Telefoanele viitorului se vor baza pe nanotehnologie, isi vor putea schimba forma, vor inregistra tot ce se intampla in jurul utilizatorului si vor ajunge sa recunoasca lucruri sau chiar persoane si sa furnizeze instant informatii despre ele, a spus intr-un interviu acordat HotNews.ro, Felix Petersen, sef strategie de produs la brandul de servicii Ovi al Nokia. El a admis ca Nokia a reactionat mai greu la modificarile radicale ale preferintelor clientilor care nu mai aleg telefonul in functie de hardware, ci in functie de software si de aplicatiile ce pot fi instalate. Interviul a fost realizat la evenimentul How To Web care s-a tinut miercuri si joi la Bucuresti.

Felix Petersen, sef strategie de produs la brandul de servicii Ovi al NokiaFoto: Hotnews

Rep: Ati vorbit in prezentare de mai multi senzori speciali care vor schimba piata telefoniei mobile. In ce mod se va intampla asta?

Felix Petersen: Inca de acum cativa ani existau telefoane cu tehnologia RFID (identificare prin unde radio), dar nu aveai unde sa o folosesti, nu existau aplicatii si nici sisteme de plata. Acum aceasta tehnologie e promitatoare, exista spre exemplu acel celebru Oyster Card din transportul public londonez care foloseste unde radio. Urmatorul senzor care cred ca va fi si mai revolutionar decat GPS-ul este NFC (Near Field Communication), succesor al RFID, insa mai puternic decat acesta, in special in ceea ce priveste raza de actiune, La NFC emitatorul si receptorul sunt integrate in aceeasi unitate, va fi o mare schimbare, se vor putea face plati de la distanta cu telefonul, dar se vor putea si schimba contacte intre telefoane foarte usor, practic apropii doua telefoane fizic si ele se vor conecta, pot sa-i dai unul prieten cei 10 euro pe care ii datorezi in felul acesta.

Rep: Ce parere aveti de telefoanele mobile cu ecran 3D, au un viitor?

Felix Petersen: Poate, desi cred ca mai promitatoare este nanotehnologia, telefoane care-si schimba forma, terminale mult mai flexibile cu tastatura pliabila si display-ul mai mare (...) Foarte interesante sunt asa-numitele "Pico projectors", micile proiectoare integrate in telefoane care-ti permit sa vezi un film la dimensiuni generoase. Problema lor e insa durata bateriei.

Rep: Vedeti un viitor in sursele alternative de incarcare, cum ar fi energia solara sau cea cinetica?

Felix Petersen: Da, absolut, iar in Africa sunt folosite astfel de tehnologii, insa trebuie sa exista o combinatie intre aceste tehnologii, nu sa fie utilizata una singura.

Rep: Exista in piata perceptia ca Nokia a pierdut teren in lupta cu concurenta si chiar si cifrele arata cote de piata mai scazute. Sunt utilizatori care considera ca meniurile unor telefoane Nokia au ramas spre exemplu destul de greoaie si invechite. Cum explicati declinul?

Felix Petersen: Nokia nu a pierdut cota de piata, ci a castigat. iPhone a pierdut cota de piata. Depinde la ce ne uitam, e adevarat ca la categoria smartphone-uri "high-end" Nokia a pierdut in ultimii ani cota de piata. Totusi, vedem ca efectul Cupertino (orasul unde Apple isi are sediul n. r.) nu mai e la fel de persistent, mai ales de cand a aparut Google cu Android si cu magazinul online. Totusi si Symbian a fost improspatat, e adevarat ca nu e chiar un sistem nou si probabil la asta va referiti cand spuneti ca meniurile nu prea s-au schimbat, dar a fost modificat, iar multi-touch-ul merge bine si in continuare se va imbunatati.

Rep: Credeti ca Nokia a pierdut ceva cota de piata si din cauza ca in ultimii ani au aparut extrem de multe telefoane?

Felix Petersen: Da, dar si regulile jocului s-au schimbat mult si poate aici Nokia a reactionat mai greu. Acum cativa ani iti alegeai telefonul mobil in functie de hardware, design, autonomia bateriei, marimea ecranului, calitatile camerei - iar la asta Nokia era experta. Insa odata cu aparitia iPhone-ului si a magazinului de aplicatii, software-ul face diferenta. Ne comparam telefoanele in functie de ce aplicatii avem pe ele si ce putem pune si in functie de cat de mult le putem personaliza pentru a ne fi pe plac. De exemplu, daca esti diabetic iti pui pe telefon aplicatii care sa-ti monitorizeze regimul alimentar sau daca ai copii transformi telefonul in masina de gaming. De aceea spun ca regulile jocului s-au schimbat, iar Nokia a reactionat mai greu.

Rep: Vi se par promitatoare aplicatiile de "realitate amplificata", cele in stilul Layar de pe Android prin care daca privesti prin camera telefonului poti vedea pe ecran informatii despre obictive din jur?

Felix Petersen: Da, e o tehnologie importanta, dar e inca la inceput si practic ai camera telefonului si busola si iti spune ca un anumit obiectiv e intr-o anume directie. Practic e un alt mod de prezentare a unei harti clasice. Urmatorul pas este ca aplicatia sa inteleaga ce e in poza, iar asta inseamna investitii uriase in modele 3D ale oraselor. Nu trebuie sa-ti spuna doar cu aproximare in ce directie e obiectivul, ci daca esti in fata unei cladiri sa-ti spuna ce este cladirea respectiva. Insa pentru a se ajunge la un nivel avansat e nevoie de investitii mari facute de companii foarte puternice, nu de start-up-uri.

Rep: Pentru ca aplicatia sa recunoasca o cladire banuiesc ca Layar ar trebui combinata cu un alt exemplu de aplicatie de pe Android, cea numita Goggles care face cautare pe internet si iti poate identifica persoane, cladiri sau diverse obiecte din fotografii facute cu telefonul?

Felix Petersen: Da, exact, ele se pot combina si tocmai de aceea am spus ca trebuie investit masiv fiindca in afara de Google si Navteq nu exista companii care sa aiba bani sa faca modele 3D ale oraselor sau sa faca fotografii satelitare detaliate.

Rep: Acum un smartphone de top are aproape tot ce-ti poti dori: internet, video, jocuri, cele mai diverse aplicatii. Ce ar mai putea aduce nou telefoanele 4G, cum ar putea fi motivati utilizatorii sa dea sute de euro pe un telefon nou destept?

Felix Petersen: Consumul de video va creste imens, va disparea conceptul de proprietate, nu va mai colectiona nimeni pe un HDD muzica sau filme, le poti accesa pe internet oricand. Apoi telefonul va inregistra datele din mediul inconjurator, va fi un fel de "internet al lucrurilor", telefonul inregistreaza informatii din jurul tau: cu camera va recunoaste lucruri si obiecte, va inregistra zgomotul ambiental pentru a afla imediat unde esti: de exemplu poate detecta ca esti la aeroport si chiar la ce poarta te aflii, va trimite informatia "in the cloud" si apoi va da utilizatorului date folositoare.

Felix Petersen lucreaza din 2008 la Nokia si este sef strategie de produs la brandul de servicii Ovi al companiei scandinave. Ovi, care inseamna "usa" in finlandeza este un brand al serviciilor de internet ale Nokia si cuprinde harti, client de mail, mesagerie instant, muzica si jocuri. Nokia a anuntat in august 2007 ca urmeaza sa lanseze brandul Ovi, iar un an mai tarziu a devenit publica versiunea beta. In august 2009 a aparut Ovi Maps.