St. James Gate. E 9 dimineata si deja mai bine de 400 de oameni s-au asezat la coada de acces in fabrica/muzeul Guinness din centrul Dublinului. Vintul bate puternic si ploaia sta sa inceapa. Totusi, cei 400 de turisti asteapta linistiti, se fac poze, se ride mult, se vorbeste preponderent in italiana, spaniola sau japoneza. O noua zi de vizite la Muzeul Guinness, obiectivul turistic numarul 1 al Dublinului si al Irlandei.

Situata pe citeva hectare in plin centru al orasului, fabrica Guinness este locul de unde pleaca milioane de litri de bere neagra (Irish Stout) spre toate colturile lumii. In mijlocul fabricii a fost construit Muzeul Guinness, un adevarat Disneyland al bautorilor de bere, un imperiu multimedia si de entertainment situat pe 6 nivele.

De la istorie la modernism

Coada de 400 de persoane la care ne asezam avanseaza foarte repede: in 25 de minute am si intrat in interior, ghidati de tineri imbracati din cap pina in picioare in elemente „Guinness”.

Aici stam la o alta coada, ceva mai mica, pentru a cumpara biletul de acces: 14 euro de persoana, pret in care intra si un suvenir, dar si o halba de Guinness (care in oras, in pub, costa 5 euro), la finalul turului prin muzeu. Nu inainte de a fi intrebati din ce tara sintem, pentru statistica muzeului. La parter deja calcam, protejata de sticla, pe hirtia originala prin care a luat fiinta fabrica Guinness, in 1759.

Terenul pe care functioneaza din 1759 fabrica Guinness este inchiriat pe o perioada de 9000 de ani? La anul se implinesc deja primii 250.

...La 5 metri, o imensa vitrina de sticla gazduieste citeva sticle de Guinness, in diferitele forme de prezentare intilnite in cei 250 de ani de istorie. Prima sala in care intram e impresionanta: o imensa cascada de apa, cu o cadere de 3 metri (fabrica este conectata la reteaua de apa potabila a orasului) racoreste si uimeste sutele de oaspeti care se fotografiaza de zor. Lumina folosita e putina, iar in diferite colturi ale imensei sali se afla panouri si ecrane LCD in care se prezinta ingredientele de baza ale berii Guinness.

Urmeaza sala in care sint prezentate masinariile folosite pentru fabricarea bauturii, inca de la inceputuri. Gustam hamei prajit, ingredient de baza pentru Guinness. Are gust de boabe de cafea, amar. Avansam la urmatorul nivel, pregatit in aceleasi conditii: lumina putina, sunete din diferite colturi. Intr-o parte un imens cort facut din butoaie in care sint incastrate mici monitoare, in care se prezinta diferite filmulete comerciale.

Coada de la intrare
Foto: Hotnews
Ajungem incetul cu incetul si la „Tasting Lab”: o incapere in care poti degusta berea tocmai produsa in urma cu 5-10 minute. Doi tineri umplu pe sfert pahare mari de bere si le asaza pe o mese, de unde turistii pot degusta oricite doresc. Flashurile aparatelor de fotografiat isi incep joaca: nimeni nu scapa nefotografiat. Se fac sute de poze, se ride, nimeni nu e trist sau deprimat acum, aici.

Cei care iubesc publicitatea si spoturile comerciale se vor simti ca in paradis in Muzeul Guinness: un intreg etaj este dedicat creatiilor artistice care prezinta produsul in sine. De la reclamele anilor ’20 sau ’30 pina la jocuri de cuvinte interactive. O oaza de sunet si lumina, un festival multimedia grandios. Urmatorul etaj e rezervat „implicarii sociale” din partea Guinness. Aici te poti juca in voie cu diferite teste care masoara alcoolemia, poti urmari consecintele nefaste ale abuzului de alcool.

Un panou imens e rezervat prezentarii celor 150 de tari din lume in care se vinde Guinness. Printre ele si Romania. Si uite asa, dupa mai bine de 90 de minute de traseu prin cele 5 etaje ale muzeului de sticla si fier Guinness, ajungi la cel mai impresionant loc: esenta fenomenului „Guinness” – Gravity Bar. Situat la nivelul 6, barul este rotund, panoramic, peretii fiind din sticla. 400 de oameni din toate colturile lumii asculta U2 la performantul sistem audio, fiecare isi ia halba gratuita de Guinness proaspat si se plimba, admirind toate colturile Dublinului, care se vede in toata splendoarea lui din acest loc.

Magazinul care te usureaza de bani

Gravity Bar -etajul 6
Foto: Hotnews
Nu-ti mai vine sa pleci si, totusi, trebuie sa faci loc si altora. Coborim iar la parter, de unde am inceput. Capitalismul ne imbratiseaza iar. Iesirea se face prin mijlocul magazinului promotional: o incapere de mai bine de 200 de metri patrati, plina cu pixuri, brelocuri, tricouri, sepci, camasi, bluze, mingi de rugby sau de fotbal, dulciuri, steaguri, esarfe, sticlute mici – toate purtind emblema „Guinness”.

Aici e locul in care realizezi ca cei 14 euro cheltuiti la inceput pe bilet sint o nimica toata fata de suma pe care o poti lasa, daca nu esti atent si ai dare de mina. Practic, nu poti pleca cu mina goala dintr-un magazin absolut impresionant prin diversitatea produselor. Dar n-are de ce sa-ti para rau. Ba chiar unul dintre vinzatori ne gidila mindria, insiruindu-ne nu doar numele lui Hagi si al lui Gica Popescu, ci povestindu-ne cum l-a vazut pe Dan Petrescu la Londra, cind juca pentru Chelsea, sau pe Ilie Dumitrescu, la Tottenham.

„Ajungeti in semifinale la EURO anul asta, va zic sigur!”, isi incheie pledoaria fotbalistica tinarul irlandez de 30 de ani, in timp ce ne impacheteaza produsele cumparate.

Fabrica si Muzeul Guinness - traditie, modernism, capitalism. Locul cel mai fierbinte din Dublin. Mecca turistilor in Irlanda.

Apropo: stiati ca terenul pe care functioneaza din 1759 fabrica Guinness este inchiriat pe o perioada de 9000 de ani? La anul se implinesc deja primii 250.

Stia Arthur Guinness ce face...