La finalul acestui an, rata absorbtiei fondurilor europene se va situa la putin peste 10% din totalul sumelor disponibile in perioada 2007-2009. Ultimele date oficiale, valabile pentru data de 30 noiembrie, arata o rata a absorbtiei de 9,58% si dupa ritmul inregistrat in ultimele luni, putem estima ca sansele sa ajunga la 11% sunt destul de mici. Aceasta inseamna ca Romania va fi atras, pana la finalul anului, aproximativ 600 de milioane de euro din cele 5,624 miliarde disponibile.

Teoretic, lucrurile nu stau chiar asa de rau. Daca nu ne uitam direct la platile efectuate pe proiecte ci privim in perspectiva, de exemplu, finantarea UE in cadrul proiectelor contractate, potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul Finantelor Publice (30 noiembrie), acopera circa 53% din banii UE alocati. Asadar, teoretic, sunt sanse ca platile sa ajunga in scurt timp la 53% - depinde de ritmul derularii proiectelor.

Programul Operational Sectorial de Mediu si Programul Operational Regional raman campioanele atragerii de fonduri europene, din punct de vedere al numarului de proiecte relevante, al ritmului aprobari si contractarii acestora precum si al sumelor UE atrase.

Programul de Mediu a fost primul program in cadrul caruia au fost transmise la Bruxelles proiecte spre aprobare, chiar in septembrie 2007, pe vremea cand alte programe abia se puneau pe picioare. In cadrul Programul de Mediu - 41 de proiecte care inseamna fonduri europene in valoare de 3,8 miliarde de lei. Intre acestea se regasesc o serie de proiecte consistente, pentru apa si canalizare, precum si sisteme de management integrat al deseurilor. Acest program este campion si la rata de absorbtie:13,83%.

Programul Operational Regional: 551 proiecte contractate, cu fonduri UE de 4,8 miliarde de euro. Aceste proiecte acopera peste 80% din fondurile UE alocate pentru 2007-2009, cel mai mare procent dintre toate programele cu fonduri europene. POR este pe locul 2, dupa POS Mediu, la rata de cheltuire a fondurilor: 12,87% - la 30 noiembrie.

Programul Operational Dezvoltarea Resurselor Umane: 523 de proiecte contractate, care inseamna fonduri europene in valoare de 2,2 miliarde de lei.

Programul Cresterea Competitivitatii Economice: 866 de proiecte, in valoare de 2,9 miliarde de lei, din care fonduri europene de 1,7 miliarde de lei. De la o luna la alta, numarul proiectelor contractate a crescut incet, dar sigur, pe masura ca s-au finalizat evaluarile in cadrul componentelor de IT si acces la internet, cercetare-dezvoltare sau in domeniul energetic. Proiectele contractate acopera circa 56% din fondurile UE alocate pentru perioada 2007-2009, daca platile se vor face in timp util. Din pacate, autoritatile includ in aceasta suma si cele 402 milioane de lei care reprezinta schema de finantare JEREMIE. Aceeasi suma este inclusa in situatia prezentata lunar la capitolul "rambursari", cu toate ca nu este vorba despre un proiect in sine, ci despre o schema de finantare care in acest moment inca nu este operationala.

HotNews.ro a scris, in mai multe randuri, despre programul JEREMIE care reprezinta o schema de finantare adresata IMM-urilor si care, dupa doi ani si jumatate de la initierea procedurilor, inca nu este aplicata. Cu toate acestea, Comisia Europeana a virat Romaniei cele 100 de milioane de euro inca de la finalul lui 2008- potrivit Ministerului Finantelor Publice.

In cea de-a doua jumatate a topului, Transportul si Capacitatea administrativa a institutiilor publice. "Transportul" primeste o gura de oxigen in decembrie.

O veste buna pe final de an: in data de 18 decembrie MTI a semnat cu Comisia Europeana finantarea pentru trei proiecte majore, depuse in cadrul axei prioritare 2 - „Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii nationale de transport in afara axelor prioritare TEN-T in scopul crearii unui sistem national de transport durabil”. Aceste 3 proiecte insumeaza circa 400 milioane de euro, adica echivalent a mai mult de jumatate din valoarea proiectelor existente, pana in prezent, pe acest program.

Detalii despre cele 3 proiecte:

  • Primul proiect “ Reabilitarea DN24, limita de judet Galati – Vaslui – Crasna si DN24B, Crasna - Albita” are drept obiectiv reabilitarea  a 94.718 km de drum national, intre Galati – Vaslui – Crasna – Albita. Proiectul are un buget total de 147.952.166 Euro, din care 86.622.303 Euro constituie finantare nerambursabila acordata de Comisia Europeana prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, restul sumei fiind asigurata de la Bugetul de Stat.
  • Proiectul „Reabilitarea drumului national DN1H Zalau - Alesd” are drept obiectiv reabilitarea a 69,334 km de drum national, intre orasele Zalau si Alesd. Proiectul are un buget total de 114.067.355 Euro, din care 67.263.644 Euro constituie finantare nerambursabila acordata de Comisia Europeana prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, restul sumei fiind asigurata de la Bugetul de Stat.

Pentru cele doua proiecte mentionate mai sus, beneficiarul este Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania S.A.

  • Obiectivul celui de al treilea proiect “Prelungirea digului de nord al portului Constanta” consta in prelungirea digului de nord al portului Constanta cu un tronson de 1 050 m, respectiv de la 4 850 m la 5 900 m. Proiectul are un buget total de 143.990.000 Euro, din care 57.875.480 Euro constituie finantare nerambursabila acordata de Comisia Europeana prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, restul sumei fiind asigurata de la Bugetul de Stat.

Beneficiarul acestui proiect este Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime S.A. - Constanta.

Conform deciziilor de finantare, cele trei proiecte mentionate vor fi finalizate pana la sfarsitul anului 2013. Vezi comunicatul Ministerului de resort aici.

Datele nu au fost "prinse" in situatia publicata de Ministerul de Finante, la 30 noiembrie, unde se regasesc numai 2 proiecte mai serioase contractate pe Programul de Transport, finantarea UE insumand, pe acest program, 707 milioane de lei.

Cu aproximativ un an in urma, Ministerul Transporturilor anunta ca primele proiecte au fost transmise spre aprobare Comisiei Europene. Practic, a fost nevoie de un an pentru contractarea celor de mai sus.

Programul de Transport a inregistrat la finalul lunii noiembrie, pentru prima data in istorie, o rata de absorbtie peste 0%, mai exact au existat plati efectuate in valoare de 134 milioane de lei.

Pe ultimele doua locuri din punct de vedere al absorbtiei fondurilor se gasesc Programul Dezvoltarea Capacitatii Administrative (PO DCA) si Programul Operational Asistenta Tehnica.

PO DCA a inregistrat o rata de cheltuire a fondurilor de 1,25%, desi numarul de proiecte contractata este destul de mare - 96 de contracte.

PO Asistenta Tehnica a inregistrat o rata nesemnificativa de absorbtie, de 0,11%, cu numai 13 proiecte contractate. Trebuie spus ca acesta din urma este destinat institutiilor din sistemul de gestionare a fondurilor, pentru a le sprijini in acest proces. Acestea au avut, in total, numai 28 de initiative de a primi finantare, in acesti 3 ani, din care numai 13 s-au concretizat.