Gruia Stoica a semnat, luni, la Ministerul Transporturilor, contractul de privatizare a companiei CFR Marfă. Pentru ca procesul de privatizare sa fie complet, Grup Feroviar Român trebuie să plătească in urmatoarele 6 saptamani cele 202 milioane de euro prevazute in contract. Din partea statului, contractul nu ar fi fost semnat de noul ministru al transporturilor, Ramona Manescu, ci de secretarul de stat, Cristian Ghibu, informeaza Realitatea TV. Potrivit Ministerului Transporturilor, "vânzarea pachetului de acţiuni a fost asumată de către Guvernul României prin Hotărârea nr. 526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român - S.A., în calitate de cumpărător".

Urmatorul pas pe care trebuie sa-l faca GFR este sa notifice Consiliul Concurentei in vederea obtinerii unui aviz. Reamintim ca Grupul Feroviar Roman a fost declarat pe 20 iunie castigatorul licitatiei in cadrul procesului de privatizare a CFR Marfa, pentru care a oferit suma de 202 milioane euro si s-a angajat sa investeasca alte 900 milioane lei. Semnarea contractului a fost taraganata din cauza publicarii cu intarziere a Hotararii de Guvern privind privatizarea CFR Marfa. Victor Ponta, ministru interimar al transporturilor pana de curand, nu a dorit sa-si asume semnarea contractului pana cand nu se pronunta CSAT asupra Hotararii de Guvern. CSAT nu a emis, in urma sedintei din 2 august, nicio noua decizie privind privatizarea CFR Marfa, deoarece strategia de privatizare a companiei a fost avizata de catre Consiliu prin hotararea din 5 februarie. Reamintim ca presedintele si premierul au avut o disputa privind privatizarea CFR Marfa, Traian Basescu cerand ca Victor Ponta sa isi asume responsabilitatea privatizarii, iar primul-ministru solicitand avizul CSAT.

  • UPDATE Gruia Stoica a declarat că așteaptă avizul Consiliului Concurenței pentru a plăti o parte din banii pentru CFR Marfă, potrivit DIGI 24. „Astăzi a fost o fază premergătoare. Finalizarea se va face după aprobarea Consiliului Concurenței, motiv pentru care atunci vom face o conferință. Banii îi vom plăti după ce vom primi avizul de la Consiliul Concurenței. Avem termen 10 zile să trimitem notificare. Nu s-a făcut nicio modificare în contract, a spus Gruia Stoica. Întrebat despre declarațiile președintelui Traian Băsescu, care a spus că Gruia Stoica ar fi căutat bani în Rusia pentru CFR Marfă, omul de afaceri a răspuns: „Au altă culoare banii din Rusia sau din China? Problema este că trebuie să plătesc”.

Abia pe 14 august a fost publicata Hotararea de guvern privind privatizarea CFR Marfa in Monitorul Oficial si prevedere elementele principale ale contractului de vanzare-cumparare intre stat si SC Grup Feroviar Roman. In hotarare sunt prevazute cinci conditii pentru transferul dreptului de proprietate, printre care si avizul favorabil al Consiliului Concurentei. Celelalte conditii sunt legate de:

  • finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra societatii si definitivarea structurii capitalului social ca urmare a operatiunii de majorare de capital in baza conversiei
  • obtinerea de catre vanzator de la finatatorii externi si interni a acordului cu privire la modificarea structurii actionariatului
  • creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator
  • semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni ale societatii

Printre conditiile stipulate in contract este prevazut ca vanzatorul, cumparatorul si un agent escrow sa incheie, in termen de 30 de zile de la semnarea contractului, un contract escrow care va avea ca principal obiect plata de catre cumparator a sumei de 90.498.000 lei reprezentand 10% din pretul de cumparare, in termen de doua zile lucratoare de la incheierea contractului escrow.

Pretul de cumparare a pachetului de actiuni este de 904.980.000 lei. Daca finalizarea nu a avut loc, independent de orice culpa a cumparatorului, intr-o perioada de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a prezentei Hotarari, contractul se desfiinteaza de plin drept fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei.

Statul va avea dreptul de a numi doi administratori in consiliul de administratie al societatii pe intreaga perioada in care vanzatorul detine cel putin 10% din capitalul social al CFR Marfa.