Consortiul format din companiile Vinci Concession, Aktor Concession, Vinci Construction Grand Projets si Aktor este castigatorul licitatiei pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov. Contractul cu acest consortiu va fi o premiera avand in vedere ca autostrada va fi construita in parteneriat public-privat. Este primul contract de constructie printr-o concesiune de 30 de ani.

Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, sustine ca lucrarile de constructie vor incepe in 2010 si vor dura patru ani. "Astfel ca in 2014 sa putem circula pe autostrada", a afirmat Berceanu. Dupa expirarea contractului de concesiune, statul va avea posibilitatea sa prelungeasca perioada de administrare a autostrazii, sa organizeze o noua licitatie sau sa preia administrarea la compania de stat. Concesiunea presupune ca firmele sa construiasca autostrada din fonduri proprii, urmand ca de la data cand se preia amplasamentul, statul sa plateasca pe o perioada de 26 de ani 180 milioane de euro pe an.

Consortiul Vinci-Aktor va construi tronsonul de autostrada care se intinde pe 58 de kilometri, valoarea contractului fiind de 1,5 miliarde euro, a spus Berceanu. In contract, valoarea constructiei este de 21,18 milioane euro/km de autostrada. Insa, daca inmultim valoarea pe kilometru cu lungimea autostrazii, suma totala ajunge la 1,2 miliarde euro.

Raport BM: Romania practica preturi cu 40% mai mari decat media europeana

Sunt de departe cei mai scumpi kilometri de autostrada din Romania.

Tronsonul executat de Bechtel, Campia Turzii – Bors, costa 13,2 milioane euro/km, iar cel Cernavoda-Constanta va costa peste 7 milioane de euro/km. Mircea Geoana a declarat in februarie ca un raport al Bancii Mondiale arata ca statul roman plateste pentru autostrazi cu 40% mai mult decat media europeana. Raportul se referea strict la preturile practicate pentru autostrada construita de Bechtel si pentru Cernavoda-Constanta. Trebuie sa luam in considerare faptul ca aceste preturi sunt mult mai mici decat cele pentru Comarnic-Brasov. Prin comparatie, in Bulgaria, pretul unitar este de 4,22 milioane de euro/km, iar in Polonia de 5 milioane.

Pentru tronsonul Comarnic-Brasov, exproprierile nu vor reprezenta o problema, avand in vedere ca 80% din terenuri apartin companiilor de stat Romsilva si Apele Romane.

Asistenta tehnica pentru acordarea concesiunii a fost furnizata de consortiul Louis Berger, Credit Invest si Tuca Zbarcea si Asociatii, valoarea contractului fiind de 3,9 milioane euro.

Pentru folosirea autostrazii, va fi aplicata si o taxa, iar valoarea acesteia va fi calculata dupa formula 1,75 euro pe suta de kilometri.

Vinci Concession si Vinci Construction fac parte din Grupul Vinci si au realizat anul trecut venituri de 4,7 miliarde de euro, respectiv 15,7 miliarde de euro. Aktor este una dintre cele mai mari companii de constructii din Grecia, fiind membra a Grupului Ellaktor, cu o cifra de afaceri de peste 1,9 miliarde euro.

Trei consortii au depus oferte pentru atribuirea contractului de concesiune pentru lucrarile la autostrada Bucuresti-Brasov, tronsonul Comarnic- Brasov. Consortiile care au depus oferte sunt: Vinci Concession – Aktor Concession – Vinci Construction Grand Projets – Aktor, consortiul Astrada Concession, format din Strabag AG, Egis Projects, Eurovia Construct International, Housing & Construction Holding Co. Ltd, precum si consortiul Autostrada A3 Comarnic-Brasov, format din Bilfinger Berger-Porr.

Aktor, o firma cu reputatie proasta

Compania Aktor este destul de controversata, aceasta avand si alte afaceri in Romania. Este o firma mult criticata de presa din cauza intarzierilor la unele lucrari de constructie.

Chiar HotNews.ro a publicat in 2005 un articol cu titlul "Figuratiile Aktor" si in care se arata ca firma si-a dovedit neseriozitatea.

De exemplu, Suceava News arata ca Aktor nu si-a respectat angajamentele referitoare la termene in ceea ce priveste modernizarea Drumului National 17.

Monitorul de Suceava arata ca "Firma Aktor a finalizat modernizarea tronsonului Tihuţa – Iacobeni cu un an intarziere".

De asemenea, ziarul Obiectiv arata ca "Firma greceasca Aktor face reparatii de drumuri la Vatra Dornei fara a avea autorizatie pe linie de protectie a muncii".

Si NewsBucovina prezinta faptul ca "Firma grecească Aktor amendată de comisarii de mediu, la final de lucrare".

In articolul "Pazea! Vin grecii", Ziarul de Iasi incearca sa demonstreze cat de controversata este firma.