Comisia Europeana respinge ca pe "acuzatii false" criticile aduse de contestatarii Parteneriatului Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP), privind carnea de vita tratata cu hormoni si organismele modificate genetic, a declarat Wojtek Talko, purtator de cuvant al Directiei pentru Comert a Comisiei Europene, intr-o intalnire online cu cititorii HotNews.ro. "Singura mea preocupare este ca sunt multe mituri raspandite in jurul acordului, care ii fac pe oameni sa se ingrijoreze", a mai spus oficialul de la Bruxelles, raspunzand intrebarilor cititorilor HotNews, despre acordul de liber schimb negociat in prezent de Comisia Europeana si guvernul american.

Wojtek Talko / DG TradeFoto: Comisia Europeana

Intrebare de la utilizatorul "falcoind": Se scot sau nu taxele pe importul de masini din USA?

Wojtek Talko: Obiectivul TTIP este acela de eliminare a tarifelor, printre care se numara taxele de import, pentru cat mai multe bunuri si produse. Aceasta este tinta noastra. Dar trebuie sa asteptam pana la finalizarea negocierilor pentru a vedea daca va fi obtinut acest rezultat. Este important de adaugat ca cele doua parti incearca sa atinga un nivel de compatibilitate a standardelor si reglementarilor in domeniul auto, cum ar fi, de exemplu, eliminarea inspectiilor duble ce stau marturie pentru acelasi nivel de siguranta, dar care sunt facute diferit pe ambele tarmuri ale Atlanticului. O astfel de masura ar putea reduce si costurile.

Intrebare de la utilizatorul "Elvira Sterr": Pentru ca transparenta este unul dintre principalii piloni ai democratiei si pentru ca cunoastere este argumentul cel mai convingator, cand va publica Comisia Europeana toate documentele care fac TTIP?

Wojtek Talko: Comisia Europeana a fost cat se poate de transparenta inca de la inceputul negocierilor. Pe site-ul nostru se gaseste un numar foarte mare de documente. Daca le cititi pe toate (si va va lua ceva timp) veti stii ceea ce dorim noi sa obtinem si ceea ce este de neacceptat pentru noi. Unele dintre aceste documente sunt scrise in limbaj tehnic, deoarece orice tratat comercial este un text juridic, dar exista si documente explicative ce va pot ajuta sa intelegeti aceasta chestiune complexa. Mentionez ca pe parcursul fiecarei runde de negocieri am deschis usile pentru consultari cu societatea civila, organizatii ale consumatorilor, sindicate si organizatii de afaceri. De asemenea, usile sunt deschise pentru intalniri cu toate organizatiile interesate de negocieri. (O lista cu documente referitoare la TTIP poate fi accesata aici) .

Intrebare de la utilizatorul "vasilica": Care sunt, punctual, deciziile luate pana acum in cadrul negocierilor ttip care ajuta IMM-urile, deciziile dedicate IMM-urilor? pt ca impresia generala este ca TTIP se adreseaza mai mult companiilor mari, mai putin astora mici... / Intrebare de la utilizatorul "worried": Cum va proteja UE IMM-urile contra asaltului marilor corporatii americane?

Wojtek Talko: In cadrul acestor negocieri, acordam o atentie deosebita intreprinderilor mici si mijlocii. Vom avea un capitol separat dedicat companiilor mai mici. Auzim adesea ca acest acord ar urma sa ajute doar marile corporatii. Dar este pur si simplu gresit. Marile corporatii sunt deja prezente in toata lumea si puteti deja sa cumparati numeroase produse americane in Romania. Marile firme isi permit armate de angajati pentru a aborda reglementari complexe, diferite de la tara la tara. IMM-urile nu pot face acest lucru. Ne dorim, de asemenea, sa le oferim companiilor mai mici informatia necesara inainte de a incepe sa exporte. IMM-urile sunt coloana vertebrala a economiilor noastre, iar 90 de milioane de oameni sunt angajati la IMM-uri. Am dori sa crestem acest numar! Gasiti exemple concrete despre cum acest acord ar ajuta IMM-urile AICI.

Intrebare de la utilizatorul "octav": In articolul linkuit de Hotnews scrie ca nu va fi un capitol separat pentru energie, ca energia va fi acoperita razlet in alte capitole. De ce? Ce se intampla cu relatiile in domeniul energetic?

Wojtek Talko: UE este in favoarea unui capitol dedicat energiei si materiilor prime, in loc sa avem prevederi in acest sens incluse in diverse sectiuni ale acordului. SUA nu sunt convinse, inca, de faptul ca un capitol separat ar fi cel mai bun pentru a aborda chestiunile legate de energie, deci se discuta inca daca va exista sau nu un astfel de capitol. Trebuie sa stiti ca astazi exporturile de surse de energie din SUA sunt foarte dificile, deoarece SUA au un sistem de licentiere. Nu este o piata deschisa. Noi am vrea sa deschidem piata deoarece vrem sa ne diversificam sursele de import. Acest lucru este cu atat mai important astazi, avand in vedere criza din Ucraina.

Intrebare de la utilizatorul "George": Cum ar putea u intreprinzator roman sa isi gaseasca mai usor piata de desfacere in SUA pentru produse alimentare? Ce fac alte guverne pentru a-si promova producatorii pe pietele europene si americane? Se pot da cateva exemple din care sa invete si guvernul roman ceva? Cautatul pe internet e o solutie, dar poate sunt metode mai inteligente.

Wojtek Talko: In mod evident, acordurile comerciale nu presupun, automat, ca UE va face automat tot ceea ce ar trebui sa se faca la nivel de guverne sau companii. Nu acesta este rolul nostru. Negociind un tratat comercial, deschidem portile unor posibilitati enorme pentru companii, dar ele insele trebuie sa paseasca prin aceste porti. Bineinteles, UE si guvernele UE sunt pregatite sa le ajute. Avem departemente comerciale in ambasadele noastre din SUA, avem camere de comert ce ajuta companiile si promoveaza produse din tarile UE. Pe frontul UE, avem o baza de date a exporturilor, ceea ce va ajuta sa intelegeti ce trebuie sa faceti pentru a exporta un produs in alta tara. Dar nu monitorizam fiecare actiune a fiecarui guvern.

Intrebare de la utilizatorul "Cosmin": Cum pot statele membre sa mai influenteze negocierile, in momentul acesta? Cum isi pot sustine obiectivele statele membre?

Wojtek Talko: Statele Membre s-au implicat pe deplin de la inceputul negocierilor, chiar dinainte. Intai si intai, noi negociem tratate comerciale pe baza directivelor de negociere (asa-numitul mandat) pe care ni le dau Statele Membre. Prin natura lor, aceste lucruri sunt, de obicei, secrete, deoarece pot contine informatii sensibile pentru tari membre UE. De aceasta data, insa, Comisarul UE pentru Comert a insistat pentru publicarea acestui mandat. Iar recent a reusit sa obtina acest lucru. Acum, toata lumea poate citi despre ce este vorba sau nu este vorba in TTIP.

In plus, pe parcursul intregului proces, Comisia informeaza si schimba puncte de vedere cu guvernele Statelor Membre, Parlamentul European si societatea civila. Comisia urmareste obiectivele UE in ansamblul sau, dar ramane deschisa si asculta preocuparile pe care tarile membre le-ar putea avea pe intreg parcursul negocierilor.

Intrebari de la utilizatorul "Fronea Bogdan": Statele Unite se raporteaza la fiecare stat membreu al UE in mod individual, nu la UE in ansamblu, ca la un bloc comun. Din acest motiv, cetatenii romani sunt discriminati comparativ cu alti cetateni din statele UE, pentru ca romanii nu au acelasi regim de intrare pe teritoriul SUA. Cum se poate vorbi despre un tratat comercial si de investitii intre SUA si UE, in conditiile in care Romania, de exemplu, nu este tratata in mod egal cu celelelte tari?

Wojtek Talko: Negocierile comerciale nu acopera chestiuni legate de vize. In acest domeniu, SUA au un sistem bazat pe un algoritm al cererilor respinse, asadar in momentul in care Romania, Polonia sau orice alta tara UE va atinge nivelul necesar, regimul de vize se va schimba. Nu tine de TTIP sa impuna o decizie in acest sens, dar ii indemnam pe partenerii nostri americani ca aceasta este o chestiune importanta pentru mai multe State Membre UE. Ceea ce incercam sa facem, prin TTIP, este sa facilitam libera miscare a profesionistilor - cum ar fi avocati, infirmiere, contabili - intre UE si SUA. De asemenea, multe companii au angajati pe ambele tarmuri ale Atlanticului si chiar si ei intampina dificultati cand vine vorba sa de deplaseze dintr-o tara in alta pentru a munci. Obiectivul nostru, in cadrul TTIP, este si sa facem viata mai usoara pentru profesionistii europeni. Acordul comercial nu este un loc propice pentru a negocia vize turistice.

Intrebare de la utilizatorul "Madalina Enache": In Europa se promoveaza ideea conform careia in urma ratificarii TTIP vom putea scapa de dependenta de gazele rusesti, dar daca nu exista un capitol dedicat energiei cam cum se va intampla asta? Vom ajunge piata de desfacere pentru gazele de sist din SUA sau SUA va exploata chiar la noi si ne va vinde ulterior, tot noua, resursele ce ne apartin?

Wojtek Talko: Dupa cum am explicat mai sus, ne dorim sa deschidem sistemul de exporturi al SUA, deoarece aceasta ne-ar permite sa ne diversificam sursele de importuri si sa devenim mai independenti. Deschiderea pietei de energie este unul dintre obiectivele noastre in aceste negocieri si discutam, in prezent, cu SUA cum putem incadra acest lucru.

Intrebare de la utilizatorul "Madalina Enache": ISDS protejeaza investitorii, dar statele cum vor fi protejate ca aceasta reglementare sa nu fie folosita abuziv? Cum se vor putea contesta deciziile acelor tribunale arbitrale si care sunt motivele ce pot fi invocate?

Wojtek Talko: Inainte de toate, sa clarific faptul ca guvernele UE vor pastra deplina libertate de a reglementa asa cum doresc ele. ISDS nu se refera la acest lucru. ISDS ofer aprotectie doar pentru investitorii straini si doar in cazuri specifice precum discriminarea, exproprierea fara compensatie sau pentru acces restrictionat la justitie. Astazi, guvernele UE insele au in vigoare peste 1.400 de acorduri de tip ISDS. Romania are 22 astfel de acorduri doar cu alte State Membre! Comisia doreste sa faca ordine in acest talmes-balmes. Vrem sa introducem un ISDS imbunatatit care sa nu poata fi abuzat de companii in defavoarea statelor. Vrem sa transparentizam sistemul. In plus, forul de solutionare ar putea respinge pretentiile nefondate, iar partea care pierde ar plati toate costurile, inclusiv cele ale statului. Am mai propus sa facem publice toate documentele si sa oferim acces la audieri. Credem ca, introducand toate aceste masuri, vom incuraja investitorii sa vina in UE, dar fara sa le permitem sa abuzeze de sistem.

Intrebari de la utilizatorul "ingrijorat":

OMG-urile sunt o problema presanta. Purtatorul de cuvant american a evitat in totalitate subiectul in conferinta de presa. Cum va proteja UE patrimoniul genetic european?

Wojtek Talko: Pe acest subiect am vorbit tare si clar, de multa vreme. Nu vom schimba modul in care legiferam OMG-urile. In UE, am stabilit un proces detaliat cu privire la legislatia OMG-urilor. Un organism stiintific independent, Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara (EFSA) analizeaza OMG-urilor si apoi poate propune Comisiei sa le permita accesul pe piata UE. Decizia finala este luata de catre Comisia Europeana, in stransa cooperare cu statele membre ale UE. Acest lucru nu se va schimba nici in urma TTIP. Niciun posibil acord cu SUA nu va cobori standardele noastre de sanatate si securitate in nici un fel. TTIP va fi o ocazie pentru a stimula cooperarea UE-SUA existenta privind schimbul de informatii cu privire la politicile de reglementare si problemele tehnice cu privire la OMG-uri.

Intrebare: Mediul este o problema, de asemenea. Produsele americane Ne sunt conforme exigentelor de mediu ale UE?

Wojtek Talko: Mediul este un subiect foarte important pentru noi. De aceea, vom avea un capitol dedicat dezvoltarii durabile, inclusiv aspectelor legate de mediu si de munca. Ideea este sa protejem mediul, dar, de asemenea, sa ne rezervam dreptul de a avea mana libera in consolidarea protectiei mediului. Desigur, produsele care nu corespund standardelor noastre nu vor intra pe piata noastra. Asa cum am confirmat in mai multe randuri, nu va fi nici un compromis privind siguranta, protectia consumatorilor sau a mediului, dar da, ne vom uita la modul in care putem invata unii de la altii, ceea ce putem face mai bine si intr-un mod mai coordonat.

Intrebare: Banci si corporatii. Guvernul SUA are o problema de reglementare a activitatilor sale din tara. Cine va reglementa pe teritoriul UE?

Wojtek Talko: UE si guvernele statelor membre UE vor reglementa pe teritoriul UE. Niciun acord comercial nu poate schimba asta. Cea mai recenta criza ne-a aratat ca aceste probleme nu se opresc la granitele nationale. Deci, este clar pentru noi ca lucrand impreuna putem reduce la minimum riscurile potentiale. In ceea ce priveste serviciile financiare, credem ca este in interesul ambelor parti sa avem un cadru comun. Prin faptul ca vom avea cooperare transatlantica in acest sector ne va trebui mai multa stabilitate financiara, o piata mai mare si mai eficienta pentru firmele noastre, finantare mai usor de primit de catre companii si cetateni, si mai multa greutate pe pietele financiare internationale. Suntem inca in discutii cu partenerii nostri americani cum sa organizam cooperarea noastra pe acest front.

Intrebare: Cat din piata americana se va deschide pentru produsele europene, avand in vedere ca SUA este bine cunoscuta pentru protectionismul ei?

Wojtek Talko: Scopul TTIP este de a elimina multe bariere comerciale intre UE si SUA, dar fara a genera prea mult risc pentru produsele sensibile. Ca in fiecare negociere, cele doua parti trebuie sa gaseasca un echilibru intre interesele si dorintele lor. Rezultatul trebuie sa fie echilibrat, o solutie win-win, pentru ca pe piata americana sa fie deschisa pentru Uniunea Europeana tot atat cat piata UE pentru Statele Unite. Tarife si reglementari inutile ar putea fi eliminate de pe ambele parti pentru a face lin fluxul de bunuri, servicii si investitii peste Atlantic.

Intrebari de la utilizatorul "DORO": Aveti studii privind sprijinul populatiie din statele membre ale UE pentru un acord de liber schimb cu SUA, dupa toate controversele din ultimul an? daca da, ce spun aceste studii despre nivelul de sprijin popular?

Wojtek Talko: Noi nu facem sondaje de opinie periodice privind TTIP dar ne intalnim cu oamenii, participam la conferinte, organizam dialoguri cu societatea civila, pentru a mentiona doar cateva exemple de interactiune cu cetatenii. De asemenea, lucram foarte strans cu guvernele din UE, care au dat in unanimitate Comisiei mandatul de a negocia cu SUA. Ceea ce am auzit este ca multi oameni au multe intrebari si unele griji cu privire la consecintele potentiale ale acestui acord. Acest lucru este de inteles si incercam sa explicam ce vrem sa facem, de asemenea, prin intermediul mass-media.

Tocmai de aceea am aceasta discutie si cu dumneavoastra. Singura mea preocupare este ca sunt multe mituri raspandite in jurul acordului, care ii fac pe oameni sa se ingrijoreze. OMG-urile sau carnea de vita tratata cu hormoni sunt doar cateva exemple de acuzatii false pe care le tot auzim. Facem apel la cei care repeta aceste zvonuri sa avem o dezbatere serioasa si onesta bazata pe fapte, astfel incat oamenii sa poata decide. Din pacate, nu intotdeauna se intampla asa. In 2010 am publicat un sondaj de opinie cu privire la comert, care arata ca multi oameni considera ca UE si tarile membre profita de comertul international. Oamenii au identificat ca pozitive o gama mai larga de produse si preturile mai mici. Aceasta este ceea ce TTIP ar putea aduce, de asemenea, in UE.

Intrebare de la Lavinia Andrei: Exista aproximativ 3,9 milioane de ferme in Romania, din care marea majoritate sunt mici. Ce beneficii le aduce lor acest acord? Care sunt dezavantajele pentru ei?

Wojtek Talko: Asa cum vinul este azi, de departe, principalul export agro-alimentar din Romania in Statele Unite ale Americii, se poate spune cu siguranta ca producatorii de vin din Romania ar putea beneficia de TTIP. Exista, cu siguranta, si alte produse romanesti, cum ar fi branza sau mierea, care au capacitatea sa-si gaseasca drumul spre Statele Unite ale Americii si cele peste 300 de milioane de consumatori de acolo.

Pentru unele produse agricole extrem de sensibile din UE care ar putea fi afectate negativ de concurenta, pot fi negociate cote de import. In termeni generali, agricultorii nu gestioneaza exporturile individual, in conditiile in care, in general, accesul la pietele tarilor terte necesita informatii si resurse. Dar noile oportunitati de acces pe piata prevazute de TTIP le-ar oferi un stimulent sa se organizeze si, in mod colectiv, sa caute oportunitati pe piata americana. Barierele comerciale au tendinta sa afecteze disproportionat jucatorii mai mici decat pe cei mari, deoarece nu au suficiente resurse pentru a le combate. In acest sens, in TTIP, o atentie deosebita se acorda IMM-urilor, pentru a reduce nu numai barierele tarifare, dar si pe cele non-tarifare, inclusiv in sectorul agricol si alimentar.

Citeste si: