Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a schimbat saptamina trecuta managementul privat al Companiei Aeroporturi Bucuresti intr-o sedinta contestata de Fondul Proprietatea – actionar minoritar al companiei. Radu Merica, presedintele Consiliului de Administratie demis, compara actiunea intempestiva a lui Dan Sova cu nationalizarile comuniste din anii 50 si anunta ca Fondul Proprietatea a blocat deja la Registrul Comertului schimbarea. Merica spune ca a gasit la Compania de Aeroporturi contracte defavorabile, care aveau valori de 5 ori mai mari decit pretul pietei si anunta ca a sesizat procurorii in legatura cu astfel de contracte. "Faptul ca exista o tacere in lumea politica ne arata foarte clar ca niciun partid nu isi doreste de fapt managementul privat", mai spune Merica.

Radu Merica in studioul HotNewsFoto: Hotnews

Vezi mai jos interviul VIDEO integral cu Radu Merica

Rep: Sunteti in centrul unei controverse legate de modul in care a fost demisa conducerea de la Compania de Aeroporturi Nationale Bucuresti. Ce s-a intamplat mai exact saptamana trecuta? Care e cronologia faptelor?

Radu Merica: M-as fi bucurat sa fiu invitat in emisiunea dumneavoastra sa vorbim despre lucruri bune, despre imbunatatirea performantelor la companiile de stat...

Rep: Cateodata e bine sa invatam si din erori, astfel incat ele sa nu se intample si la alte companii

Radu Merica: Da, asta este si motivul pentru care stam de vorba pentru ca este bine sa informam opinia publica, este bine sa se stie, nu trebuie sa ascundem problemele sub pres. A fost demis Consiliul de Administratie din care faceam si eu parte, a fost numit un nou consiliu, asa-zis interimar pentru ca nu s-a facut selectia conform ordonantei 109, care a numit un nou director general. Asta sa spunem pe scurt ceea ce s-a intamplat saptamana trecuta. In opinia actionarului minoritar, Adunarea Generala nu a intrunit conditiile legale, a fost si contestata in instanta din cate stiu...

Rep: Actionarul minoritar, Fondul Proprietatea...

Radu Merica: Da, Fondul Proprietatea, reprezentat de Franklin Templeton, de managerul fondului. Probabil ca in centrul discutiei nu ar trebui sa fie neaparat situatia particulara de la o companie sau alta sau situatia mea persoanla, care e mai putin relevanta la momentul actual. Cred ca ideea de management privat ar trebui sa ne preocupe putin.

Rep: Dar nu putem sa discutam in general despre management privat, ignorand ceea ce s-a intamplat la una dintre companiile de stat. Pentru ca e o problema recurenta ceea ce s-a intamplat la Aeroporturi s-a mai intamplat de cateva ori in trecut cu managementul corporatist, numit de stat si dat afara tot de stat, in conditii care ridica semne de intrebare. In cazul companiei de Aeroporturi Bucuresti, dumneavoastra v-ati decis sa vorbiti. De ce credeti ca ministrul Dan Sova, insotit, dupa cum ne-ati relatat in intalnirea cu cititorii, de reprezentanti ai politiei, cu executor judecatoresc, de Corpul de Control? De ce a venit la Adunarea Generala a actionarilor in sedinta de joi si a luat decizia sa inlocuiasca Consiliul de Administratie, numit tot de Ministerul Transporturilor?

Radu Merica: Da, e greu de raspuns la aceasta intrebare. De ce, ce l-a determinat sa organizeze un asemenea spectacol, o asemenea demonstratie de forta, demna de nationalizarile comuniste de anii 50, cand ocupai o companie privata, ocupai cu politia, cu Securitatea si cu reprezentantii clasei muncitoare si impuneai a doua zi un management politic. Eu credeam ca ne-am despartit mult de vremurile astea, insa se pare ca pericolul ne paste permanent si trebuie sa vorbim deschis despre asta. Ce anume l-a determinat sa faca asta? Imi imaginez ca isi doreste sa aiba controlul asupra companiilor. Trebuie sa ne amintim faptul ca Ministerul Transporturilor are 39 de entitati in subordine si vorbim de companii, de regii autonome, institute, Aeroclubul Romaniei, Spitalul CFR, Clubul Sportiv Rapid. Deci, are multe entitati in subordine, unde probabil Ministerul isi doreste sa preia controlul absolut, ignorand legea si ordonanta 109.

Rep: Multe dintre aceste companii pe care le are in subordine, companii, regii, sunt companii cu cifre mari de afaceri, cu mize financiare mari. Intorcandu-ne la compania de Aeroporturi, care e cifra de afaceri in 2012-2013 si care erau rezultatele financiare? Sa ne facem o idee despre companie

Radu Merica: Noi am venit cu rezultatele financiare, ele sunt publicate, au fost si comunicate de presa. Pot doar sa spun ca profitul a crescut intr-un an cu 35%...

Rep: In 2013...

Radu Merica: Da, in acest an de administrare privata. Rezultatele sunt foarte bune, obiectivele din planul de management au fost depasite, a crescut traficul, am atras operatori noi. Sigur, nu poti dupa un an sa reorganizezi complet o societate. Este un proces care dureaza cinci,sase, sapte ani. Am avut experiente anterioare in firme straine unde a trebuit sa reorganizam, sa restructuram companii. Este un proces de durata. Insa chiar si asa, cu mici masuri, urgente, luate la momentul respectiv am reusit sa reducem costurile, am reusit sa crestem veniturile, am reusit sa devenim un partener de dialog mai serios pentru operatori, pentru operatorii non-aeronautici. Deci, nu am nimic sa imi reprosez sau nu am nimic sa reprosez conducerii executive pentru acest an de activitate. Dimpotriva, pot spune cu mandrie ca am facut treaba buna.

Rep: Dar care au fost motivele oficiale invocate de conducerea Ministerului, de domnul Dan Sova pentru schimbarea managementului? Trebuie sa fi fost niste motive.

Radu Merica: Da, istoria acestei schimbari a fost in timpul doamnei Ramona Manescu, a fost trimis Corpul de Control. Deci, filmul e cel cunoscut, s-a intamplat la toate companiile acelasi scenariu: se trimite Corpul de Control, se intocmeste un raport, care in opinia noastra este plin de inexactitati si de interpretari eronate a unor decizii de management. In baza acestui raport care, in mod normal, raportul trebuie discutat, trebuie sa ti se dea ocazia sa raspunzi la acele acuzatii, punctual. Sunt chestii absurde care ni se imputa

Rep: Ca de exemplu?

Radu Merica: Raportul este pe internet, poate fi citit. A fost publicat, inexplicabil a fost publicat pe internet. Exista, poate fi vazut. Repet, nu avem ce sa ne reprosam din acest punct de vedere al managementului. Acesta a fost pretextul, ca sa spunem, insa chiar si asa aceasta schimbare putea fi facuta in mod legal si, sigur, ne-am fi intalnit in justitie, noi oricum am contestat acel raport, am depus plangere prealabila, nu suntem de acord cu continutul raportului si nici cu planul de masuri pe care ni-l impune actionarul in acel raport. Din nou, imi amintesc putin de anii 50, in care erai declarat dusmanul poporului, conspiratie la siguranta nationala, niste chestii din astea total imateriale. Noi suntem acuzati de atentat la siguranta aeronautica sau alte fabulatii de genul acesta.

Rep: Pe baza carei masuri?

R.M.: Nu se spune o masura precisa, se spune ca am redus costurile si de ce am redus costurile, de ce nu am respectat capitolul „costuri” din Bugetul de Venituri si cheltuieli. Pai asta inseamna ca nu am investit destul sa mentinem aeroportul sigur. Este o adunatura de aberatii, insa aici o sa ne intalnim in instanta, nu despre asta vorbim. Am facut un punct de vedere relativ la acest raport, poate o sa il publicam si noi pe internet ca sa mentinem traditia. Insa, acesta a fost doar un pretext. Repet, nu a existat niciun dialog, nicio intalnire cu reprezentantii Ministerului. S-a prezentat un raport dupa care s-a incercat convocarea unei Adunari Generale.

Ministerul a incercat convocarea de mai multe ori insa, din nefericire, nu au avut competenta necesara sa o convoace legal. Prima data au convocat o Adunare extraordinara, au revenit cu o erata, convoaca o Adunare ordinara, care este necesara pentru schimbarea Consiliului de Administratie. Insa, nu erau bine formulate punctele. Conform legii, trebuie sa fie formulata ordinea de zi pentru a se putea vota sau . Ori convocarea lor spune „Analiza managementului si eventuale demiteri din membrii Consiliului”, care nu exista la o Adunare Generala. Se voteaza pentru sau impotriva. Le-am atras atentia acestui fapt, au venit cu alta convocare care impunea o data si o ora care nu se incadrau in termenul de 30 de zile, drept pentru care Monitorul Oficial a respins publicarea convocatorului.

Rep: E un haos ce imi povestiti...

Radu Merica: Si ceea ce pune capac la toate, in cadrul Adunarii anuale ordinare, care trebuia sa aprobe situatiile financiare, raportul de audit, de la o firma de audit din Big Four si distribuirea de dividende, deci avea ordinea de zi strict pe aceste trei puncte, a intervenit Ministerul si a dat un mandat reprezentantilor care cerea schimbarea Consiliului de Administratie. Stiti foarte bine, Fondul Proprietatea a contestat incalcarea ordinii de zi, pentru ca ei au introdus pe ordinea de zi, ilegal, schimbarea managementului, iarasi un abuz. Mandatul nu a fost depus in termenul legal, drept pentru care a doua zi, la a doua convocare a venit ministrul in persoana.

Rep: Adica joia trecuta...

Radu Merica: Joi (29 mai – n.red.). Eu nu eram in Bucuresti pentru ca in perioada asta am adunarile generale si la firmele din tara. Trebuie sa spun ca eu sunt un membru neexecutiv, deci sunt membru in Consiliul de Administratie, activitatea mea principala este o firma privata de care ma ocup in Romania, o firma germana, care nu are legatura cu statul.

Mi s-a relatat ca a avut loc aceasta Adunare Generala, reprezentantul actionarului minoritar nu a mai participat pentru ca lipsea procura actionarului majoritar. S-a trecut la tinerea sedintei cu ignorarea ordinei de zi, cu adaugarea unor puncte suplimentare si sigur, cu o incarcatura si cu o tensiunea foarte mare, cu prezenta politiei, a executorului judecatoresc. Am inteles ca au fost si tot felul de institutii ale statului implicate, care nu au nicio legatura cu disputa intre actionari.

Rep: Ce institutii?

Radu Merica: Povestile circula, nu am fost de fata. Cu siguranta ca politia prezenta la fata locului a creat asa o presiune asupra managementului: semnati orice, dati-va demisia, cam asta inteleg eu ca a fost scenariul. De ce se implica institutiile statului intr-un conflict intre actionari sau intr-un conflict intre actionari si management, care trebuie clarificate pe cale juridica, exista legi...

Rep: Ce se intampla mai departe? Ne-ati spus ca Fondul Proprietatea, prin Franklin Templeton a actionat in justitie aceasta sedinta

Radu Merica: Din cate am inteles, s-a blocat la Registrul Comertului. La ora actuala, din cate am inteles, nu a fost trecut noul Consiliul la Registrul Comertului si urmeaza pasii legali de suspendare, anularea...

Rep: Dumneavoastra personal veti merge in justitie sa atacati aceasta decizie?

Radu Merica: Nu am de ales. Trebuie sa mergem in justitie, sa ne aparam pentru ca am fost acuzati de anumite lucruri care trebuie sa demonstram ca sunt neadevarat si mai mult decat atat, trebuie sa sanctionam abuzurile. Nu avem voie sa ne lasam calcati in picioare. Daca ne lasam dominati de politicieni, s-ar putea sa nu terminam bine. Experienta ne arata ca e bine sa stam uniti si sa ne luptam.

Rep: In timpul discutiei cu cititorii, v-a intrebat un cititor care sunt mizele pentru conducerea Ministerului Transportului, de ce vrea sa preia sa conducerea si ati amintit doua posibile mize: una dintre ele ar fi contractele. Ce contracte ati taiat, ce clienti politici ati scos din aeroporturi, ce firma abonate la contracte cu statul ati amenintat ca le veti scoate din contracte, astfel incat sa determinati o asemenea reactie?

Radu Merica: Acum un an, cand am inceput aceasta activitate, am semnat un contract de mandat, care prevede anumite clauze de confidentialitate. Deci nu voi putea da nume, nu voi putea spune ce tipuri de servicii si ce contracte au fost renegociate, suspendate, reziliate, acolo unde s-a putut. Nu pot sa dau asemenea detalii.

Rep: Dar ati gasit firme capusa?

Radu Merica: Am gasit contracte de prestari servicii, contracte de achizitii pe niste valori care depaseau mult valorile din piata. Asta pot sa va spun si imi asum aceasta afirmatie. Din nefericire, multe dintre aceste contracte au fost incheiate in baza unor licitatii, sunt legale. Anularea, rezilierea unor asemenea contracte atrage dupa sine un lant intreg de procese cu despagubiri, care iarasi ne intoarcem la Corpul de Control si care pot fi imputate managementului. Si atunci stai sa te gandesti foarte bine daca iti asumi riscul sa reziliezi un contract legal, cu o valoare de 2-3 ori mai mare, cateodata de 5 ori mai mare decat pretul pietei.

Rep: Ati gasit contracte cu valoare de 5 ori mai mare decat pretul pietei?

Radu Merica: Da. Consiliul de Administratie nu poate demonstra fapte de coruptie. Faptul ca din aceste contracte se intorc bani inapoi catre persoane din sfera politica sau din cine stie ce alte servicii, noi nu putem, nu avem instrumentele sa urmarim fluxul banilor. Noi putem doar vedea ca firma este parte in contracte dezavantajoase si putem incerca, prin caile de management, renegociere acolo unde se poate, scurtarea duratei contractului, verificarea mai buna a prestatiei. Acolo putem interveni, insa nu avem parghiile sa demonstram caracterul ilegal al acestor contracte.

Rep: Dar puteti sa faceti eventuale sesizari in justitie

Radu Merica: Exact... A fost o plangere penala legata de un contract de achizitie al aeroportului

Rep: Si este un dosar pe rol?

Radu Merica: Nu stiu exact, stiu ca noi in Consiliul de Administratie am decis in unanimitate sa.... pentru ca era o chestie vadit ilegala...Mersul era urmatorul: in primul rand trebuie facut un audit de catre o firma recunoscuta, care sa scoata la iveala in cel mai mic detaliu, suspiciunea noastra. Deci, sa le confirme sau sa le infirme si cu aceste materiale trebuie mers mai departe la institutiile abilitate. Cu banuiala ca se pot ascunde, in spatele acestor contracte pot fi fapte de coruptie. Si institutiile abilitate poate sa ia decizia sa ancheteze, sa analizeze, sa urmeareasca fluxul banilor. Deci, cam asa s-ar petrece lucrurile in Germania. Deci, managementul sesizeaza anumite aspecte incorecte, anumite suspiciuni si de acolo insitutiile statului, Procuratura preia ancheta si verifica daca nu cumva exista asa numitele kick-backuri sau daca nu exista sume de bani care ajung in diverse conturi off-shore, care se intorc inapoi in diverse buzunare, la diverse partide. Noi tocmai am decis intr-o sedinta a Consiliului de Administratie sa selectam una din companiile Big Four sa realizeze acest forensic audit, insa din nefercire nu am putut implementa aceasta masura. Eram in procesul de selectie.

Rep: Poate asta sa fie unul din motivele dorintei conducerii Ministerului Transporturilor de a pune capat mandatului acestui Consiliu de Administratie?

Radu Merica: Nu pot sa fac un proces de intentie, nu stiu exact ce a stat la baza deciziei lor. Vreau sa spun ca aceste contracte, unele dintre ele dateaza de multi ani. Au fost multe conduceri la minister, multe partide la putere. Deci nu pot sa imput actualei conduceri o intentie care poate ar scoate la iveala anumite fapte petrecute acum 5,6,7 ani de zile.

Rep: Sesiza un cititor in timpul discutiei online ca nu a existat nicio reactie din partea niciunui partid, din partea niciunui om politic legat de acest abuz. De ce?

Radu Merica: Da, e foarte ciudat.

Rep: Ati fost macar contactat, v-a intrebat cineva din clasa politica ce s-a intamplat acolo. E adevarat?

Radu Merica: Nu. In primul rand faptul ca noi stam astazi de vorba si eu am fost un pic mai vehement decat alti colegi de-ai mei din managementului privat... Deci, nu trebuie transformata intr-o lupta politica, nu vreau sa politizez discutia asta. Este pur si simplu opinia mea persoanala ca au fost comise ilegalitati la nivelul Ministerului Transporturilor si faptul ca exista o tacere in lumea politica ne arata foarte clar ca niciun partid nu isi doreste de fapt managementul privat. Eu cred ca ei chiar se bucura ca domnul Sova a intrat cu politia si cu bocancii peste Aeroport, sa schimbe managementul pentru ca s-a creat un precedent si pentru ca vor veni ei la putere intr-o zi si vor putea si ei schimba din nou managementul si prelua controlul, fara sa li se poata reprosa nimic, ca vorba aia si voi PSD ati facut la fel. Nu sunt convins ca lumea politica accepta ideea managementului profesionist la firmele de stat.

Rep: Ati luat legatura cu finantatorii internationali sau veti lua legatura, le veti expune ceea ce s-a intamplat, astfel incat sa nu se astearna tacerea asupra modului in care Ministerul Transporturilor se comporta cu o companie publica?

Radu Merica: Am fost contactat de organizatii internationale, eu sunt oarecum in permanent contact cu aceste organizatii. Dupa cum bine stiti, eu sunt si presedinte al Camerei de Comert si Industrie romano-germane si vrand-nevrand, din aceasta pozitie sunt in permanent contact si cu cei de la Comisia Europeana si cu FMI. Vreau sa spun un lucru: noi nu trebuie sa ne asteptam sau sa mizam intotdeauna pe presiunile externe, presiunea UE, presiunea FMI. Acestea sunt pe termen scurt, nu ei ne vor rezolva problemele. Presiunea trebuie sa vina de la noi, de la opinia publica. Presiunea trebuie sa vina de la fiecare din noi care merge cu trenul, care zboara cu avionul, care merge cu metroul, care intr-un fel sau altul este afectat de serviciile companiilor de stat, care isi plateste impozitele si banii sunt gestionati de statul roman. Trebuie sa vina de undeva de la noi, asta o sa trebuiasca...Este un proces de invatare, un proces prin care poporul, alegatorul, trebuie sa puna presiune pe clasa politica. Nu trebuie sa acceptam orice. La fel cum eu nu accept sa fiu calcat in picioare cu bocancii soldatilor domnului Sova, la fel nici poporul asta nu trebuie sa accepte sa fie calcat in picioare. Numai asa vom reusi. FMI-ul vine si pleaca, Comisia Europeana mai scrie un raport. Daca avem nevoie de ei, ne facem ca facem si dupa un an il schimbam.

Rep: Facem de ochii lumii...

Radu Merica:..dar noi ramanem aici si nu putem sa plecam toti si sa ramana doar ei. De fapt, asta e ideea: nu persoana mea, nu Consiliul de Administratie, nu pozitia. Noi venim si plecam, Aeroportul ramane, CFR-ul ramane, spitalele, scolile, toate raman aici.

Rep: Au mai fost manageri privati la stat in situatia dumneavoastra, indepartati intr-o noapte, intr-o dupa amiaza. Nu multi dintre ei au vorbit. Care credeti ca e viitorul pe termen scurt si mediu al acestui management, al implementarii managementului privat la companiile de stat? Vedeti vreun viitor sau totul este de fapt o forma fara fond?

Radu Merica: Noi am fost asa, chiar radeam cu colegii care au fost implicati si dupa cum bine stiti sunt cateva nume cu reputatie in management care ne-am implicat, mai ales la Ministerul Transporturilor, dar si la Ministerul Economiei. Si chiar glumeam pe tema asta, noi suntem o generatie de sacrificiu. Stiam de la bun inceput ca ideea nu va face...

Rep: Ca nu are o sustinere puternica...

Radu Merica: Ca nu are o sustinere. Este ceva mai mult de forma, ok, ne-au impus-o. Am sperat totusi ca se vor respecta asigurarile pe care le-am primit in procesul de selectie. Aceste asigurari nu au fost respectate si ma intreb daca vor mai exista manageri privati care sa se amestece in circul asta. Eu imi doresc sa fie. Din nou, repet, nu trebuie sa ne lasam doborati. Trebuie sa ne aducem contributia noastra si in domeniul public. Nu vrem sa facem politica, e in regula, dar sa ne implicam in managementul firmelor de stat. Eu o vad aproape ca pe o obligatie. Noi nu am facut-o asta pentru bani, pentru indemnizatii de Consiliu de Administratie...

Rep: Cat erau indemnizatiile?

Radu Merica:1200 de euro pe luna. Si volumul de munca era rezonabil. Adica nu era vorba de 1,2,3 sedinte pe luna, dar era vorba de multe documente, de situatii, de analize. Era un volum de munca respectabil, dar motivatia nu este financiara pentru membrii unui Consiliu de Administratie. Este doar motivatia de a iti aduce o mica valoare, de a da inapoi catre sociatete din ce ai acumulat in atatia ani de management privat. Eu am functie de conducere de cand aveam 27 de ani si am fost sef de tura la Mercedes in Germania. De atunci am avut functie de conducere si de responsabilitate. Este o experienta pe care nu mi-o poate lua nimeni si vreau sa imi aduc aceasta valoare si, repet, nu persoana mea trebuie sa fie in centrul discutiei, ci ideea de management de privat. Avem foarte multi manageri buni in Romania.

Rep: Revin la intrebare: dupa aceste experiente, din ultimii 2 ani, cu manageri privati la multe companii, experiente similare cu ce s-a intamplat la Aeroporturi, credeti ca vor mai veni alti manageri sa se inscrie in procesul asta de selectie? Alti manageri de buna credinta...

Radu Merica: Ar trebui sa fie. Eu sper sa fie. Ce trebuie sa intealaga lumea: nu exista alta cale. Firmele de stat nu vor fi conduse si peste 100 de ani de politicieni.

Rep: Dar ele sunt conduse de 60 de ani...

Radu Merica: De 60 de ani sunt conduse, insa exista...

Rep: Cu rezultatele pe care le vedem, multe dintre ele duse in pierderi...

Radu Merica: Aproape toate. Toate care nu au pozitii de monopol sunt pe pierdere. Numai companiile de stat care au o piata sigura, o pozitie de monopol natural, doar acestea sunt profitabile pentru ca orice faci, mai cresti un tarif. Trebuie sa mergem in directia asta. Nu exista alta sansa. Sau sa le vindem pe toate pe 2 lei doar sa scapam de ele, vezi cazul Oltchim, vezi cazul Electroputere Craiova si alte privatizari, asa zis de succes. Nu exista alta cale decat implicarea managerilor privati.