​Portul Constanţa şi porturile satelit sunt conduse în funcţie de interesele directe ale unui grup infracţional care urmăreşte devalorizarea lor. Acest grup infracţional activează în detrimentul interesului public, prin persoane poziţionate strategic în funcţii de conducere ale principalelor autorităţi portuare, poziţii ocupate nu pe criterii profesionale, ci pe criterii de natură a servi grupurilor de interese, se arata intr-o scrisoare semnata de reprezentantii a sapte operatori portuari si transmisa presedintelui Traian Basescu si premierului Victor Ponta. In scrisoarea obtinuta de HotNews.ro, se arata ca la nivelul echipelor manageriale sunt tolerate numeroase practici ilegale.

Reprezentantii celor sapte firme spun ca prin această scrisoare doresc să traga un "semnal de alarmă asupra faptului că, în ultimii ani, activităţile, performanţele şi strategia adoptată pentru administrarea Portului Constanţa şi a sateliţilor acestuia nu funcţionează normal în direcţia promovării şi dezvoltării, orice iniţiativă privată exprimată în acest sens fiind obstrucţionată, chiar de către cei care ar fi trebuit să o sprijine".

In ceea ce priveste dialogul social, actuala conducere are mari lipsuri, se mai arata in scrisoare. Potrivit acesteia, discriminarea este promovata la nivelul contractului colectiv de munca, prin acordarea de drepturi preferentiale acelora care nu se impotrivesc si sunt de acord cu orice. "Persoanele incomode sau care nu au culoare politica corespunzatoare sunt indepartate prin orice mijloace, experitza si competenta profesionala nemaifiind un criteriu de ocupare a posturilor. Politica de resurse umane este guvernata de principiul apartenentei si nu de cel al competentei. In istoria ei, Administratia Porturilor nu a avut niciodata o echipa manageriala mai lipsita de competenta ca acum. Este de notorietate faptul ca directorul de infrastructura al CN APMC este finul lui Radu Mazare, ca directorul economic este fosta sefa de cabinet a unui senator PSD ori ca directorul comercial este membru de marca al PSD Constanta. Asadar, cumetria si prieteniile sunt standardele suficiente pentru a ajunge in conducerea unuia dintre cele mai mari porturi din Europa", se mai arata in scrisoare.

In ceea ce priveste pavilionul national, operatorii spun ca acest drept suveran al Statului Roman a fost cedat printr-un tertip comercial unor persoane juridice private straine, fapta fara precedent in istoria postdecembrista a Romaniei.

Ce acuzatii mai aduc operatorii portuari

  • Închirierea terenurilor de pe platforma portuară se realizează preferenţial şi ineficient, prin nerespectarea contractului de concesiune încheiat cu Ministerul Transporturilor, respectiv dispoziţiile art. 5, alin 3 din contractul de concesiune. Taxele de închiriere a domeniului portuar, preţul utilităţilor şi clauzele de performanţă sunt stabilite preferenţial, la nivel de interese personale şi de grup Nu există coerenţă în ceea ce priveşte destinaţia suprafeţelor închiriate referitor la utilizarea infrastructurii publice şi de dezvoltare a unor investiţii precum reţele de apă, reţele de electricitate, căi de acces rutier, feroviar, pescaje. Niciunul din studiile BERD sau alt organism internaţional nu este implementat de către CNAPMC, astfel încât managementul rămâne intuitiv în absenţa unei examinări serioase în ceea ce priveşte analiza comercială şi performanţele operatorilor portuari. Menţionăm în acest sens Proiectul BERD C9096/ECP980815, precum şi Programul BERD din 2004 şi altele
  • Neexecutarea lucrărilor de mentenanţă şi/sau de îmbunătăţire a infrastructurii domeniului portuar, respectiv neasigurarea facilităţilor contractuale pentru agenţii
  • economici care operează în Portul Constanţa, raportat la nivelul ridicat al taxelor şi tarifelor percepute
  • Perceperea unor tarife nejustificat de mari pentru asigurarea utilităţilor (energie electrică, apă etc.), în masura în care CNAPMC achizitionează aceste servicii de utilităţi de la agenţi economici de drept privat, la un preţ preferenţial
  • Refuzul nejustificat în ceea ce priveşte analizarea şi aprobarea proiectelor de investiţii propuse de către agenţii economici, pentru dezvoltarea infrastructurii portuare şi diversificarea serviciilor ce pot fi asigurate prin Portul Constanţa
  • Lucrari de infrastructura realizte haotic si fara a tine cont de strategia reala de dezvoltare a Portului Constanta
  • Refuzul avizarii initiativei private de realizare a unor lucrari de suprastructura importante ce ar putea atrage capital strain si trafic de marfa suplimentar, pe criterii subiective ce nu tin de dezvoltarea si interesul mediului de afaceri portuar
  • Dezvoltarea de terminale specializate fara a tine cont de capacitatea pietei de absorbtie
  • Neadaptarea politicii de dezvoltare a insfrastructurii si suprastructurii Portului Constanta, prin raportare la realitatea exploatarilor de hidrocarburi din Marea Neagra, ceea ce poate determina ca detinatorii de licente de exploatare sa se indrepte catre alte porturi riverane Marii Negre
  • CNAPMC nu a realizat niciun demers pentru a stabili obiective de performanta ce urmeaza a fi indeplinite in Port, convenite individual cu operatorii portuari si refuza sistematic o asemenea analiza care sa reflecte veniturile/tona de marfa, costuri/tona de marfa, profiturile ce pot fi obtinute din aceste operatiuni cu rumarea cuantificarii strategice a politicii sale de dezvoltare, desi aceste principii se regasesc in OUG 22/1999 si Regulamentul 1286/2012 a caror implementare este  precara.
  • Tergiversarea nejustificatasi ignorarea totala a oricarei propuneri venite din partea operatorilor privati, in ceea ce priveste elaborarea si definitivarea Master plan-ului Portului Constanta, cu consecinta adoptarii unor solutii neunitare, desprinse total de realitatea economica.
  • Incheierea de contracte oneroase cu tertii, in defavoarea intereselor publice, prin favorizarea intereselor personale si ale apropiatilor conducerii CNAPMC, cu efecte negative asupra intregului mediu de afaceri zonal portuar
  • Lipsa de profesionalism si viziune economica si de afaceri in ceea ce priveste negocierea clauzelor contractuale care angajeaza si obliga CNAPMC, cu consecinta incheierii unor contracte comerciale, pe termen mediu si lung, cu efecte negative asupra Portului Constanta
  • Fraudarea dispozitiilor legale privind modalitatile de asigurare a serviciilor publice de siguranta -pilotajul si remorcajul de manevra. Organizarea unor licitatii trucate cu scopul evident de a favoriza interesele unor "firme de casa", pentru obtinerea anumitor contracte cu CNAPMC, incalcanduse principiul liberei concurente.
  • In egala masura, analizand activitatea curenta a CNAPMC se constata cu usurinta ca, in ultima perioada, administratorul portuar s-a transformat intr-o veritabila "agentie imobiliara", rezumandu-se numai la a incasa tarife portuare, contravaloare utilitati si penalitati contractuale, fara a gestiona in mod eficient potentialul de dezoltare a Portului Constanta.

In scrisoare se mai arata ca in aceste conditii, agentii economoici se vor reorienta catre alte porturi. Un alt efect al abuzurilor practicate in Portul Constanta ar putea fi suprimarea initiativelor de atragere a investitiilor si a capitalului strain in Portul Constanta. De asemenea, ar puta fi inchise anumite ramuri industriale cu traditie din Portul Constanta, iar capacitatea concurentiala a acestuia fata de alte porturi similare ar putea fi diminuata.

Semnatarii scrisorii cer destituirea conducerii tuturor autoritatilor portuare si numirea, pe criterii de competenta, a unor noi persoane care sa conduca aceste autoritati.

La Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, companie cu cifra de afaceri de peste 200 milioane lei anual, a fost numit, in luna februarie, in functia de director general Lucian Băluţ, fost sef al filialei municipale PSD Constanţa. Lucian Băluţ este profesor universitar doctor la Universitatea Maritimă Constanţa. Consiliul de Administratie fusese numit in octombrie 2012 si are in componenta membri si apropiati PSD Constanta, potrivit ziarului Adevarul. In octombrie anul trecut, Radu Mazare si-a exprimat public dorinta de preluare a controlului asupra Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, sustinand ca Executivul ar fi de acord cu acest plan. "Este o vointa politica a USL si un acord discutat intre mine si premier", spunea Mazare pe 10 octombrie 2012. Dupa doua saptamani, un proiect de lege initiat de mai multi parlamentari apropiati lui Radu Mazare confirma intentia liderului PSD Constanta de a prelua controlul asupra uneia dintre companiile strategice. Proiectul depus la Parlament prevede transmiterea fara plata a 55% din actiunile Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta S.A. (CNAPM) catre cinci unitati administrativ-teritoriale locale, partea leului urmand a fi luata de Consiliul Local Constanta.