Consiliul Superior de Aparare a Tarii (CSAT) a decis schimbarea metodei de listare a 15% din Transgaz, urmand sa aiba loc o majorare de capital, pentru atragerea de lichiditati, a declarat minstrul economiei, Daniel Chitoiu, intr-un amplu interviu acordat HotNews. Potrivit acestuia, FMI, Banca Mondiala si Comisia Europeana "nu au nicio problema" cu schimbarea metodei, insa doresc sa vada dorinta Guvernului de a privatiza si de a introduce management profesionist la companiile de stat. Daniel Chitoiu a precizat ca actualul Guvern nu asteapta "ca FMI sa vina sa ne puna conditii pentru noul acord, ci asta facem noi din proprie initiativa".

Daniel ChitoiuFoto: AGERPRES

Ministrul sustine ca, pana la sfarsitul anului, Hidroelectrica si Complexul Energetic Oltenia vor avea management privat. Daniel Chitoiu a mai spus, in cadrul interviului, ca se afla in discutii, la Ministerul Finantelor, schimbarea sistemului de redevente la companiile petroliere, astfel incat acestea sa fie aliniate la nivel european. In prezent, nivelul veniturilor bugetare incasate din redevente este undeva intre 5 si 10% din PIB la nivelul fiecarei tari europene, in timp ce in Romania este doar de 0,8% din PIB.

  • Urmareste interviul pentru a afla cum poate iesi Hidroelectrica din insolventa, cand si ce companii vor fi privatizate, de ce nu s-a introdus, pana acum,  management profesionit la companiile de stat, cum ar trebui impozitate companiile energetice, cand vor fi putea fi realizate primele exporturi de gaze, care  este stadiul proiectului Nabucco, dar si alte informatii de interes, precum cele legate de gazele de sist si proiectul reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda.

PRIVATIZARI- "Daca stim ca piata de capital este cazuta mult, atunci statul nu are niciun interes sa faca privatizare prin listare de dragul privatizarii"

La ultima sedinta, cea din din 27 septembrie, CSAT a decis sa nu mai vanda cele 15% din actiunile Transgaz in octombrie, asa cum s-a angajat Guvernul in fata organismelor internationale, FMI, Banca Mondiala si Comisia Europeana. Daniel Chitoiu spune ca s-a decis schimbarea metodei listare, urmand sa aiba loc o majorare de capital, avand in vedere anvergura proiectelor in care este implicata aceasta companie, precum proiectul Nabucco. "Pentru aceasta investitie de anvergura, pe noi ne intereseaza ca Transgaz sa fie lichid, sa aiba banii respectivi. Daca am fi vandut actiunile, banii respectivi se duceau in trezorerie, in fondul de dezvoltare si nu ar fi putut fi utilizati decat pentru acoperirea datoriei publice", a spus Chitoiu. In plus, este nevoie ca aceste procese de listare sa nu fie facute in graba, ci la pretul corect, a mai spus ministrul. Daca piata de capital este cazuta mult, atunci statul nu are niciun interes sa faca privatizare prin listare de dragul privatizarii, a precizat Chitoiu. Potrivit acestuia, este de preferat sa se asetepte o luna, doua, trei, pana cand isi revine piata de capital. La fel se va proceda si in cazul Complexului Energetic Oltenia, pentru care exista un proiect de HG privind listare a 15%, tot prin majorare de capital. HotNews arata pe 1 noiembrie ca listarea Transgaz ar putea fi amanata.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii ale ministrului legate de privatizari si listari

  • Misiunea organismelor internationale nu a fost una de revizie. Adica, sa vada daca am indeplinit angajamentele asumate prin documentele semnate in luna  august. Aceasta a fost doar o misiune tehnica, de informare a stadiului. Nu se va incheia niciun document cu organismele internationle, ele urmand sa revina  dupa sarbatorile de iarna, in jur de 10-15 ianuarie, urmeaza sa stabilim in acest sens o data de comun acord pentru misiunea de revizie. Intr-adevar, in urma  discutiilor purtate de specialisti pe partea tehnica, dar cat si ministerial, chiar ieri am purtat discutii si cu premierul (n.red. 14 noimebrie), s-a facut  o analiza a stadiului implementarii angajamentelor asumate. Intr-adevar, si-au exprimat preocuparea asupra faptului ca anumite conditii prealabile din  scrisoarea de intentie legate de privatizare nu au fost indeplinite, in sensul ca privatizarea  Oltchim a esuat, ceea ce si dansii stiau, pentru ca existau  de la inceput semnale ca s-ar putea sa nu se duca la bun sfarsit.
  • De asemenea, listarea Transgaz nu s-a produs efectiv. Aveau la cunostinta si noi am aratat ca privatizarea Oltchim ne-am asumat s-o realizam in luna  septembrie si daca nu respectam termenul pentru realizarea licitatiei, am fi avut o problema, in sensul ca nu exista dorinta, ca nu exista vointa. Nu am mai  fi avut credibilitate. Am prezentant ca privatizarea Oltchim, asa cum a fost construita, nu a fost dusa la bun sfarsit pentru ca a plecat prost de la  inceput. Nu s-a creat cadrul necesar astfel incat sa negociem cu investitorii strategici, sa avem alta modalitate de privatizare propusa de consultant. Si  termenul foarte scurt. Atata timp cat stabilim niste termene foarte scurte, nu avem timpul necesar sa parcurgem si etapele legale din punct de vedere juridic  si administrativ, dar mai ales sa avem timpul necesar sa putem gasi investitorii strategici si astfel sa aiba succes privatizarea respectiva.
  • Legat de Transgaz, am spus ca in urma discutiilor de la ultima sedinta a CSAT, s-a ajuns la concluzia sa nu se mai vanda din actiuni, ci sa se faca listare  prin majorare de capital social, avand in vedere anvergura proiectelor in care este implicata. Proiecte legate atat de conductele pe teritoriul national ale  Transgaz, cat mai ales de interconectari si, nu in ultimul rand, proiectul care este cel mai important si pentru Romania din punct de vedere al solutiilor  alternative de achizitie  de gaze, proiectul Nabucco, dar si AGRI. Ori, Transgaz este actionar in proiectul Nabucco si trebuie sa tinem cont de faptul ca pe  teritoriul Romaniei se dezvolta reteaua pe suprafata cea mai mare, 458 km. Pentru aceasta investitie de anvergura, pe noi ne intereseaza ca Transgaz sa fie  lichid, sa aiba  banii respectivi. Daca am fi vandut actiunile, banii respectivi se duceau in trezorerie, in fondul de dezvoltare si nu ar fi putut fi  utilizati decat pentru acoperirea datoriei publice.
  • Pe noi ne intereseaza sa avem lichiditatea prin majorarea de capital social, la dispozitia Transgaz pentru investitii. Si dansii au spus ca nu au nicio  problema din punct de vedere al schimbarii metodei, important este sa vada dorinta Guvernului de a privatiza, de a introduce managementul corporatist si de a  elimina influenta politicului pentru a profitabiliza companiile de stat. Acesta este si si obiectivul meu si al Guvernului, de a scoate influenta  politicului, de a taia contractele oneroase din toate companiile de stat, de a le profitabiliza si, de asemenea, de a le capitaliza.
  • Cum le putem capitaliza? Prin listare sau prin vanzare majoritara de actiuni. Dar pe noi ne intereseaza ca aceste procese de listare sa nu le facem in graba,  ci sa le facem corect. De asemenea, interesul nostru este de a incasa un pret corect pe actiuni. Ce inseamna? Daca nu avem  o fereastra de oportunitate si  stim ca piata de capital este cazuta mult, atunci statul nu are niciun interes sa faca privatizare prin listare de dragul privatizarii. Adica, sa vindem la  un pret foarte mic. Mai putem sa asteptam o luna, doua, trei, pana cand piata de capital isi revine sau este in crestere, astfel incat sa putem incasa un  pret corect.
  • Celelalte angajamente din scrisoarea de intentie au ramas ferme, cu listarile de la Nuclearelectrica, Romgaz si Transgaz. De asemenea, la Complexul Energetic  Oltenia. Chiar zilele acestea am semnat proiectul de HG privind de listare a 15%, tot prin majorare de capital. Deci si acolo avem nevoie de bani pentru  investitii. Deci dorinta mea si a Guvernului este de a continua intr-un ritm mult mai accelerat privatizarile, dar in acelasi timp sa avem de castigat, atat  prin atragerea de capital, cat si printr-un pret corect pe actiunile companiilor. Mai ales companii care nu sunt rangul doi, ci sunt companiile cele mai mari  ale Romaniei. Daca ne uitam la Complexul Energetic Oltenia, acesta detine peste 25% din capacitatea de productie a Romaniei. Nu putem sa incasam un pret pe  care il consideram ca nu este un pret bun pe actiune, chiar daca listam prin majorare de capital.

MANAGEMENT PROFESIONIST - "Nu asteptam ca FMI sa vina sa ne puna conditii pentru noul acord, ci asta facem noi din proprie initiativa"

Potrivit ministrului, reprezentantii FMI, Bancii Mondiale si Comisiei Europene vor reveni in Romania intre 10 si 15 ianuarie. Pana atunci, Ministerul Economiei vrea sa introduca management profesionist la Hidroelectrica si Complexul Energetic Oltenia. Potrivit ministrului, prioritare pentru managementul profesionist mai sunt Nuclearelectrica, Transelectrica, Transgaz, Romgaz si Romaero. Daniel Chitoiu spune ca actualul Guvern nu asteapta "ca FMI sa vina sa ne puna conditii pentru noul acord, ci asta facem noi din proprie initiativa". NOTA Potrivit unor informatii guvernamentale, FMI ar putea drept conditii pentru incheierea unui nou acord, introducerea managamenetului profesionist si listarea unor companii. In ceea ce priveste Hidroelectrica, ministrul afirma ca un managerii privati nu ar fi putut avea atributii atata vreme cat societatea se afla in insolventa.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de introducerea managementului profesionist la companiile de stat

  • De cand am venit la minister, introducerea mangamentului profesionist a fost obiectiv prioritar. Dar, initial, in luna iunie sau iulie a fost publicat  pe site-ul Ministerului Economiei anuntul de selectare a head-hunter-ilor pentru mangamentul privat la companiile din subordinea Ministerului, dar ne-am  trezit cu probleme, in sensul ca nu avea buget Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) si au mai fost anumite probleme ridicate  de participanti. A fost retras anuntul respectiv, intre timp am modificat bugetul de venituri si cheltuieli a OPSPI si am luat acordul companiilor ca  selectia managementului privat sa se faca la nivelul OPSPI.
  • Acum suntem in situatia in care s-a repus pe site-ul Ministerului Economiei anuntul pentru selectia head-hunter-ilor, si noi speram ca cel mai tarziu pana la  sfarsitul acestei luni sa fie selectate firmele. Vrem sa selectam mai multe firme si dupa aceea sa facem o selectie competitiva pentru fiecare companie in  parte. Ma intereseaza ca pana in luna ianuarie cand FMI vine la prima revizie sa am cat mai multe companii in care sa fie selectat managementul, board-ul si  CEO privat la aceste companii. Stie toata lumea foarte bine ca atata timp cat scoatem influenta politica din managementul companiilor, atunci se  profitabilizeaza companiile. Aceasta este un obiectiv prioritar al meu si al Guvernului, de a introduce management profesionist la aceste companii. Nu  asteptam ca FMI sa vina sa ne puna ca si conditii pentru noul acord, ci asta facem noi din proprie initiativa, nu numai la sugestia FMI.
  • La Hidroelectrica a fost un caz aparte. Acolo a fost o selectie pentru board-ul companiei. Firma care a fost selectata doar pentru membrii board-ului  companiei. De asemenea, in paralel, am selectat alta firma pentru selectia managerului companiei. Ca urmare a sedintei CSAT din 27 septembrie in care s-a  adoptat o hotarare care spunea ca in cazul in care se instraineaza active sau se instraineaza parti majoritare din companii de interes strategic pentru  economia romaneasca, inclusiv managementul acestora, trebuie sa aiba avizul Consiliului Concurentei si al CSAT. In cazul Hidroelectrica eram exact in  situatia respectiva pentru ca in lista selectata de head-hunter erau o serie de persoane straine si ne incadram exact in situatia prezentata si hotarata in  sedinta CSAT. Si eu am luat decizia atunci sa amanam discutia intr-o alta sedinta a Adunarii Generale pentru ca chiar daca selectam board-ul sau managerul in  luna septembrie sau la inceputul lunii octombrie, compania tot nu ar fi iesit din insolventa. Ei (n.red. managerii privati )nu au atributii in perioada in  care se afla in insolventa. Atributiile din perioada de insolventa, a Consiliului de Administratie,  sunt in apanajului administratorului special, iar  conducerea efectiva a companiei este a administratorului judiciar. Atat CEO, cat si board-ul nu puteau sa-si desfasoare activitatatea pe perioada  insolventei, dar noi pana la sfarsitul anului vom selecta si CEO si board-ul pentru ca ne corelam cu iesirea din insolventa.
  • Am introdus la Electrica Furnizare, la Complexul Energetic Oltenia. S-au depus candidaturile si la CEO si la board, acum sunt in procedura de selectie a  listei scurte. Deci Oltenia va avea in mod cert si dupa ce vom selecta head-hunter, vom avea la Nuclearelectrica, Transelectrica, Transgaz, Romgaz. Pe mine  ma intereseaza ca marile companii sa fie in prima parte unde sa fie selectat managementul privat, urmand ca la celelalte subsidiare sa fie selectat in etapa  a doua si a treia. Ma intereseaza sa  schimb managementul la companiile-mama si la cele mai mari companii, pentru ca vrem sa dam semnalul ca vrem sa scoatem  influenta politica din aceste companii. De asemenea, la Romaero vom introduce in prima parte, la Electrica. Deci, toate companiile cele mai importante si mai  mari vor avea prioritate.

INSOLVENTA HIDROELECTRICA- "Interesul nostru este sa scoatem Hidroelectrica din insolventa pana la sfarsitul anului"

Daniel Chitoiu spune ca a purtat discutii cu administratorul judiciar al Hidroelectrica pentru ca acesta sa faca toate demersurile necesare sa scoata compania din insolventa pana la sfarsitul anului. Insa, totul depinde de termenele din instantele de judecata, fiind pe rol mai multe contestatii ale creditorilor. "Termenele avansate pentru ianuarie, februarie, martie, au fost readuse in luna noimebrie si decemebrie si din cate am inteles mai sunt cateva actiuni care sunt la nivelul lunii ianuarie. Noi dorim, la cererea administratorului judiciar, judecatorul sindic sa le aduca in noiembrie sau decembrie", a spus ministrul. Acesta a mai afirmat ca pe langa denuntarea contractelor cu traderii de energie, au mai fost negociate contracte de achizitii, a caror valoare a fost diminuata cu 90 de milioane de euro. Reamintim ca Hidroelectrica a intrat in insolventa in luna iunie. Administratorul judiciar a realizat un raport prin care identifica noua cauze care au generat insolventa Hidroelectrica si care au provocat pierderi de peste 2 miliarde euro.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de insolventa Hidroelectrica

  • Este greu de spus, dar pot sa avansez un termen pentru iesirea Hidroelectrica din insolventa. Eu am avansat mai multe termene de cand a intrat in insolventa,  dar procedurile juridice sunt  complexe si complicate. In cadrul procesului de insolventa sunt mai multe etape de parcurs. De la momentul declansarii  insolventei trebuia intocmit raportul cauzei care a dus la insolventa, trebuia prezentat adunarii creditorilor, trebuia aprobat de acestia, dupa care se  definitiva tabelul creantelor. Acest tabel al creantelor a fost stabilit de administratorul judiciar, tabelul creantelor a fost depus la judecatorul sindic  si a fost contestat.
  • Au fost peste 400 de contestatii la tabelul creantelor, iar unii creditori au fost nemultumiti de valoarea creantelor cu care au fost inscrisi in tabelul  creantelor. Si, de asemenea, au fost procese  legate de faptul ca s-a contestat intrarea in insolventa si in special de traderii carora le-au fost denuntate  contractele de furnizarea energiei electrice si dupa ce se definitiveaza aceste proceduri juridice de solutionare a contestatiilor, atunci se depune si se  aproba programul de reorganizare si iesire din insolventa. Au fost foarte multe termene care au fost date anul viitor, ianuarie, februarie, martie, fapt  pentru care trebuie duse la capat aceste proceduri judiciare. In cazul in care nu sunt duse la capat, nu poate iesi Hidroelectrica din insolventa.
  • Mai multe decat atat, trebuie sa indepartam cauzele care au dus la insolventa, respectiv intrarea in incapacitate de plata, adica faptul ca nu avea cash-flow  si, de asemenea, problemele care au dus la incapacitate de plata, adica contractele oneroase, atat de furnizare a energiei electrice, cat mai ales cele de  prestari servicii, de achizitii si toate celelalte. In aceasta perioada, administratorul judiciar, pe baza raportului pe care il prezinta adunarii  creditorilor, care mi-a fost adus si mie la cunostinta, a aratat ca pe langa denuntarea contractelor cu traderii au avut loc negocieri pe circa 400 de  contracte de achizitii, contracte a caror valoare a fost redusa intre 10 si 25%, ceea ce inseamna circa 90 de milioane de euro. Termenele avansate pentru  ianuarie, februarie, martie, au  fost readuse in luna noimebrie si decemebrie si din cate am inteles mai sunt cateva actiuni care sunt la nivelul lunii  ianuarie. Noi dorim, la cererea administratorului judiciar, judecatorul sindic sa le aduca in noiembrie sau decembrie.
  • Eu ce am dorit si ce am cerut, inclusiv cu acordul bancilor mari finantatoare care sunt cele mai interesate, a fost sa scoatem Hidroelectrica din insolventa pana  la sfarsitul anului. Este un avantaj atat pentru companie, cat si pentru banci care sunt interesate sa o scoatem din insolventa pana la sfarsitul anului,  pentru ca nu-si mai provizioneaza, chiar daca noi nu mai avem nicio restanta. Nu mai avem nicio restanta la nicio rata la credite, ne-am platit dobanzile,  deci graficul de plati a fost stabilit. Noi am avut o problema foarte mare in aceasta perioada, ca a fost seceta, iar productia Hidroelectrica a fost la 60%  din capacitate si asta a fost si un motiv pentru care nu a avut cash-ul necesare pentru a achita foarte multe creante ale creditorilor, sa nu mai fie atacate  in instanta valoarea sau faptul ca nu au fost inscrisi in tabelul creantelor. Interesul nostru este ca pana la sfarsitul anului si asta imi doresc. In  discutiile pe care le-am purtat cu administratorul judiciar, desi nu exista niciun fel de relatie din punct de vedere juridic intre el si ministerul  economiei, el fiind suveran pe administrarea companiei, rugamintea a fost sa faca toate demersurile necesare astfel incat sa fie scoasa din insolventa pana  la sfarsitul anului. De altfel si el imi spune: Nu depinde nici de mine, pentru ca daca instanta de judecata lasa termen anul viitor, nu avem ce face! Poate  gasim si alte solutii, spuneam, intelegerea cu cel care a dat in judecata si sa vedem care este motivatia ca, poate, pana la urma nu are motiv sau se poate  sa fie readus termenul sau poate sa-si retraga contestatia in instanta.
  • Interesul nostru este ca, in aceasta perioada, am putut sa liberalizam piata de energie. In ce sens? Pentru ca atat prin adoptarea Legii energiei electrice  si a gazelor naturale, cat mai ales prin masurile admininistrative pe care le-am luat, am exclus total contractele oneroase, bilaterale de furnizare a  energiei electrice. Hidroelectrica a iesit acum doua saptamani pe piata, dar din cauza conditiilor puse, obiectiv puse, de incasare in avans cu jumatate de  an a energiei electrice furnizate pe un an, pentru ca trebuia sa faca rost de lichiditati astfel incat sa poata sa iasa din insolventa. Din cate am inteles  dintr-o informare de la directorul general al companiei, ieri au fost scoase pe piata si au fost vandute pachetele de energie la un pret destul de buna fata  de pretul care exista in prezent, undeva intre 231 si 238 de lei/MWh. Interesul meu nu este sa se vanda la un  pret foarte mare, pe mine ma intereseaza ca  producatorii de energie electrica din Romania sa produca la un cost cat mai mic, iar costul energiei sa fie la un pret cat mai mic pe piata. In momentul in  care OMV Petrom a intrat pe piata cu statia de la Brazi, de 800 MW, pretul energiei a scazut substantial si m-a bucurat acest fapt, pentru ca avand cantitate  suplimentara de energie, pretul energiei poate sa coboare si sa fie suportabil, atat de populatie, dar mai ales de companii. Companiile daca au un cost redus  al energiei, automat au profit mai mare.

LEGEA ENERGIEI - "Exista in discutii, pe site-ul ANRE, un contract cadru pentru vanzarea-cumpararea energiei electrice de catre marii consumatori din industrie"

Ministrul economiei admite faptul ca sunt presiuni pe piata in vederea modificarii noii legi a energiei electrice si a gazelor naturale. Insa, nu se pune problema modificarii acestei legi, insa este de discutat care sunt relatiile pe care ar trebui sa le aiba companiile private intre ele, a precizat Chitoiu. Acesta a precizat ca Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a publicat pe site-ul sau un proiect de contract cadru pentru vanzarea-cumpararea energiei electrice de catre marii consumatori din industrie. "Este un contract cadru care a fost discutat cu peste 15 mari consumatori din industria romaneasca in sensul ca va fi o tranzactionare pe OPCOM, dar va fi o tranzactionare competitiva", a precizat ministrul. Precizam ca Executivul a avut in vedere la inceputul lunii octombrie modificarea legii energiei in asa fel incat producatorii de energie sa nu mai fie obligati sa incheie contracte doar prin OPCOM (bursa energiei) si sa poata incheia contracte bilaterale directe.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de modificarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale

  • In momentul de fata nu se pune problema modificarii legii energiei electrice si a gazelor. Intr-adevar sunt presiuni pe piata pentru a modifica Legea.  Probleme unde trebuie gasite solutii sunt puse de producatorii, de traderii privati. De ce trebuie acestia sa vanda pe o piata centralizata, pe OPCOM, catre  un privat? Ci sa vanda doar producatorii de stat pe o piata libera. Este de discutat daca toata lumea trebuie sa vanda si de ce nu pot sa aiba relatii  directe privatii intre ei. Aici, intr-adevar, este de discutat, dar in momentul de fata nu se pune problema modificarii Legii energiei. Din alte puncte de  vedere, nu avem motive pentru a modifica Legea energiei electrice.
  • S-a lucrat timp de doua luni si astazi (n.red. 15 noiembrie), am inteles, va fi publicat de catre ANRE un contract cadru pentru vanzarea-cumpararea energiei  electrice de catre marii consumatori din industrie. Un contract cadru care a fost discutat cu peste 15 mari consumatori din industria romaneasca in sensul ca  va fi o tranzactionare pe OPCOM, dar va fi o tranzactionare competitiva. Adica se pleaca de la un pret si se negociaza competitiv in functie de anumite  conditii si criterii, dar tot pe OPCOM. Acest contract cadru se va publica pe site-ul ANRE, va sta la dispozitie 10 zile, urmand sa fie aprobat in consiliul  de reglementare a ANRE.  Ce ne intereseaza aici? De cand am adoptat noua Lege a energiei si de cand am denuntat contractele bilaterale, marea industrie a  ridicat problema legata de faptul ca nu pot sa achizitioneze energie de pe PZU, pretul fiind foarte ridicat. Noi, intr-adevar, am  inteles ca nu putem sa  profitabilizam patru producatori de energie electrica si sa omoram toata industria romaneasca. Si acesta a fost si motivul pentru s-a lucrat la acest  contract cadru, in cadrul Legii, neincalcand legea. Se negociaza pe OPCOM, dar  este o negociere competitiva. Se pleaca de la un anumit pret si se ajunge la  altul in functie de conditii: de plata, daca se plateste in avans sau daca cantitatea este foarte mare si este in banda se castiga mai mult daca livrezi o  cantitate mare in banda, decat daca ai vinde zilnic pe PZU.
  • Daca ati urmarit, in ultima luna au fost zile cand pretul pe PZU a fost si de 5 lei, 10 lei, 50 lei/MWh. Nu ma intereseaza ca ei sa intre pe piata si sa  speculeze. Ma intereseaza ca ei sa aiba contracte pe termen lung cu beneficiarii, sa livreze in banda si numai anumite cantitati, minimul necesar,  sa fie pe  piata de echilibrare si pe PZU. Ma intereseaza sa nu vina sa speculeze piata, sa am o fluctuatie a pretului energiei pe piata.

IMPOZITAREA VENITURILOR SUPLIMENTARE- "Intentia noastra este de a stabili un nivel al impozitarii veniturilor suplimentare, astfel incat sa nu decapitalizam producatorii din domeniul energetic"

Daniel Chitoiu afirma ca impozitarea veniturilor suplimentare la companiile energetice trebuie facuta in asa fel incat companiile sa nu fie decapitalizate. In acelasi timp, trebuie infiintat un cos pentru sustinerea consumatorilor vulnerabili. Ministerul Finantelor a elaborat o forma initiala de proiect de ordonanta de urgenta privind instituirea contributiei societatilor din sectorul energetic pentru sustinerea financiara a consumatorilor vulnerabili in urma liberalizarii preturilor la gaze naturale si energie electrica. Proiectul prevede ca aceste companii sunt obligate la plata unei contributii de 100% din veniturile suplimentare.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratia legata de impozitarea veniturilor suplimentare

  • In angajamentele cu organismele financiare internationale ne-am asumat ca, pe masura ce se liberalizeaza preturile la energia electrica si gazele naturale,  veniturile suplimentare sa fie impozitate astfel incat sa constituim un cos pentru sustinerea consumatorilor vulnerabili. In prezent, proiectul de act  normativ se afla in discutie, el se afla sub coordonarea Ministerului Finantelor. Reprezentantii Ministerului Economiei fac parte din grupul de lucru de  redactare a proiectului de act normativ, dar dorinta mea si intentia noastra este de a stabili un nivel al impozitarii veniturilor suplimentare, astfel incat  nici sa decapitalizam producatorii din domeniul energetic si producatorii din domeniul productiei gazelor, dar in acelasi timp sa avem o impozitare corecta.

NOUL SISTEM DE REDEVENTE- "Ca principiu general, vom alinia redevenetele la nivelul mediei europene"

Ministrul Economiei a afirmat ca se afla in discutii, la Ministerul Finantelor, schimbarea sistemului de redevente la companiile petroliere, astfel incat acestea sa fie aliniate la nivel european. O decizie va fi luata in prima parte a anului viitor, a precizat Chitoiu. Potrivit acestuia, nivelul veniturilor bugetare incasate din redevente este undeva intre 5 si 10% din PIB la nivelul fiecarei tari europene, in timp ce in Romania este doar de 0,8% din PIB.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de viitorul sistem de redevente

  • E tot apanajul Ministerului Finantelor Publice. El este in lucru. Noi credem ca va fi adoptat de catre noul  Guvern si de catre noua majoritate parlamentara  in prima parte a anului viitor. Ca principiu general, vom alinia redevenetele la nivelul mediei europene. Unele vor creste, altele stagna, dar nivelul  redeventelor vor fi la nivel european. Nu putem nici sa crestem prea mult redeventele pentru ca nu putem sa decapitalizam nici producatorii.
  • De ce vor fi  redevente stabilite la nivel european? Daca ne uitam pe componenta veniturilor colectate in PIB de catre toate statele UE, vedem ca nivelul veniturilor  bugetare incasate din redevente este undeva intre 5 si 10% din PIB la nivelul fiecarei tari. Bulgaria, de exemplu, are 8% nivelul veniturilor incasate din  redevente in PIB. Ori, Romania are undeva la 0,8% din PIB. Aici, trebuie sa stim foarte bine ca atata timp cat nu ajungem la termenul cand expira clauzele  din contractul de privatizare cu OMV Petrom, nu putem sa aliniem redeventele in domeniul respectiv la nivel european. Pana in 2014, cand expira clauzele  contractuale cu OMV Petrom, avem impozitarea veniturilor exceptionale care, intr-un fel, sa compenseze redeventele.

EXPORTURILE DE GAZE- "Conducta de interconectare cu Bulgaria are ca termen de realizare undeva la sfarsitul anului 2014-2015, iar cu Ungaria 2015-2016"

Daniel Chitoiu considera ca exporturile de gaze vor putea fi facute abia din 2015, perioada in care vor fi finalizate si interconectarile cu Ungaria si Bulgaria. Si acum se pot face exporturi de gaze, insa nu in mod fizic, ci prin documente de export, prin state terte. Trebuie precizat ca legislatia europeana obliga statele membre sa asigure transportul de gaze prin conductele de interconectare in ambele directii, si in sensul de import, dar si de export, motivul fiind sporirea securitatii aprovizionarii. "Conducta cu Bulgaria are ca termen de realizare undeva la sfarsitul anului 2014-2015, iar cu Ungaria la fel 2015-2016. Aceasta din punct de vedere al exportului fizic, dar din punct de vedere al legislatiei, se poate realiza si in prezent", a precizat ministrul.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratiile legate de exporturile de gaze

  • Exporturile de gaze sunt permise de pe acum. In legislatia noastra adoptata anul acesta, Legea energiei si a gazelor,  si in urma angajamentelor in fata FMI,  avem prevazuta posibilitatea exportului si importului de gaze, in sensul ca nu se poate exporta fizic, pentru ca nu avem conducta, dar pe documente se poate  exporta. Daca cineva doreste sa exporte intocmeste factura de export, dar gazul respectiv se duce efectiv din alt stat catre beneficiar. De asemenea, si  importul la fel. Pot sa import, sa am document de achizitie  dintr-un tert stat, sa vina in Romania, dar gazul sa fie primit de la un producator din Romania.  In principiu, acum, doar din Rusia putem sa achizitionam din import. Din punct de vedere legislativ, avem reglementat si ne-am indeplinit obligatiile asumate  cu Comisia Europeana, mai ales ca aveam declansata procedura de infringement.
  • Acum, din punct de vedere al exportului fizic, noi suntem in proces si s-a inceput din cate stiu s-a semnat de catre Transgaz contractul pentru  interconectarea cu Bulgaria si urmeaza sa demareze procedurile cu Ungaria. Conducta cu Bulgaria are ca termen de realizare undeva la sfarsitul anului  2014-2015, iar cu Ungaria la fel 2015-2016. Aceasta din punct de vedere al exportului fizic, dar din punct de vedere al legislatiei, se poate realiza si in  prezent.
  • Romania cauta acum si alternativa achizitiei de gaze si cauta si alternative pentru explorarea si exploatarea gazelor pe teritoriul Romaniei si pe platforma  continentala. Din cate stiti s-au decoperit pe platforma continentala resurse insemnate de gaze si la care Romania este interesata si va fi partener  in  explorarea si exploatarea acestora unde pretul va fi destul de rezonabil fata de pretul pietei europene.
  • Romania, conform angajamentelor asumate in fata organismelor internationale, trebuie sa ajunga pana in 2015, pentru consumatorii non-casnici, pana in 2018,  pentru consumatorii casnici, la pretul de la nivelul UE. Deci, orice am face, pretul trebuie sa se alinieze, trebuie sa o piata libera, concurentiala, atat a  energiei, cat si a gazelor. Trebuie sa ajungem in situatia in care trebuie sa cumparam si sa vindem pe intreaga piata europeana, daca pretul se aliniaza la  nivel european. Se  va stimula concurenta. Cel care produce mai ieftin, vinde mai ieftin. Dar, per medie, trebuie sa ajungem acolo cu pretul.
  • Problema este de suportabilitate din partea cetatenilor Romaniei. Suportabilitatea ne-am asumat-o si ne-am angajat ca pentru populatie sa avem o crestere  treptata si suportabila de catre populatie. Problema este de pret concurential pentru beneficiari non-casnici, daca vor creste costurile lor astfel incat sa  nu fie suportabile. Aici nu avem ce face, trebuie sa ne aliniem, pentru ca si preturile la produsele finite pe care le vindem in UE trebuie sa fie europene.  Trebuie sa devina profitabile companiile noastre. Problema e cat de suportabila este cresterea in costurile de productie in aceasta perioada pana in 2015.  Dar cred ca nivelurile aprobate prin foaia de parcurs sunt destul de acceptabile, astfel incat influenta sa nu fie majora de la o perioada la alta in pretul  produselor respective.

RELATIA CU FEDERATIA RUSA- "Am incheiat acte aditionale, pe o perioada de trei ani, la contractele de cumparare a gazelor din Federatia Rusa"

Romania a incheiat acte aditionale, pe o perioada de trei ani, la contractele de cumparare a gazelor din Federatia Rusa, urmand ca in cadrul acestei perioade, sa fie incheiat un nou acord, a spus ministrul. Acesta a precizat ca la negocierile pentru un nou acord participa si reprezentanti ai Comisiei Europene. Romania a demarat negocierile cu Rusia asupra unui proiect de conventie cu Federatia Rusa privind transportul gazelor naturale pe teritoriul romanesc. In spatele acestor negocieri se afla o situatie complexa. Romania a ajuns la Curtea Europeana de Justitie pentru ca doua conventii semnate cu multi ani in urma cu Rusia blocau accesul tertilor la conductele de gaze care tranziteaza teritoriul romanesc. Romania a reusit sa denunte aceste conventii la sfarsitul anului trecut. Insa, conform prevederilor respectivelor conventii, acestea continua sa produca efecte pana in anul 2015, respectiv anul 2016.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de relatia cu Federatia Rusa

  • La sfarsitul anului trecut, in decembrie, cele doua conventii incheiate cu Federatia Rusa au fost denuntate de statul roman. In cadrul acordurilor cu Uniunea  Europeana eram obligati sa incheiem aceste conventii si sa le renegociem, astfel incat sa fim la nivel european din punct de vedere al pretului de tranzit al  gazului pe teritoriul Romaniei. Ce a facut Romania? Romania in aceasta perioada a redactat un nou acord cadru cu asistenta Uniunii Europene si l-am prezentat  Federatiei Ruse in vederea incheierii acestui nou acord. La negocieri am solicitat sa vina si specialisti ai Comisiei Europene alaturi de noi. Denuntand cele  doua conventii, contractele de vanzare-cumparare a gazelor cu Federatia Rusa expirau la sfarsitul acestui an. Noi ce am facut? Am incheiat acte aditionale la  aceste contracte pe o perioada de trei ani, urmand ca in cadrul acestei perioade, noi sa incheiem acest acord. In cazul in care acordul are alte clauze, alte  prevederi si contravin contractelor noi, vom putea sa modificam si sa incheiem alte contracte. Noi am prelungit aceste contracte pentru a avea timp  disponibil ca, impreuna cu specialistii Comisiei Europene, sa putem negocia un nou acord cu Federatia Rusa.

PROIECTUL NABUCCO- "Anul viitor, in luna mai, se va lua decizia finala si se va da ordinul de incepere a constructiei conductei Nabucco"

Nabucco este un proiect prioritar pentru Romania, a spus Chitoiu. Acesta a precizat ca Transgaz urmeaza sa-si majoreze cota de participatie in compania Nabucco de la 19% la 22-23%. Potrivit ministrului, comitetul Nabucco va emite ordinul de incepere a contructiei Nabucco in luna mai sau iunie. Recent, Reinhard Mitschek, directorul executiv al Nabucco, a laudat Bulgaria pentru stadiul avansat in care se afla in ceea ce priveste proiectul Nabucco. Chitoiu spune ca "vecinii bulgari au inceput constructia Nabucco mai mult din punct de vedere al comunicarii publice".

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de stadiul proiectului Nabucco

  • Si noi ar trebui sa fim laudati pentru ca asa cum spuneam acesta reprezinta un proiect prioritar al Romaniei. Suntem actionari in compania Nabucco si avem o  cota foarte importanta, 19%, urmand sa ne marim cota de participatie  undeva la 22-23, am facut toate demersurile si am aprobat. Conducta Nabucco pe  teritoriul Romaniei se intinde pe o suprafata de 458 km. Noi suntem in actualitate, participam la toate intrunirile, am dat toate aprobarile, urmand ca anul  viitor, in luna mai, sa se ia decizia finala si sa se dea ordinul de incepere a constructiei acestei conducte.
  • Dar vecinii bulgari mai mult din punct de vedere al comunicarii publice au inceput constructia. Nu poate un partener din  cinci sa o faca singur si ceilalti  patru sa spuna ca stau degeaba. Este un proiect comun si se deruleaza in comun. Deci decizia finala si inceperea lucrarilor vor avea in primul semestru al  anului viitor. In mai-iunie, se va da decizia finala la nivelul comitetului Nabucco.

GAZELE DE SIST- "Romania nu poate sa actioneze separat de UE in privinta gazelor de sist, dar nici nu poate sa dea cu piciorul daca aceasta este o resursa viabila si fara riscuri de exploatat"

In ceea ce priveste explorarea si exploatarea gazelor de sist, Daniel Chitoiu considera ca este nevoie de o mai buna comunicare publica. "Comunicarea publica a lasat de dorit. Nu a fost o comunicare buna si nu se cunosc nici avantaje si nici dezavantaje", a spus Chitoiu. Acesta a precizat ca se vor constitui grupuri de lucru care sa efectueze vizite in SUA pentru a vedea care sunt avantajele, dezavantajele si influentele asupra mediului. Trebuie ca specialistii romani impreuna cu cei europeni si americani sa ajunga la o concluzie", a spus Chitoiu.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de explorarea si exploatarea gazelor de sist

  • Din punct de vedere al explorarii, exploatarii gazelor de sist, eu am mai spus cu ocazia intalnirii cu diversi investitori si diversi ambasadori, in Romania,  din pacate, comunicarea publica a lasat de dorit. Nu a fost o comunicare buna si nu se cunosc nici avantaje si nici dezavantaje. Deci, investitorii americani  si ambasadorul SUA in Romania si ambasadorul Americii pe energie pe Europa Centrala si de Est si Asia ne-au prezentat avantajele exploatarii gazelor de sist.  Dansii spuneau: costul energiei produse va fi la o treime din pretul actual, ceea ce este in America. De asemenea, pe partea cealalta sunt neclaritatile si  nu stim care sunt dezavantajele. La nivelul european inca nu s-au facut studiile si nu avem un rezultat al studiilor din punct de vedere al consecintelor  exploatarii gazelor de sist si influentelor asupra mediului.
  • Romania nu poate sa ia o decizie in afara cadrului european. De asemenea, ceea ce am propus eu, si suntem in perioada de negociere, sa constituim niste  grupuri de lucru comune si sa faca vizite in America si sa prezinte avantajele si dezavantajele si influentele asupra mediului. De asemenea, cu specialisti  din Europa la fel. Impreuna sa analizam si sa luam o decizie. Romania nu poate sa actioneze separat de Uniunea Europeana, dar in acelasi timp nici nu putem  sa dam cu piciorul daca aceasta este o resursa viabila si fara riscuri de exploatat si, mai ales, de reducere a costului energiei. Dar, in primul rand  trebuie ca specialistii romani impreuna cu cei europeni si americani sa ajunga la o concluzie si din punct de vedere al comunicarii publice sa vina ne  prezinte la nivel guvernamental sa luam o decizie si sa comunicam opiniei publice ce avantaje avem, ce dezavantaje avem, care sunt influentele asupra  mediului. Daca luam  o decizie si spunem ca are numai avantaje sau daca nu se ia si spunem ca are numai dezavantaje, nu este bine nici din punct de vedere  economic pentru Romania si nu este bine nici din punct de vedere politic sa nu spunem  populatiei care este adevarul legat de explotarea acestor gaze de  sist.

REACTOARELE 3 si 4- "Din discutiile purtate, Enel si ArcelorMittal nu se retrag din proiectul reactoarelor 3 si 4"

Daniel Chitoiu sustine ca Enel si ArcelorMittal isi vor mentine participatia la EnergoNuclear, compania care se ocupa de proiectul reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda. "Speram ca pana atunci sa dam drumul la proiect", a precizat ministrul. Acesta a precizat ca la ultima sedinta, Guvernul a aprobat un memorandum privind investitia de la Cernavoda. Potrivit memorandumului, statul roman intentioneaza sa-si vanda participatiile pe care le detine la compania de proiect astfel incat sa ramana cu 40% de la 85%, cat detine in prezent. In cazul in care ArcelorMittal si Enel, ceilalti actionari, nu mai doresc sa participe la proiect, statul roman va avea posibilitatea sa le rascupere participatiile.

Descarca fisierul audio in format MP3

Declaratii legate de proiectul reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda

  • Am promovat in Guvern si am aprobat un memorandum prin care am prelungit cu un an functionarea societatii EnergoNuclear, societate care este de proiectare si  investitii, societate care s-a ocupat de atragerea de investitori si de promovare a proiectului reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda. In prezent, actionari la  EnergoNuclear sunt Nuclearelectrica cu 85%, ArcelorMittal si Enel cu 15%. Prin memorandum, am propus mai multe variante, trei variante, dar doua sunt  plauzibile. Ne intereseaza sa atragem investitori si sa dam drumul la acest proiect. Avem o varianta in care statul roman poate sa vanda din actiunile pe  care le detine la aceasta societate si sa ramana cu 40%, iar investitorii sa detina majoritatea in capitalul social.
  • Sau in cazul in care ArcelorMittal si Enel nu mai doresc sa mai continue inca un an pana gasesc si alti investitori, statul roman sa rascumpere la valoarea  nominala, urmand cu alti investitori sa cedam pana la 50% din capitalul social de la EnergoNuclear. Dar din discutiile purtate, Enel si ArcelorMittal nu se  retrag din aceasta companie. Ei isi mentin participatia pana la sfarsitul anului viitor, noi sperand ca pana atunci sa dam drumul la proiect. Ne intereseaza  ca sa vina finantatori si sa aiba garantia ca isi pot recupera investitia.
  • De ce nu au venit pana acum investitori si cei care au fost s-au retras. Noi aveam doua bariere foarte mari. O bariera era ca nu aveam o piata libera a  energiei si investitorul nu stia in ce termen isi poate recupera investitia si intodeauna au invocat faptul ca Nuclearelectrica furniza energie pe baza de  contracte bilaterale la pret mic fata de costul de productie. Nu-si puteau recupera investitia si nu aveau o perspectiva. A doua mare bariera era ca nu aveau  puterea de decizie pe investitia respectiva, detinand participatie minoritara. Cele doua bariere le-am eliminat. Avem piata de energie libera, pot sa-si faca  calculele pentru a-si recupera investitia, iar din punct de vedere al capitalului social, lasam investitorului participatia majoritara, iar statului roman  participatia minoritara. Ne intereseaza ca in urmatoare perioada de guvernare de patru ani sa atragem investitori straini. Economia romaneasca este  subfinantata. Noi nu avem resurse financiare pentru niciun domeniu, nu numai energetic, statul nu mai poate sa investeasca si nu mai are resursele financiare  sa poata sa investeasca. Romania se poate dezvolta economic doar prin atragerea de capital strain.