Liberalizarea pietei gazelor, marile privatizari din energie si definirea "consumatorului vulnerabil" sint doar citeva din posibilele efecte ale noii legislatii europene in domeniul energiei. Otilia Nutu, expert al Societatii Academice din Romania, a discut online despre modul in care va fi implementata noua legislatie europeana si efectele asupra pietei energetice romanesti.

Otilia NutuFoto: Hotnews
  •    Cu trei zile inainte de data limita pentru implementarea celui de-al Treilea Pachet pe Energie, Ministerul Economiei a reusit sa supuna dezbaterii publice un  act normativ privind transpunerea directivei europene referitoare la organizarea pietei gazelor. Cu o zi dupa data limita, a fost supus dezbaterii publice  si actul normativ privind piata energiei electrice. Vezi documentele atasate.

        Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, Guvernul intentioneaza sa le adopte in aprilie. Insa nu intarzierea este cea mai mare problema. Asa cum au fost  elaborate, modificarile legislative prezinta multe neclaritati, hibe si nu transpun in intregime directivele, fapt care ar putea sa
    starneasca nemultumirea  Comisiei Europene. Chiar daca a fost depasit termenul limita, autoritatile romane nu ar trebui sa se grabeasca sa transpuna directivele, in detrimentul  calitatii modificarilor legislative, sustin reprezentanti ai sectorului energetic din Romania.

        Cateva probleme pe scurt

    • Independenta Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei. Ordonantele de urgenta privind transpunerea directivelor europene trebuie sa permita  ANRE sa redevina independenta. O modificare este ca presedintele ANRE va aproba regulamentul propriu de organizare si grila de salarizare a personalului,  prin exceptie de la Legea privind salarizarea unitară a personalului. Altfel spus, salariatii ANRE nu vor mai fi platiti ca orice bugetar. Printr-o scrisoare trimisa in vara anului trecut, Comisia Europeana s-a aratat nemultumita de efectele Legii 329 şi H.G. 1428 din 2009 prin care ANRE  a fost  subordonată bugetar Secretariatului General al Guvernului, veniturile sale fiind transferate la bugetul de stat. De asemenea, si-a exprimat  ingrijorarea  fata de schimbarile dese ale presedintilor si pierderea personalului calificat ca urmare a reducerilor de salariu (50% conform Legii salarizării  unice, 25%  reducere temporară a salariului până la sfârşitul lui 2010), se arata intr-un raport al Societatii Academice Romane (SAR). Insa, ANRE ramane "legata" in continuare de politic, potrivit noii legislatii. In primul rand, nominalizarea presedintelui ANRE este facuta doar de o singura  persoana, si anume primul-ministru, nu de intregul guvern. Mai departe, presedintele numit de premier este cel care propune cei 7 reglementatori din cadrul  Comitetului de Reglementare. Acest comitet este asistat de un consiliu consultativ format din 11 membri, numiţi prin decizie a prim-ministrului, tot la  propunerea preşedintelui ANRE. "Practic, va fi o institutie presedintiala". Practic, toate nominalizarile sunt facute doar de o singura persoana, si anume  primul-ministru, nu de intregul guvern. Pentru o independenta sigura, conducerea ANRE ar fi trebuit numita de Parlament, la fel ca BNR, CNVM sau CSA, sustin reprezentanti ai sectorului  energetic din Romania.
    • Eliminarea preturilor reglementate. Potrivit art. 98, aliniatul 5 din OUG privind piata gazelor, "in termen de ___ luni de la data intrarii in vigoare a  prezentei _______ANRE va stabili un calendar de eliminare a preturilor reglementate catre toate categoriile de clienti, cu exceptia clientilor vulnerabili". De asemenea, aliniatele 7 si 8 din acelasi articol arata asa: (7) Pentru acoperirea necesarului de gaze naturale, toti consumatorii au dreptul de a fi  alimentati cu gaze naturale in aceeasi structura intern/import a surselor. Pentru piata reglementata, asigurarea, in aceasta structura, a cantitatilor de  gaze naturale se realizeaza de catre furnizorii licentiati, acestia avand acces nediscriminatoriu la sursele interne de gaze naturale. (8) Prevederile alin. (7) se aplică conform unui calendar aprobat ..................." Liniutele arata ca autoritatile nu stiu foarte clar in cat timp se va produce eliminarea preturilor reglementate. Calendarul trebuie intocmit de ANRE, insa  surse din piata spun ca aceasta inca nu a primit "ok-ul" din partea premierului pentru stabilirea unui termen exact. "Trebuie sa facem mai intai un studiu,  iar compania care se va ocupa elaborarea acestuia trebuie selectata prin SEAP. Deci mai dureaza, nu putem spune cand va fi gata calendarul. Prin toamna, cel  mai probabil", spun reprezentanti ai ANRE. Pana atunci, insa, trebuie aprobat actul normativ, iar acesta nu poate fi adoptat cu liniute.
    • Consumatorul vulnerabil. Aici alta problema. Actele normative introduc notiunea de client vulnerabil. Potrivit definitiei din proiecte, in categoria  clientilor vulnerabili intra consumatorii casnici si cei care furnizeaza servicii sociale esentiale, cum ar fi asistenta medicala sau ingrijirea copiilor,  activitati educative si alte servicii sociale si de binefacere, precum si servicii indispensabile pentru functionarea statului, definiti prin Hotărâre a  Guvernului. Insa, autoritatile sunt constiente ca nu orice consumator casnic poate fi numit client vulnerabil, de aceea inca se lucreaza la definirea  acestuia. O persoana cu averi impresionante poate fi consumator casnic, insa nu poate fi inclus in categoria clientilor vulnerabili. De aceea, autoritatile  vor sa introduca un plafon de venituri pana la care un consumator poate beneficia de gaze la preturi reglementate.
    • Separarea activitatii de productie de cea de inmagazinare. "Operatorul economic integrat pe verticală, care realizează activitatea de înmagazinare a gazelor naturale şi cel puţin una din activitatile de producţie sau furnizare a gazelor naturale are obligaţia de a separa operatorul de înmagazinare de operatorul economic integrat din punct de vedere legal, funcţional şi organizatoric", se arata in proiect. Astfel, statul se vede obligat sa "sparga" Romgaz in doua: partea de productie si partea de inmagazinare.
    • Independenta Transelectrica. La art 38 din OUG privind piata energiei electrice se arata ca aceeasi persoana sau persoane nu pot "sa exercite, direct sau indirect, controlul asupra unui operator economic care desfasoara oricare dintre activitatile de producere sau de furnizare si in acelasi timp sa exercite, direct sau indirect, controlul sau sa exercite vreun drept asupra operatorului de transport si de sistem". De asemenea, nu pot sa "exercite, direct sau indirect, controlul asupra operatorului de transport si de sistem si sa exercite, direct sau indirect, controlul sau sa exercite vreun drept asupra unui operator economic care desfasoara oricare dintre activitatile de producere sau de furnizare". Aici problema este ca statul roman controleaza atat operatorul de transport (Transelectrica), cat si cei mai multi producatori de energie.