Parolarea si platirea unei taxe pe minut de utilizare a site-urilor cu caracter pornografic nu vor mai fi obligatii explicite in legea privind prevenirea si combaterea pornografiei, conform unui proiect de act normativ initiat de Ministerul Comunicatiilor. Autoritatea de reglementare in comunicatii (ANCOM) spune insa ca obligativitatea parolarii se va regasi in normele de aplicare emise ulterior. Pe de alta parte, Bogdan Manolea, jurist specializat in dreptul tehnologiei informatiei, avertizeaza ca in actuala forma actul ar putea conduce la repetarea situatiei de cenzura din 2008, cand s-a dispus blocarea mai multor site-uri.

Informatia pe scurt:

  • Parolarea si platirea unei taxe pe minut de utilizare a site-urilor cu caracter pornografic sunt articole care nu se vor mai regasi in Legea 196/2003 privind prevenirea si combaterea pornografiei, potrivit unui proiect de lege initiat de Ministerul Comunicatiilor.
  • Cristina Pocora, deputat PNL, a cerut ministerului sa explice public de ce a facut aceasta modificare.
  • Catalin Marinescu, seful Autoritatii de Reglementare in Comunicatii (ANCOM) spune ca legea va avea si norme de aplicare si faptul ca in proiect nu apare explicit obligatia parolarii nu inseamna ca aceasta este eliminata.
  • Juristul Bogdan Manolea avertizeaza ca in actuala forma documentul poate duce la situatii ilegale de cenzura a continutului pe internet.

Noul proiect al Ministerului Comunicatiilor prevede modificarea unui articol-cheie din Legea 196/2003, respectiv cel referitor la realizarea si accesul pe site-urile cu caracter pornografic:

Art. 7 (in vechea forma):

"(1)Persoanele care realizeaza site-uri cu caracter pornografic sunt obligate sa le paroleze, iar accesul la acestea va fi permis numai dupa ce s-a platit o taxa pe minut de utilizare, stabilita de realizatorul site-ului si declarata la organele fiscale.

(2)Persoanele care realizeaza sau administreaza site-uri trebuie sa evidentieze clar numarul accesarilor site-ului respectiv, pentru a putea fi supus obligatiilor fiscale prevazute de lege".

In noua forma, alineatele (1) si (2) ale art. 7 se modifica astfel:

"(1) Materialele pornografice distribuite prin intermediul sistemelor informatice sunt destinate exclusiv persoanelor majore.

(2) Site-urile destinate exclusiv distribuirii de materiale pornografice trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:

a) sa contina pe orice pagina de acces a site-ului o atentionare cu privire la continutul acestuia;

b) sa permita accesul persoanelor la materialele pornografice numai dupa o verificare prealabila a varstei acestora."

  • Ministerului Comunicatiilor i se cere sa explice public ce s-a urmarit prin modificarea legii

Joi, deputatul PNL Cristina Pocora a criticat propunerea Ministerului Comunicatiilor de modificare a acestei legi, sustinand ca aceasta inlesneste accesul copiilor si adolescentilor la site-uri destinate exclusiv adultilor, potrivit Agerpres.

Aceasta a reclamat ca prin modificarea articolului 7 alin (1) si (2) dispare obligativitatea parolarii site-urilor cu caracter pornografic de catre administratorii acestora si plata taxei pe minutul de utilizare si a solicitat Ministerului Comunicatiilor sa explice public ce a urmarit prin modificarea legii.

Ministerul Comunicatiilor nu facut nici un comentariu in aceasta privinta pana la publicarea acestui material.

  • Catalin Marinescu, presedintele ANCOM: Proiectul propune o schimbare de optica, in sensul asigurarii protectiei minorilor prin verificarea varstei

La momentul adoptarii actualei legi privind prevenirea si combaterea pornografiei, legiuitorul a urmarit ingradirea accesului minorilor la materiale care pot dauna acestora. Prin urmare, desi obligaţia de parolare a site-urilor cu caracter pornografic viza asigurarea acestui scop, in practica nu conducea propriu-zis la realizarea acestui lucru, deoarece legea in vigoare prevede doar obligativitatea parolarii, fara sa existe interdicţia expresa de a pune la disponibilitatea minorilor aceste materiale.

Catalin Marinescu, ANCOM

Pe de alta parte, oficialii autoritatii de reglementare in Comunicatii (ANCOM) care au participat la discutiile de modificare a legislatiei sustin ca legea va avea si norme de aplicare si faptul ca in proiect nu apare explicit obligatia parolarii nu inseamna ca aceasta este eliminata.

"In forma actuala, proiectul propune schimbarea opticii, in sensul asigurarii protectiei minorilor prin verificarea varstei. Modalitatea de verificare efectiva a varstei va fi stabilita prin normele metodologice ce vor fi elaborate de catre MCSI ulterior aprobarii acestui proiect, astfel incat sa fie in masura sa asigure accesul la respectivele materiale doar adultilor. Asadar faptul ca in prezentul proiect nu mai apare explicit obligatia parolarii nu echivaleaza cu o eliminare a acesteia", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

  • Juristul Bogdan Manolea: Eliminarea sau blocarea accesului sa se ceara furnizorilor de gazduire, nu celor de internet

Contactat de HotNews.ro, Bogdan Manolea, jurist specializat in dreptul tehnologiei informatiei, a precizat ca prevederile din lege privind parolarea si platirea unei taxe nu s-au respectat niciodata.

"Prevederile privind parolarea si platirea unei taxe nu s-au respectat niciodata de cand a existat legea. In plus sunt si stupide - cum adica acces/minut? Un minut inseamna un sfert de poza pe dial-up si doua filme pe broadband", a precizat Bogdan Manolea.

Juristul a trimis deja catre MCSI cateva propuneri de modificare la acest proiect de lege, atentionand ca legea ar trebui sa evite aparitia din nou a unor probleme privind cenzura la nivelul furnizorilor de internet.

In 2008, autoritatea de reglementare in comunicatii (numita la acel moment ANC si care avea in atributii aplicarea Legii 196/2003), a dispus blocarea accesului la 40 de site-uri cu caracter pornografic, care nu respectau obligatiile legale privind accesul pe baza unei parole (in majoritatea cazurilor lipsind chiar si avertismentul minim privind varsta persoanelor carora le este permis accesul) si nici nu solicitau plata unei taxe pe minut de utilizare.

Masura a atras reactia societatii civile si a industriei care au acuzat ca decizia transforma furnizorii de internet in niste cenzori ai continutului de pe Internet, contravenind legislatiei romanesti si europene.

Posibilitatea solicitarii blocarii accesului la site-ul in cauza sau la continutul respectiv se mentine in actualul proiect de modificare a legii (prin articolul 14, aliniatul 2) si nici nu se precizeaza clar ca obligatiile sa se aplice furnizorilor de gazduire si nu celor de internet.

"Am propus modificarea Art 14 alin 2 prin referirea expresa catre Articolul 14 din Legea 365/2002 (legea comertului electronic) si sa se precizeze clar ca solicitarea de eliminare sau blocare a accesului este la nivelul furnizorilor de gazduire si nu pentru furnizorii de internet. Furnizorii de gazduire au acces direct la continut si pot da jos acea informatie. In felul asta stopezi problema direct la sursa", a mentionat Bogdan Manolea.

Proiectul de modificare a Legii 196/2003 a fost supus consultarii publice in perioada 17-27 septembrie 2010. In prezent, proiectul se afla in stadiu de avizare, in cursul zilei de vineri, 1 octombrie, fiind transmis catre MCSI si acordul ANCOM.