Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri proiectul de act normativ privind ajutorul pentru consumatorii vulnerabili, afectati de cresterea pretului la gaze care va avea loc in urma liberalizarii pietei. Sumele necesare majorarii ajutoarelor sociale va fi asigurata din taxarea de la 1 februarie a producatorilor de energie pentru veniturile suplimentare obtinute de acestia in urma liberalizarii preturilor. Potrivit ministrului delegat pentru buget, Liviu Voinea, cheltuiala Guvernului cu protejarea consumatorilor vulnerabili va fi, in acest an, de circa 200 de milioane de lei, in conditiile in care din suprataxarea companiilor energetice se obtin 700 de milioane de lei. Intrebat ce se intampla cu diferenta de bani, Liviu Voinea a spus ca se duce la bugetul consolidat al statului.

Reamintim ca de la 1 februarie se aplica o cota de 60% asupra veniturilor suplimentare obtinute de producatorii de gaze in urma liberalizarii preturilor. Potrivit unor surse guvernamentale, statul roman ar putea castiga intr-un an peste 1 miliard de lei din suprataxarea de 60%. In plus, cu cat creste gradul de liberalizare, cu atat creste si baza de impozitare. Banii ar fi trebui sa aiba ca destinatie protejarea consumatorului vulnerabil. Practic, cheltuiala Guvernului cu protejarea consumatorilor vulnerabili este mult mai redusa fata de ce obtine din impozitarea in acest scop a companiilor energetice.

Liviu Voinea sustine ca se justifica mentinerea actualului nivel de suprataxare, chiar daca, in acest an, nu toti banii obtinuti se folosesc pentru protejarea consumatorului vulnerabil. "200 de milioane de lei reprezinta cheltuiala (n.red. pentru protejarea consumatorului vulnerabil) pe jumatate de an, iar 700 milioane lei, veniturile pe tot anul (n.red.2013)", a spus Voinea. Acesta a mai spus ca nu are estimari pentru anul viitor.

Important de precizat este faptul ca actuala crestere a ajutoarelor sociale va fi valabila pana la sfarsitul lui 2014, chiar daca majorarile de preturi vor avea loc in mai multe etape. Incepand cu anul 2015 va fi aplicat un alt sistem de ajutoare de stat. "Urmeaza sa intre in vigoare un nou mecanism care va elimina diferitele tipuri de mecanisme gen: venit minim garantat, ajutor de sustinerea familiei. Se va numi ajutor unic de familie, le va ingloba pe toate si se lucreaza impreuna cu Banca Mondiala si cu Ministerul Muncii la definirea acestui mecanism", a spus Voinea.

Guvernul a aprobat astazi cresterea venitului minim garantat, in doua etape, si a alocatiei pentru sustinerea familiei. Alocatia va creste in medie cu 30% de la 1 iulie, iar venitul minim garantat va fi majorat cu 8,5% de la 1 iulie si cu 4,5% incepand cu anul viitor, respectiv in medie de la 191 lei la 217 lei, a spus Liviu Voinea. Acesta a dat un exemplu de crestere a alocatiei pentru sustinerea familiei: De la 60 lei la 80 lei pentru o familie cu doi copii.

Liviu Voinea a precizat ca si numarul beneficiarilor masurilor de protectie sociala va creste. Astfel, numarul beneficiarilor pentru alocatie va creste de la 307.000 la 444.000 familii, iar cel al venitului minim garantat va urca de la 214.000 la 279.000 familii, din luna iulie, si la 307.000 familii, din 2014.

Calendar de liberalizare a preturilor la consumatorii casnici

  • 1 iulie 2013: grad de convergenta (36%), pret productie interna (49,8 lei/MWh), crestere pret final (8%)
  • 1 octombrie 2013: grad de convergenta (37%), pret productie interna (68,3 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 ianuarie 2014: grad de convergenta (38%), pret productie interna (50,6 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 aprilie 2014: grad de convergenta (41%), pret productie interna (51,8 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 iulie 2014: grad de convergenta (44%), pret productie interna (55,3 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 octombrie 2014: grad de convergenta (46%), pret productie interna (54,6 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2015: grad de convergenta (47%), pret productie interna (56,1 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 aprilie 2015: grad de convergenta (49%), pret productie interna (58,9 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 iulie 2015: grad de convergenta (52%), pret productie interna (62 lei/MWh), crestere pret final (4%)
  • 1 octombrie 2015: grad de convergenta (54%), pret productie interna (64,1 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2016: grad de convergenta (56%), pret productie interna (67,1 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 aprilie 2016: grad de convergenta (60%), pret productie interna (71,7 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 iulie 2016: grad de convergenta (64%), pret productie interna (76,5 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 octombrie 2016: grad de convergenta (66%), pret productie interna (78,5 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2017: grad de convergenta (69%), pret productie interna (82 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 aprilie 2017: grad de convergenta (73%), pret productie interna (86,9 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 iulie 2017: grad de convergenta (78%), pret productie interna (93 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 octombrie 2017: grad de convergenta (81%), pret productie interna (96,5 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2018: grad de convergenta (83%), pret productie interna (99,2 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 aprilie 2018: grad de convergenta (89%), pret productie interna (106,3 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 iulie 2018: grad de convergenta (97%), pret productie interna (115,1 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 octombrie 2018: grad de convergenta (100%), pret productie interna (119 lei/MWh), crestere pret final (3%)