​Negocierile intre Comisia Europeana si Guvernul American privind viitorul Parteneriat Transatlantic pentru Comert si Invetitii (TTIP) au trecut, in relativa liniste, de cea de-a 12-a runda, care a avut loc recent la Bruxelles. Trei subiecte importante pentru economia transatlantica au ramas inca in tensiune: indicatiile geografice care protejeaza produsele agro-alimentare traditionale ale Europei, masurile fitosanitare din cele doua piete si masurile de siguranta auto.

Desi au evitat subiectul la runda a 12-a, care a avut loc in saptamana 22-26 februarie 2016, negociatorii americani si cei europeni au mentionat ca vor aborda in perioada urmatoare si indicatiile geografice, prin care Uniunea Europeana isi protejeaza producatorii traditionali de produse agro-alimentare.

"Cunoatem pozitia Comisiei Europene si suntem angajati in discutii pe subiect cu CE. Din perpectiva naostra, intelegem pozitia CE, noi avem o abordare pornind de la punctul de vedere al exportatorilor nostri agricoli de a avea posibilitatea sa intre pe piata europeana, de a folosi marcile si denumirile comune in UE. Deci, discutam mai departe in sensul interesului reciproc in aceasta zona" - a spus Dan Mullaney, negociatorul-sef al Guvernului SUA privind TTIP, la finalul rundei a 12-a de discutii cu UE.

In acest moment, Romania are doua produse traditionale protejate in UE prin indicatii geografice - Magiunul de Topoloveni si Salamul de Sibiu, care se pot produce, sub aceste denumiri, doar in Romania.

In schimb, americanii considera ca produsele trebuie protejate doar prin marci - trade marks - nu si prin indicatii geografice, astfel incat si producatorii americani sa aiba posibilitatea de a intra pe piata europana cu produse care sa poarte denumiri celebre cum ar fi "sunca de Parma" sau, de ce nu, "salam de Sibiu".

In privinta masurilor fitosanitare care reglementeaza siguranta alimentara si protectia consumatorilor, americanii insista ca orice masura sa se bazeze pe dovezi stiintifice si pe analize de risc, nu pe alte considerente.

"Bineinteles ca reglemenarile SUA inclus precatia si analizele de risc" - a spus oficialul american.

Alte discutii au vizat reglementrile de siguranta a automobilelor pe cele doua maluri ale Atanticului, in sensul armonizarii si echivalarii standardelor in domeniu.

Intrebati de presa daca au abordat si subiectul emisiilor poluante, pe fondul scandalului Volkswagen, in care marele producatorul auto german a recunoscut ca a falsificat teste de poluare in SUA, negociatorii europeni si americani au mentionat ca discutiile nu au vizat acest subiect particular.

"Discutiile au vizat regemetarile de siguranta auto, nu reglementarile privind emisiile de dioxid de carbon. Am identificat zone de convergenta, pentru echvalare sau armonizare" a explicat Ignacio Garcia Bercero, negoiatorul-sef al Comisiei Europene.

Viitorul TTIP ramane intens contestat de o serie intreaga de organizatii non-guvrnamenale si sindicate din Europa. In context, negociatorii au dat asigurari ca sunt dis[pusi sa discute cu toti cei ingrijorati.

"Apreciem foarte mult punctele de vedere pe care le primim din partea unui cat mai larg spectru de cetateni. Multi sunt ingrijorati, sceptici. Nu suntem frustrati deloc de aceste discutii, pentru ca sunt o parte foarte importanta a acestor negocieri" - a spus Dan Mullaney, reprezentantul SUA in negocierile transatlantice.

La randul sau, negociatorul-sef european, Ignacio Bercero, a dat asigurari ca nu va renunta la standardele europene.

"Suntem convinsi ca odata ce negocierile se vor incheia, nu vom face nimic pentru a compromite protectia in Europa, ci vom crea noi oportunitati pentru afacerile europene si pentru cetatenii europeni" - a afirmat Bercero.