Sistemul national electronic de plata a taxelor si impozitelor nu poate fi accesat in prezent de catre cetateni, chiar daca Ministerul Comunicatiilor a anuntat in doua randuri ca acesta este implementat si functional in totalitate si ca va fi operational 100% incepand cu luna ianuarie 2011. "As fi vrut sa fie operational 100% inca de ieri", a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro Valerian Vreme, ministrul Comunicatiilor. Probleme mari sunt insa in procesul de implementare si in negocierea dintre primarii si banci in privinta comisioanelor percepute la plata cu cardul. Totusi, in peste 12 primarii din tara, acest sistem a fost testat si functioneaza chiar daca este implementat pe serverele locale, a mai explicat acesta.

Ghiseul.ro, operational incepand de miercuriFoto: Captura Ghiseul.ro

Pe 29 decembrie, ministerul Comunicatiilor (MCSI) a anuntat ca a finalizat implementarea pe serverele proprii a Sistemului national electronic de plata online a taxelor si impozitelor (SNEP), acesta fiind pregatit pentru inregistrarea institutiilor publice.

Pe 25 noiembrie ministerul facuse un anunt similar: "in momentul de fata, sistemul este implementat in totalitate pe serverele MCSI - CNSMI, testele de functionaliate si securitate fiind finalizate".

Totusi, in comunicatul din decembrie, ministerul anunta in plus ca sistemul va fi 100% operational incepand cu luna ianuarie 2011 si va putea fi accesat la adresa de internet www.ghiseul.ro.

Pana in prezent insa, accesand www.ghiseul.ro utilizatorii nu gasesc decat ceea ce descopereau si in luna decembrie - o poza cu un text in care se anunta ca plata online a taxelor si impozitelor cu cardul bancar este in faza de inrolare institutii.

  • Vreme: Peste 12 primarii din tara folosesc deja SNEP, dar implementat la nivel local

"As fi vrut sa fie operational 100% inca de ieri", declara intr-un interviu pentru HotNews.ro ministrul Comunicatiilor, precizand ca sunt dificultati in procesul de implementare dar ca sunt primarii unde sistemul ruleaza deja, dar la nivel local.

"Sistemul este functional 100%. Urmeaza insa un proces de implementare stipulat in Hotararea de Guvern. In luna decembrie, fiind sarbatori si sfarsit de an, am inaintat foarte greu in ceea ce priveste implementarea sistemului, dar in primarii se lucreaza. Am monitorizarea primariilor care vor fi inrolate. Am informatii spre exemplu ca primariile din sectoarele 1 si 6 din Bucuresti sunt aproape gata de inrolare, primaria din Arad voia sa migreze de saptamana trecuta dar am decis sa dam drumul sistemului cu mai multe primarii deodata", a declarat Valerian Vreme.

Acesta a mai spus ca "in prezent, in peste 12 primarii din tara acest sistem national a fost testat si este operational insa implementat pe serverele locale, urmand sa se faca migrarea pe serverele centrale", dand ca exemple Oradea, Arad, Baia Mare si Campia Turzii.

Amintim ca in nota de fundamentare la proiectul de HG privind implementarea acestui sistem se mentioneaza ca "in privinta platii taxelor si impozitelor prin mijloace electronice de plata, la momentul actual in Romania exista doar 12 Autoritati Publice Locale care au dezvoltat sisteme electronice de plata online a taxelor si impozitelor".

  • Cetatenii isi pot plati taxele fie prin platformele online locale fie prin platforma nationala, spune ministrul

Ministrul considera ca ar fi un succes partial daca in sistem s-ar inrola in principal primariile de sector din Bucuresti. Problema este insa ca anumite primarii din Bucuresti dar si din anumite orase din tara au dezvoltate platforme proprii de plata online.

"Cetatenii pot sa faca plati ori prin platformele locale ori prin aceasta nationala. Stiti cum trebuie vazuta aceasta platforma? Ca un dispozitiv pe care il punem la dispozitia unei insitutii pentru a-si incasa banii. Fiecare institutie publica poate insa sa-si cumpere propriile dispozitive. Sistemul national are in schimb doua avantaje: in primul rand elimina cheltuielile primariei legate de investitia intr-un astfel de sistem, intretinerea acestuia etc. Al doilea avantaj este legat de faptul ca pe masura integrarii in sistem se vor putea plati taxele si impozitele la nivel integrat nu doar la nivel local", a mai explicat oficialul.

Amintim insa ca prin Hotararea de Guvern, institutiile publice sunt obligate sa se inroleze in SNEP, iar monitorizarea trebuie facuta de MCSI.

  • Implementare ingreunata de negocierea dintre primarii si banci pe marginea comisionului de plata. Comisionul este de maxim 2%

Procesul de implementare a acestui sistem national de plata online a taxelor merge greu, unul dintre cele mai delicate aspecte fiind negocierile dintre primarii si banci pe marginea comisionului perceput la plata online cu cardul.

"Suntem in perioada de implementare si in acest proces mai exista si necunoscuta numita "negocieri cu bancile" de catre primarii. Prin Hotararea de Guvern primaria trebuie sa faca aceasta negociere cu bancile conform legii achizitiilor publice si sunt termene care trebuie respectate", a spus Vreme.

Referitor la acest comision, ministrul a mai spus ca in urma negocierilor comisionul a ajuns si la 1,5%.

"Prin HG comisionul este de 2% maxim dar sa stiti ca se negociaza sub 2%. Este o negociere intre primarie si banci si din informatiile mele s-a ajuns la 1,5%-1,8%", a mai spus ministrul Comunicatiilor.

Conform acestui act normativ, comisionul perceput in urma unei plati electronice poate fi suportat de contribuabil, primarie sau in orice alta varianta agreata de primarie la data inrolarii in acest sistem.

  • Despre SNEP

Dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor (SNEP) s-a facut de Ministerul Comunicatiilor in colaborare cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), la costuri zero pentru statul roman.

Prin acest sistem care ar urma sa fie accesat la adresa de internet www.ghiseul.ro, romanii isi vor putea plati taxele si impozitele aferente prin cardul bancar.

Institutiile publice care desfasoara activitati de incasare a taxelor si impozitelor au obligatia sa se inregistreze in SNEP conform calendarului prevazut in Hotararea de Guvern privind aprobarea realizarii Sistemului national electronic de plata online a taxelor si impozitelor.

Prima etapa prevede inregistrarea municipiilor resedinta de judet si a municipiilor si oraselor cu populatie mai mare de 150.000 locuitori in termen de sapte luni de la intrarea in vigoare a hotararii. Cetatenii nu sunt obligati sa-si plateasca taxele si impozitele pe aceasta platforma, existand si alternativa efectuarii platilor la ghiseul traditional.