Se stie ca datele oficiale de consum comunicate de producatorii auto sunt obtinute la teste regizate cu grija, pentru ca cifrele sa sune cat mai bine, insa un raport al Transport & Environment (ONG cu sediul la Bruxelles) arata ca diferenta dintre realitate si teste ajunge la un uimitor 50%. In medie, emisiile de CO2 sunt cu 40% mai mari in trafic, decat in laborator, fiindca producatorii au gasit tot mai multe metode de a manipula testele, mai ales ca in 2001 diferenta dintre laborator si realitate era de numai 8%. Scandalul Volkswagen este un avertisment ce arata ca testele trebuie schimbate, fiindca producatorii auto fac abuzuri, spun realizatorii raportului.

Diferenta dintre emisiile de CO2 in laborator si cele de pe soseleFoto: Transport & Environment

Raportul realizat de Transport & Environment (T&E), un ONG de protectia mediului care colaboreaza cu Comisia Europeana, spune ca in medie emisiile de CO2 ale masinilor sunt cu 40% mai mari decat cele comunicate de constructori dupa testele de laborator.

Mai mult, la modele precum Clasa A, Clasa C si Clasa E de la Mercedes, emisiile in trafic sunt cu peste 50% mai mari, iar BMW Seria 5, Peugeot 308, Volkswagen Golf si Renault Megane au emisii cu peste 40% mai mari. La fel de mare este diferenta si la emisiile de oxizi de azot.

Consumul de combustibil este strans legat de emisiile de CO2, iar constructorii auto au facut tot ce se putea la teste pentru ca rezultatele sa fie cat mai bune. Daca in 2001 diferenta dintre emisiile de la teste si cele din lumea reala era de numai 8%, acum este de 40%, iar realizatorii raportului avertizeaza ca se intampla lucruri necurate, iar modul de testare trebuie urgent schimbat.

Cercetatorii de la Transport & Environment spun ca nu au dovezi ca alti producatori ar folosi software de manipulare la teste, insa adauga ca diferentele dintre rezultatele din laborator si cele de pe sosea sunt prea mari incat sa fie explicate prin practici demult folosite la teste si tolerate de autoritati. Printre aceste practici se numara folosirea unor cauciuri speciale, condusul pe anumite suprafete, deconectarea alternatorului sau utilizarea unor lubrifianti de super-calitate.

Testele distorsionate adauga pentru fiecare sofer in medie 450 euro/an la costurile cu combustibilul, din moment ce consumul real este net mai mare decat cel promis in materialele de marketing, se mai arata in raport. Noile teste, mult mai pertinente, ar trebui sa intre in vigoare in 2017, insa constructorii incearca mereu sa amane termenul.

"Sistemul european de masurare a emisiilor de CO2 si a consumului de combustibil este puternic discreditat. Scandalul Volkswagen reprezinta doar varful aisberg-ului si sub el se gasesc abuzuri extinse ale companiilor auto, ceea ce permite masinilor sa inghita chiar si cu 50% mai mult combustibil decat sustin constructorii", spune Greg Archer,, manager pentru vehicule ecologice la T&E.