Evoluția tehnologică din ultimii ani a condus la dezvoltarea fenomenului de Autonomous Drive. Unul dintre Engineering Directorii companiei Luxoft, Alexandru Motoc, vorbește despre dezvoltarea sectorului automotive din ultimii cinci ani, cum arată viitorul în domeniu și cum funcționează modul de lucru remote pentru angajații Luxoft.

​Alexandru Motoc, Engineering Director LuxoftFoto: Luxoft

Cât de mult a evoluat zona de automotive în ultimii cinci ani și care au fost motivele evoluției?

Evoluția tehnologică a fost impulsionată de două noi tendințe definitorii în industria construcțiilor de mașini: popularizarea mașinilor electrice și progresul tehnologic al dezvoltării mașinilor autonome. Competiția între producătorii auto este mai acerbă ca oricând și vor câștiga cei care se vor adapta cel mai bine la aceste schimbări și vor intui cerințele pieței auto în următorii 10-15 ani. Această perioadă este denumită drept Revoluția Auto, iar unii analiști estimează că va dura până în 2030.

Care sunt perspectivele pentru următorii 10 ani?

Pentru următorii 10 ani, industria automotive va trece printr-un progres a cărei magnitudine va depăși evoluția din ultimii 50 de ani. Această schimbare va fi influențată de patru tendințe principale: mașini electrice, conducere autonoma, conectivitate și mașinile comune (shared vehicles). Toate aceste forțe vor conduce la schimbări care nu sunt ușor predictibile.

Tehnologia de conducere autonomă va permite pasagerilor să-și folosească timpul petrecut în mașină pentru alte activități, de exemplu consumul de produse media sau întâlniri online. Aceste comportamente, vor conduce la segmente noi de mașini specializate pentru scopuri foarte specifice.

Cum arată tehnologia Software într-o mașină și care sunt tendințele pentru următorii ani?

Trăim într-o epocă de boom tehnologic și multe din aceste tehnologii inovatoare sunt aduse în mașină.

Pentru următorii ani, Software-ul și unitățile electronice (denumite ECU: Electronic Control Unit) vor deveni dominante în funcționarea mașinii. Un ECU este un dispozitiv electronic mic în interiorul mașinii, care controlează o funcție specifică, cum ar fi: controlul servodirecției, controlul airbag-ului sau accesul de tip keyless. Fiecare ECU are propriul său cip, care rulează un software specific, dar tendința este către o arhitectură centralizată, în care dominante vor fi Super Computerele (HPC), cu puteri extraordinare de calcul.

Efortul individual făcut acum de fiecare producător de mașini sau de ECU-uri pentru dezvoltarea de Software de asemenea magnitudine, este greu sustenabil. Se conturează tot mai evident ideea că este nevoie de o platformă standardizată, în care 80% din Software-ul mașinilor să fie comun și creat prin colaborare între toți actorii principali și 20% să fie personalizat de către fiecare producător de mașini.

Care este stadiul actual al evoluției Autonomous Drive?

Societatea Inginerilor în Automotive a definit 6 nivele de Autonomous Drive, de la 0 (No Autonomous), până la 5 (Full Autonomous). La nivelul 5, nu va mai fi nevoie de șofer la volanul mașinii și până la urmă, nu va mai fi nevoie de volan sau pedale de accelerație sau frână.

Nivelul 2 înseamnă că mașinile sunt capabile să accelereze sau să frâneze singure, mulțumită unei tehnologii care permite mașinii să înțeleagă singură mediul înconjurător, până la un anumit nivel de bază. De asemenea, Nivelul 2 conține și funcțiuni în care mașina poate să conducă singură, dar în mod esențial, șoferul trebuie să fie prezent și să monitorizeze vehiculul și să intervină în caz de necesitate.

In acest moment, majoritatea mașinilor noi premium, disponibile și pentru public, conțin funcțiuni de Autonomous Drive de Nivelul 2.

Mai mult, tehnologia de Nivelul 3 este și ea disponibilă și este în teste în acest moment. Testele se fac după obținerea aprobărilor necesare, doar pe trasee prestabilite și în anumite condiții de siguranță.

Care este gradul de încredere pe care îl putem avea în mașinile autonome?

Mașinile Autonome au potențialul de a salva vieți, prin reducerea numărului de accidente. Așa cum învățăm să avem încredere în oameni, tot așa vom învăța să avem încredere în mașinile autonome, odată ce vom simți că putem prezice acțiunile lor.

Când vom vedea în România mașini autonome?

La nivel global, estimările inițiale în ce privește apariția mașinilor autonome au fost foarte optimiste, dar s-a dovedit că trebuie să avem mai multă răbdare, deoarece tehnologia Autonomous Drive este foarte complexă și este nevoie de timp pentru perfecționarea sistemului. Unii specialiști estimează anul 2030, drept anul în care automobilele autonome vor fi la vânzare sau poate chiar mai devreme, previziune bazată pe progresele făcute în performanța cip-urilor și pe avansul constant în domeniul inteligenței artificiale.

Totuși, lansarea mașinilor autonome va depinde de legislație și infrastructură, de aceea este greu de estimat o dată și pentru România.

Cum este compania Luxoft implicată în zona de automotive?

Luxoft este partener de dezvoltare a tehnologiei software automotive pentru marii producători de mașini și de ECU-uri. Avem o experiență de 16 ani în business-ul automotive și la momentul ăsta peste 3.000 de ingineri implicați în sute de proiecte automotive la nivel global. Avem centre de dezvoltare în peste 10 țări, cel din București fiind unul din cele mai importante și cu o experiență de peste 10 ani. Cele mai noi centre sunt în Turcia, Spania, Portugalia, Serbia și Brazilia.

În momentul de față, Luxoft este în căutare de noi colegi care să se alăture echipelor, dispuși să întâmpine noile schimbări ale domeniului IT și să poată gestiona munca în echipă, conform pozițiilor deschise pe site-ul companiei.

Cum se lucrează la Luxoft în contextul de lucru remote?

În industria software, lucrul remote este perfect posibil și a oferit companiilor avantajul de a accesa piețe de muncă remote. De asemenea, pentru specialiștii IT, lucrul full remote a oferit perspective noi semnificative pentru cariera lor, deoarece posibilitatea accesării unui dream-job nu mai este constrânsă acum de colocalizarea locuință proprie - birou.

Luxoft a înțeles rapid necesitatea, dar și avantajele acestei transformări, iar în acest moment majoritatea angajaților lucrează in mod full remote.

Unii dintre colegii noștri și-au schimbat domiciliul și s-au mutat în alte orașe sau în mediul rural, schimbându-și în mod semnificativ stilul de viață.

În principiu, modul de lucru remote se bazează pe aceleași valori organizaționale, care asigurau succesul și în modul de lucru de la birou: lucrul în echipă, integrarea egală, flexibilitatea, comportamentul etic, responsabilitatea, leadershipul autentic.

Articol susținut de Luxoft