Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, le-a cerut vineri ziaristilor care o intrebau ce se intampla cu privatizarea CFR Marfa sa astepte pana luni, 14 octombrie, cand Gruia Stoica ar trebui sa plateasca 170 milioane euro pentru 51% din actiunile companiei, precizand ca atunci va fi anuntata si decizia statului.

Ramona ManescuFoto: Arhiva personala

Aceasta a precizat ca acest termen de 14 octombrie este prevazut in hotararea de guvern pentru vanzarea companiei, in strategia de privatizare si in Acordul cu FMI.

"Suntem in termenii contractului, cum am fost si pana acum. In scrisoarea semnata cu FMI se prevedea foarte clar ca aceasta privatizare nu poate depasi termenul de 15 octombrie, se prevede un termen de 60 de zile fara posibilitate de prelungire. Va rog sa ne asteptati sa vina ziua de 14 octombrie si va vom comunica toate deciziile pe care le luam", a declarat Ramona Manescu.

Intrebata de ce nu a fost aprobata o hotarare prin care sa fie prelungit acest termen, Ramona Manescu a precizat ca a fost vorba despre o propunere formulata de secretarul de stat Cristian Ghibu, cel care a condus si Comisia de privatizare a CFR Marfa.

"A fost un proiect care pana la urma nu a fost introdus pe ordinea de zi a guvernului (...) Daca nu a fost introdus pe ordinea de zi cu siguranta nu a putut fi promovat", a explicat Ramona Manescu.

La inceputul lunii octombrie, in presa au aparut informatii ca ministerul Transporturilor a redactat recent un proiect de act normativ prin care se amana termenul de finalizare a privatizarii.

Termenul de finalizare a privatizarii CFR Marfa nu a fost insa prelungit de Guvern in sedinta de miercuri, astfel ca, in lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Roman (controlata de Gruia Stoica) va fi obligat sa achite cel tarziu luni inca 170 milioane euro pentru 51% din actiuni, dupa cum au declarat agentiei Mediafax surse oficiale.

Sursele citate mai afirma ca, la acest moment, pentru perioada urmatoare nici nu este programata o eventuala sedinta speciala de guvern pe aceasta tema.

Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Roman (GFR), a replicat in cursul serii de miercuri ca "nu are nicio treaba" cu hotararea de guvern prin care data limita pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa a fost fixata pentru 13 octombrie si va analiza varianta de a-si recupera cel putin costurile avute pana acum daca Transporturile nu obtin amanarea.

"Noi suntem pregatiti sa platim diferenta de suma in conditiile in care vanzatorul isi indeplineste obligatiile asumate, adica obligatiile suspensive fara de care nu se poate inchide contractul, implicit avizul de la Consiliul Concurentei sau, dupa caz, Comisia Europeana. GFR, ca si cumparator, nu are nicio treaba cu HG-ul, vanzatorul trebuie sa faca demersurile necesare pentru prelungirea termenului de privatizare in baza contractului semnat intre parti. Pana in prezent, eu mi-am indeplinit toate obligatiile suspensive, am virat 30 de milioane de euro si am tratat cu maxima seriozitate acest proces de privatizare pe care vreau sa il duc pana la capat. Daca vanzatorul nu obtine prelungirea, este problema lui si ca in orice relatie contractuala, vom analiza varianta de a ne recupera, cel putin, costurile avute pe toata perioada privatizarii", a declarat omul de afaceri, pentru agentia Mediafax.

Luni, presedintele Traian Basescu a declarat ca orice om care priveste la modul in care se desfasoara procesul de privatizare a CFR Marfa poate considera ca mai devreme sau mai tarziu acesta va face obiectul unei anchete.

Marti, premierul Victor Ponta nu s-a pronuntat legat de prelungirea acestui termen, precizand ca va discuta cu ministrul Transporturilor si va fi decis atunci daca procedura de privatizare va fi oprita, caz in care statul trebuie sa restituie cumparatorului banii achitati pana in prezent, sau va fi continuata.

El a justificat insa o eventuala prelungire a termenului de finalizare a privatizarii CFR Marfa prin faptul ca Guvernul nu ar putea sa transfere compania in proprietate privata nici daca sunt achitati acum toti banii, fara avizul Consiliului Concurentei.

In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.

Contractul a fost semnat la inceputul lunii septembrie, Gruia Stoica declarand atunci ca banii vor fi platiti dupa ce Consiliul Concurentei va emite o decizie privind tranzactia.

GFR a depus in urma cu aproximativ doua saptamani la Consiliul Concurentei notificarea privind achizitia a 51% din CFR Marfa. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate in tranzactie si piata de profil.

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat duminica pentru Mediafax ca o analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea este completa, iar in cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

El a adaugat ca institutia pe care o conduce a solicitat GFR unele completari cu termen de primire in 20 de zile, iar din experienta Consiliului, dupa ce notificarea este completa, o analiza dureaza circa o luna.

CFR Marfa este cea mai mare companie de profil din Romania, iar GFR principalul competitor.