“ Eu spun la alimente pentru ca ma bazez pe faptul ca fiind vorba de un parteneriat intre Guvern si producatori, se va dovedi ca ceea ce am spus tot timpul, si anume ca un TVA de 9% nu inseamna bani mai putini la buget, ci inseamna combaterea evaziunii fiscale si chiar incasari suplimentare sau scaderea pretului la paine” , spunea premierul Victor Ponta, iniulie 2013. Reprezentanti ai jucatorilor din piata sunt insa de alta parere. "Declaratia de mai sus reprezinta o idiotenie cap coada", imi scrie reprezentantul unul mare jucator din domeniu. "Un scurt calcul si o regula de trei simpla ar arata ca daca reduci o taxa de la 24 la 9 (adica de 2,5 ori) si te astepti sa incasezi mai mult insemna ca te astepti ca piata alba sa creasca de cel putin 2,5 ori intr-un an de zile (de la 30% la 75%). Ceea ce cred ca ar fi fost o realizare istorica pentru economia libera. Sau mai degraba imposibila", scrie Dan Popape blogul Hymerion.ro.

"In principiu vorbim de o piata de circa 1,5 mld euro anual in domeniul panificatiei. Fara TVA. Anul trecut piata neagra era undeva pe la 70%. Adica Statul lua circa 108 milioane euro TVA din piata asta. Restul pina la 250 se ducea la altii. Iar pretul piinii nefiscalizate in piata chioscarilor era in domeniul 0.7 – 1 ron /piinea alba proaspata de 300 g. (Veti vedea de altfel ca tot timpul ma voi raporta la acest sortiment deorece el reprezinta peste jumatate din cantitatea de produse de panificatie vindute in piata.)

Si a venit reducerea de TVA... Dupa prima luna ROMPANUL raporta, cu un ton triumfalist amestecat cu sfiala, ca piata fiscalizata a crescut cu 10%. Adica de la 30 la 33%. Cam putin si asta pentru ca cei care lucrau la negru, dupa 2 saptamini de expectativa au ales: au lucrat in continuare la negru. Stiu cazuri, stiu producatori: singura necunoscuta pentru ei a fost care va fi cuantumul noii spagi. S-a lamurit si aia mai tirziu.Producatorii care lucrau pe bune in schimb (ma rog, nu chiar toti dar marea majoritate) au scazut preturile de vinzare (cu tot cu TVA) catre revanzatori si au acaparat rapid cantitati in detrimentul celor care lucrau la negru. Asa ca ultimul an a fost o continua lupta intre unii care scadeau pretul fara sa le pese (cei care lucrau pe acte) si ailalti care scadeau pretul si profitul (cei de pe piata neagra), lupta care s-a soldat cu trecerea unei parti a pietei de partea buna a “Fortei” (adica pe piata fiscalizata).Cat reprezinta acestia? Eu cred ca pina in 10%. Adica inainte piata fiscalizata era 30% acum e 40%.

Rompanul e si mai pesimist: “Piata fiscalizata a crescut cu 19%”. Repet, asta nu pentru ca producatorii “negri” au fost mai constienti (au supravietuit controalelor fara prea mari batai de cap, cazind doar plevusca) ci pentru ca au pierdut economic niscaiva batalii.Ce a vazut consumatorul din scaderea TVA? Pai.. cel care cumpara din hypemarket-uri a vazut o scadere de cel putin 10% iar cel care cumpara din piata vestita piine de 300 g a vazut o stagnare sau chiar o crestere, deoarece in acest moment preturile pentru acest sortiment sint intre 0.8 si 1 ron.

Si totusi: "Ma bucur ca zilele acestea exista anumite statistici, prezentate chiar de INS, care arata ca pretul la paine a scazut cu un procent de 11,5%, in medie, ceea ce este un lucru foarte bun” – Daniel Constantin, septembrie 2014. De ce nu vede omul din piata aceasta scadere? Probabil pentru ca in calculul scaderilor a fost prinsa doar productia fiscalizata (adica hypermarketuri etc) si nu chioscarii care vind cele mai mari cantitati de piine proaspata alba de 300 g.

Mai pe scurt pentru mine si pentru dvs pretul la piine a scazut dar pentru cel din Ferentari sigur nu. Ca pentru ala diferenta a incasat-o revinzatorul.Ce a vazut Bugetul din scaderea de TVA? Un scurt calcul spune ca daca inainte incasa 108 milioane euro din TVA acum incaseaza 54 de milioane. Adica ceva mai mult de jumatate. Si n-are nici o sansa sa ajunga la aceleasi sume pina cind piata fiscalizata nu ajunge la 80%. Ceea ce nu se va intimpla niciodata.Pai si atunci ce a fost bun? Cresterea industriei. Asta inseamna mai multi bani pentru investitii, pentru salariile oamenilor de acolo pentru dezvoltare si pentru intreg lantul de produse cerealiere in general.E drept ca pe banii Bugetului dar cred ca asta e mai putin relevant acum. Cit despre: “În primele luni am pierdut bani, apoi am recuperat.” – Victor Ponta, septembrie 2014 raspunsul este simplu: Nu!"

Cred ca rugaciunea preferata a evazionistului fiscal este cea cu "eu sunt mic, Tu fa-ma mare", unde TU reprezinta Fiscul, Politicianul sau Statul in general. As vrea sa precizez din start ca sunt pentru reducerea taxelor, dar insotita de o mai buna colectare si de un sistem mai aspru de coercitie pentru evazionisti.

Pentru ca daca vrem sa avem sisteme de Sanatate, Educatie, Politie samd eficiente, ai nevoie de bani.

Nu pot incheia fara sa recomand doua articole, scrise de Dan Dolghin, fost director in cadrul VelPitar, acum mutat intr-o alta companie. Primul articol e :"De ce preţul pîinii nu e mainstream (preambul)", iar al doilea, o continuare a primului. Omul stie ce spune.

"Reducerea TVA-ului nu va rezolva nici o brînză. Nu va reduce preţuri, nu va reduce evaziunea. Cît timp punctul de vînzare nu vrea acte pe marfă, cît timp în România se realizează un produs în cantităţi foarte mari (pîine proaspătă) care are durata de viaţă de 6 ore, nici dracu’ nu-l va putea controla. Da, reducerea TVA-ului va ajuta marii producători în lupta cu piaţa neagră, dar nu va rezolva problema fundamentală: moartea unei industrii. Şi va da o gaură în Buget mult mai mare decît cea spusă de Guvern. Cam de 3 ori mai mare decît ce a spus păcăliciul de Daniel Constantin. După 2009 producătorii de grîu din România s-au globalizat. Adică şi-au adus preţurile la nivelul burselor de mărfuri din Vest. Materia primă pentru panificaţie s-a scumpit în intervalul 2009 – 2013 cam cu 200%. Preţul la pîine a crescut cu 40%.

În acest moment raportul de preţ între materia primă de bază (grîu) şi produsul finit (pîine) a ajuns la 1:3. Ca să vă faceţi o idee, dacă am face acelaşi raport la apa minerală, ar trebui să cumpăraţi sticla de apă de 2 l cu 0,8 RON, în loc de peste 2,5 RON. Sau, dacă am aplica acelaşi raport la maşini, ar trebui să cumpăraţi un Mercedes cu 12.000 de euro în loc de 45.000. Sau un Iphone cu circa 20 euro în loc de 500. Eh, cam ăsta este dezastrul în care se mişcă această industrie. Nu investiţii, nu dezvoltare, nu servicii conexe. Doar mari producători care închid (Dobrogea SA a intrat în insolvenţă ) sau care se retrag de pe piaţa pîinii proaspete şi se mută pe alte produse (gîndiţi-vă la compania Coca Cola care ar renunţa la băutura cu acelaşi nume pentru că nu mai rentează şi ar face doar Fanta; în cît timp ar închide?) şi mici producători care nu plătesc nici un fel de taxe (costuri cu 40% mai mici) ce acaparează piaţa dar care gîfîie şi ei din ce în ce mai tare din cauza preţurilor foarte mici de vînzare. De aceea industria de panificaţie din România este SINGURA industrie majoră fără jucători străini din acelaşi domeniu (există două excepţii: unul a dat faliment iar celălalt are mari probleme)"

Comenteaza pe blogul Hymerion.ro