In proiectul de Hotarare de Guvern, postat pe site-ul ministerului Comunicatiilor (institutia care a initiat acest act normativ) pe 7 octombrie este prezentat un calendar cu intervalul de timp in care autoritatile publice centrale si locale responsabile de plata taxelor si impozitelor vor fi obligate sa se inroleze in noua platforma.
- Primariile sunt obligate sa se inroleze in Sistemul national electronic de plata a taxelor si impozitelor
"Art. 4. - Autoritatile administratiei publice centrale si locale care desfasoara activitati de incasare a taxelor si impozitelor au obligatia sa se inroleze in Sistemului National Electronic de Plata a Taxelor si Impozitelor conform urmatorului calendar:
- Etapa 1: Inrolarea Municipiilor Resedinta de Judet si a Municipiilor/Oraselor cu populatie mai mare de 150.000 locuitori in termen de 7 luni de la aprobarea prezentului act normativ.
- Etapa 2: Inrolarea Municipiilor si Oraselor cu populatie de pana la 150.000 locuitori in termen de 6 luni de la termenului primei etape.
- Etapa 3: Inrolarea comunelor si a autoritatilor administratiei publice nevizate de primele doua etape, in termen de 6 luni de la incheierea termenului celei de a doua etape".
- Costurile cu inrolarea, interfatarea si incasarea electronica a platilor sunt suportate de catre autoritatile publice
Daca despre implementarea acestei platforme nationale, oficialii MCSI au precizat ca se va face impreuna cu APERO si nu va presupune costuri pentru minister, folosirea efectiva a platformei va insemna cheltuieli ce vor fi suportate de autoritatile publice:
"Art. 7. - Cheltuielile privind inrolarea, interfatarea si incasarea electronica a platilor sunt suportate de catre autoritatile publice".
- Noul sistem national de plati online a taxelor - la Ghiseul.ro
Conform informatiilor din nota de fundamentare la acest proiect de act normativ, noul sistem national, denumit ,,Ghiseul virtual de plăti” va fi disponibil la Ghiseul.ro. De altfel, Ionut Damian, presedinte al Centrului National de Management pentru Societatea Informationala (CNMSI), institutie care opereaza Ghiseul.ro, a precizat recent pentru HotNews.ro ca functionalitatile Ghiseul.ro, dar si institutiile inrolate vor fi transferate pe noul sistem national de plati.
Amintim ca Ghiseul.ro este singurul proiect demarat la nivel national in directia platii de taxe si impozite online, in 2006 dar care a inghetat la nivelul din 2009. HotNews.ro a prezentat intr-un articol pe aceasta tema problemele acestui sistem, una dintre acestea fiind si faptul ca procesatorul de plati, DotCommerce Romania, este in prezent in faliment.
- Situatia in tara cu sistemele de plati de taxe si impozite ce vor fi integrate in noua platforma nationala
Documentul mai mentioneaza ca plata de taxe si impozite prin mijloace electronice poate fi facuta momentan in tara de "doar 12 Autoritati Publice Locale care au dezvoltat sisteme de plata a taxelor si impozitelor online, 1 Autoritate Publica Locala care a dezvoltat un sistem de plata neasistata taxe si impozite prin mijloace electronice (kiosk de plata) si cca 100 de Autoritati Publice Locale care au dezvoltat sisteme de plata asistata taxe si impozite prin mijloace electronice (EFT-POS de ghiseu)".
Aceste sisteme au fost dezvoltate insa independent unul de celalalt, fara a se tine seama de interoperabilitatea si integrarea in cadrul unui sistem national. In acest sens, in proiectul de act normativ se precizeaza ca noul sistem national electronic de plata a taxelor si impozitelor va fi "un sistem deschis care va integra sistemele functionale deja dezvoltate".
Problema sta insa la autoritati, caci acestea isi schimba numele si conturile de fiecare data cand se schimba guvernul, iar in unele cazuri, se schimba conturile chiar mai des de atat.
Apoi, tu faci niste plati, ei nu isi proceseaza corect sau la timp lista primita de la banca cu incasarile iar peste cateva luni te trezesti cu somatie insotita de penalitati.
Incearca sa iti platesti asigurarea de pensie sau asigurarile medicale in momentul de fata prin intermediul unui transfer bancar ordinar. Nu vei stii niciodata sigur daca ai platit in contul corect :)
Nu văd cum situația actuală se poate schimba în doar două luni. La urma urmei, nu este vorba de tehnologie ci de organizare. În lipsa unei organizări elementare, tehnologia nu va face decât să multiplice birocrația deja existentă. Vom avea în continuare o grămadă de oameni angajați să plimbe fizic dosarele PLUS o serie de așa-numiți "specialiști IT". Iar dacă implementarea sistemului nu va costa nimic (deși nu văd cum), în mod cert vor fi o serie de contracte "de mentenanță" cu veșnicii parteneri în astfel de cazuri (gen SIVECO).
Apoi toată povestea se va mușamaliza, iar peste un an sau doi va fi implementată o nouă "platformă virtuală", la fel de gratuită și de eficientă ca vechiul Ghișeu...
Pare pesimistă viziunea mea, dar până acum așa s-a întâmplat.
habar n-am ce inseamna cuvintele astea, interfatare si incasare electronica a platii.....dar sistemul "impus" ar trebui, firesc, sa urmeze conventiile consacrate de piata libera.
o alta problema ar fi...la magazin, vad pretu si0mi bag cardu. LA IMPOZITE, AS VREA SA-MI BAG CARDU, DAR in multe cazuri, NU STIU SUMA, trebuie sa ma duc sa intreb, deci daca tot m-am dus sa intreb am si platit. DECI, CUM AFLU SUMA DE PLATA?
http://www.realitateamea.ro/2010/08/de-la-rusi-vin-deontologii-sau-cum-sa-faci-terci-un-ministru-ca-sa-ti-dea-niste-milioane-nume-de-cod-bogdan-chireac.html