Mihail Vlasov, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei incearca pentru a patra oara sa isi treaca in subordine Oficiul National al Registrului (de la Ministerul Justitiei)cu ajutorul ministrului justitiei, Mona Pivniceru. Intre cei doi,potrivit Kamikaze, ar exista o relatie foarte apropiata care ar putea fi decisiva in tentativa lui Vlasov. Miza acestei afaceri sunt veniturile de peste 60 de milioane de euro anual dar si patrimoniul Registrului, evaluat la peste 10 milioane de euro. Sase parlamentari au inaintat Senatului o propunere legislativa in acest sens (vezi nota de fundamentare si propunerea legislativa in atasament)

Mihail VlasovFoto: Agerpres

Vlasov a fost recent contestat de o parte insemnata a sefilor Camerelor Judetene de Comert care s-au adresat zilele trecute DNA solicitand anchetarea presedintelui CCIR pentru abuz in serviciu in legatura cu modul de administrare a patrimoniului Camerei de Comert si Industrie a Romaniei. Lui Vlasov i se reproseaza cheltuirea a peste 1.300.000 de euro peste plafonul care ii fusese aprobat de AGA, desi CCIR a fost pe pierdere in 2011.

Vezi aici detalii privind protestul sefilor camerelor judetene

Potrivit proiectului (autori sunt Alina Gorghiu - deputat PNL, Florin Iordache - deputat PSD, Klarik Laszlo-Attila - senator UDMR, Mircea Grosaru - deputat, Marko Attila-Gabor - deputat UDMR, Aurel Vainer - deputat FCER), regulile de tinere a registrelor, de efectuare a inregistrarilor si de furnizare a informatiilor se stabilesc prin norme elaborate de ONRC si aprobate de Colegiul de Conducere al CCIR (art.5). De asemenea, modul dePrin articolul 13, Vlasov capata dreptul de a numi atat directorul general al ONRC, cat si pe cei doi adjuncti ai sai iar cpnform art. 23, 90 la suta din veniturile ONRC si structurile teritoriale se redistribuie in baza criteriilor stabilite de Biroul de conducere al CCIR.

  • Istoria tentativelor de preluare a ONRC

Primul proiect de lege care prevedea acest lucru a fost initiat in 2005 de liberali, intre care Ovidiu Silaghi, ministru al IMM la acea vreme. Legea a fost aprobata de Parlament, dar contestata la Curtea Constitutionala. In urma ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate de catre un grup de deputati din mai multe partide politice, Curtea Constitutionala a declarat legea neconstitutionala in intregul ei.

In 2007, al doilea proiect de lege a fost introdus in Parlament tot de aceeasi echipa de liberali, care au eliminat mai intai unele prevederi referitoare la Registrul Comertului, dar au pastrat preluarea Biroului Unic si a informatiilor de la Registrul Comertului, gratuit precum si interzicerea, in favoarea camerelor de comert, a desfasurarii activitatii de asistenta pentru infiintarea, autorizarea si inregistrarea firmelor de catre Registrul Comertului. Legea nu a intrunit numarul necesar de voturi pentru a fi adoptata.

In noiembrie 2009, Camera Deputatilor a adoptat un proiect de lege privind trecerea oficiilor de Registru al Comertului de la Ministerul Justitiei la Camerele de Comert. Votul a fost unul controversat, reprezentantii PDL sustinand ca nu a intrunit numarul necesar de voturi pentru o lege organica.

Vezi aici cum argumenta Basescu refuzul promulgarii legii care consfintea trecerea ONRC in curtea CCIR

Parlamentarii PDL au contestat la Curtea Constitutionala proiectul de lege, iar in 10 decembrie judecatorii au decis ca legea Camerelor de Comert si Registrul Comertului este neconstitutionala.

Potrivit unot informatii apropiate CCIR, numarul membrilor CCIR nu depaseste 10% din totalul companiilor existente in Romania ceea ce poate ridica problema reprezentativitatii Camerei.

Proiectul a fost depus in 21 februarie si este in dezbatere in Senat.