UPC a pierdut anul trecut in Romania peste 93.000 de clienti, ajungand la sfarsitul anului la 1,15 milioane abonati si inregistrand scaderi pe toate liniile de business: televiziune, internet si telefonie fixa, arata datele grupului Liberty Global. Evolutia negativa este explicata de conducerea UPC prin inrautatirea conditiilor economice, care au pus presiune in special pe clientii cu venituri sub medie, fapt care a dus la pierderi pe segmentul de televiziune analogica. Rezultatele financiare vin in contextul in care joi atat Catalin Tolontan, pe blogul sau cat si ZF au informat, pe surse din piata, ca RCS&RDS negociaza cumpararea UPC.

Foto:

La sfarsitul anului trecut, UPC Romania avea in total peste 1,15 milioane utilizatori, in scadere cu 7,45% (cu 93.200 de utilizatori) fata de sfarsitul anului 2009. Este drept, in ultimele trei luni din 2010, operatorul a inregistrat o usoara crestere a numarului total de clienti (400 de utilizatori) raportat la trimestrul anterior al aceluiasi an.

  • Fata de sfarsitul lui 2009, UPC a inregistrat anul trecut scaderi pe toate liniile de business

Comparatia cu anul 2009, arata insa ca UPC Romania a scazut anul trecut nu doar pe principala linie de business, serviciile TV, ci si pe celelalte segmente: internet si telefonie fixa. Astfel, La sfarsitul lui 2010, UPC avea 255.000 de abonati la serviciile de internet, in scadere cu 4,6% fata de sfarsitul anului anterior si 140.800 de clienti la serviciile de telefonie fixa, in scadere cu 6,5% fata de 2009.

  • "Inrautatirea indicatorilor macroeconomici in anumite sectoare, cum ar fi cel bugetar, au mentinut presiunea economica asupra clientilor, cu precadere asupra celor cu venituri sub medie, aceasta traducandu-se intr-o diminuare a bazei de clienti pe segmentul de televiziune analogica. Vom continua sa incurajam migrarile la televiziunea digitala, oferind pachetul de televiziune digitala - TV Optim -  care permite abonatilor de televiziune analogica sa migreze catre televiziunea digitala la acelasi pret cu televiziunea analogica", a declarat Severina Pascu, directorul executiv al UPC Romania.

UPC a crescut usor in ultimul trimestru din 2010, gratie serviciilor de televiziune digitala prin cablu si satelit

In ultimul trimestru al anului trecut, operatorul a inregistrat o usoara crestere fata de trimestrul anterior, gratie serviciilor de televiziune digitala prin cablu si serviciilor TV prin satelit (DTH), unde numarul clientilor a crescut cu 8% (pana la un total de 283.900 clienti) si respectiv 14% (un total de 226.600 clienti) fata de trimestrul anterior.

La serviciul de televiziune digitala in format HD, UPC a ajuns la peste 20.000 de clienti in luna ianuarie 2011, in crestere cu 28% fata de trimestrul anterior.

  • "In perioada urmatoare pregatim lansarea serviciului de Internet de mare viteza pentru clientii rezidentiali prin intermediul platformei Eurodocsis 3.0. Serviciul va fi disponibil la nivel national si va oferi viteze mari de transfer de date prin cablu, dar si cea mai stabila conexiune la Internet, cu o calitate constanta in orice punct al retelei", a mai precizat Severina Pascu.

Informatii tot mai multe privind preluarea UPC de catre RCS&RDS

Rezultatele financiare ale operatorului vin in contextul in care in piata s-au inmultit zvonurile legate de negocieri care ar avea loc in prezent, in urma carora RCS&RDS, cel mai mare operator de cablu din Romania, ar urma sa preia rivalul UPC.

Astfel, jurnalistul Catalin Tolontan, scria joi pe blogul sau:

  • "In aceste zile se discuta in strainatate o intelegere prin care RCS-RDS, principalul operator de cablu si de DTH, sa preia reteaua competitorul sau UPC in Romania. Atit RCS cit si UPC au afaceri pe mai multe piete europene, astfel incit tranzactia ar putea insemna cedarea Romaniei de catre UPC in schimbul unui alt teritoriu, la care sa renunte RCS".

De asemenea, Ziarul Financiar relata joi, pe baza unor surse din piata, ca "RCS&RDS, companie controlata de omul de afaceri din Oradea Zoltan Teszari este la un pas de a-si cumpara rivalul UPC, intr-o tranzactie care s-ar ridica in jurul a 300 de milioane de dolari". Conform surselor, "Teszari - care detine 43% din RCS&RDS - a avut discutii incepand cu finalul anului trecut cu marile banci de investitii printre care Goldman Sachs, Credit Suisse si Morgan Stanley pentru structurarea unei asemenea tranzactii. El este acum in proces de a selecta banca cu care va merge inainte, discutiile purtandu-se la Viena".

Oficialii RCS&RDS si ai UPC Romania nu au dorit sa comenteze "zvonurile" din piata. Contactati de HotNews.ro, reprezentantii Consiliului Concurentei au spus ca nu au primit nici o notificare privind un acord intre cele doua companii, iar oficialii ANCOM (autoritatea de reglementare in comunicatii) au spus ca autoritatea "nu detine informatii cu privire la o posibila preluare a companiei UPC de catre RCS & RDS".

  • "ANCOM nu detine informatii cuprivire la o posibila preluare a companiei UPC de catre RCS & RDS. Preluarea unuia dintre operatorii din piata de catre un altul nu necesita avizul ANCOM, ci doar, in anumite conditii, pe cel al Consiliului Concurentei. Daca se produce o modificare a actionariatului unuia dintre furnizorii autorizati, ANCOM trebuie notificata ulterior, in maxim 10 zile, cu privire la noua componenta a actionariatului. Daca titularul vreuneia dintre licentele detinute se modifica, ceea ce se poate intampla in cazul fuziunii a doi furnizori, ANCOM trebuie, de asemenea, notificata ulterior modificarii pentru a emite o noua licenta, pe numele noului titular", a precizat pentru HotNews.ro Catalin Marinescu, presedintele autoritatii.

De altfel, astfel de informatii au mai circulat si in aprilie 2008, cand se spunea ca Orange, divizia de telefonie mobila a France Telecom, este in faza finala a unui acord de preluare a operatorului de Internet, telefonie fixa si televiziune prin cablu UPC Romania.

  • O fuziune intre RCS&RDS si UPC ar da batai de cap autoritatilor de reglementare si concurenta din Romania si poate si din UE

Ramane de vazut daca se va produce aceasta fuziune si daca da, ce active vor fuziona. O fuziune totala intre RCS&RDS si UPC ar duce la aparitia unui gigant telecom care ar avea circa patru milioane de utilizatori pe piata de servicii TV ( raportat la un total de 5,73 milioane abonati TV in Romania la jumatatea lui 2010), circa 1,4 milioane utilizatori la serviciile de internet fix, peste 1,44 milioane utilizatori de telefonie fixa si peste 1,1 milioane de utilizatori de telefonie mobila.

In aceste conditii, autoritatile vor trebui sa faca o analiza amanuntita privind implicatiile la nivelul concurentei in piata dar si asupra unor masuri de reglementare impuse in prezent operatorilor care activeaza in piata de comunicatii electronice. De asemenea, daca tranzactia va implica active din alte tari, va trebui obtinut aviz inclusiv de la Comisia Europeana.