza" de pe http://www.rcs-rds.ro/internet-digi-net/testeaza-ti-viteza. Clientii nostri pot verifica oricand vitezele de download si de upload. Am oferit abonatilor acces rapid la un astfel de instrument pentru a putea vedea oricand ca vitezele la internet sunt cele promise in oferta. Oferta de internet a RCS & RDS contine cele mai mari viteze de transfer: viteza noastra maxima (pana la 100 Mbps), aferenta serviciului Digi Net Fiberlink 2, este de 3 ori mai mare fata de cea mai mare viteza concurenta. Viteza noastra medie, de pana la 50 Mbps, este si ea mai mare cu 40% fata de orice alta viteza maxima concurenta", a precizat Cristina Nicoara, specialist relatii publice in cadrul RCS&RDS.

Pentru proiectul de decizie lansat luni in dezbatere publica sunt asteptate observatii si propuneri pana la data de 27 octombrie 2010.