Invitat la conferinta "Banking Compliance Summit", organizata de Institutul Bancar Roman (IBR), Guvernatorul BNR Mugur Isarescu nu a pierdut ocazia sa se refere la nevoia de instruire a personalului bancar, care nu intotdeauna stie sa se comporte politicos cu clientii. "Nu aveti incotro. La scoala! Ca trebuie sa incepem cu noi. Inclusiv cu cei de la Banca Nationala...", a spus miercuri Isarescu, precizand ca la ghiseu, "in 90% din cazuri, cam asa cand nu au o explicatie, din ignoranta, necunoastere, nerespectarea regulilor, spun ca nu ii lasa BNR, sau ii obliga BNR, depinde cum le convine"

Imagine din tipul conferintei de miercuriFoto: Hotnews

Guvernatorul a mai spus miercuri că băncile au numeroase proceduri corecte care, însă, nu țin seama de percepția clienților. Si ca acest lucru ar trebui schimbat.

"Bineînțeles că nu putem să facem reglementări interne pe placul clienților, dar să ținem cont ce înțeleg clienții cred că pe zi ce trece devine tot mai necesar. Multe proceduri nu au avut în vedere ce se va înțelege în spațiul public, dincolo de ușa băncii", a mai arătat Isărescu.

El a menționat, în context, că acest fapt a dat sentimentul că sistemul bancar este o castă iar ideea s-a amplificat.

Ce a mai spus Guvernatorul Isarescu:

  • Pe plan international tot mai mult se spune ca "good ethics is a good business", deci daca ai comportament etic corect, si business-ul merge bine. Cred ca au trecut ceva ani de cand v-am spus despre acest reviriment al eticii in business.
  • Tot ce se numeste clasicism in economia politica, la englezi a pornit dintr-o societate cu comportamente aproape puritane. La Adam Smith etica era prezumata in orice activitate de business. Etica era prezumata in functionarea pietelor si a mainii invizibile. Asta e. Cand Adam Smith vorbea despre faptul ca daca urmaresti interesul celalalt, iti urmaresti interesul tau, vorbea despre o anumita etica a negocierilor, nu neaparat sa iti tai clientul la beregata", a spus Isarescu.
  • Primele banci moderne nu au aparut in Olanda? Olanda puritana, protestante. Normele eticii la baza banking-ului modern au fost prezumate. Onorabilitatea nu e un moft in activitatea bancara, ci o conditie esentiala a activitatii de bancher si a functionarii pietelor ca sa fie cat mai putin reglementate", a mai aratat guvernatorul.
  • Este o neghiobie sa inciti populatia impotriva bancilor. Asa e, dar nu uitati ca cei care incita cei mai mult in prezent sunt fosti salariati de-ai dumneavoastra, din banci sau colaboratori. Ca i-a suparat, ca nu, nu mai conteaza. Nu puteti sa tratati cu usurinta chestia asta. Nu mai puteti spune: "Bai, unul e frustrat, altul e ratat". Trebuie sa va preocupe de ce penetreaza foarte rapid media romaneasca. E o tema pe care nu cred ca trebuie sa o neglijati
  • Aflu din nou ca am dreptate si repet ca am nevoie de un nou stadiu de profesionalizare a resursei umane din banci. A mai fost un program si s-au creat atunci cateva zeci de mii de bancheri comerciali, aproape din nimic. Nu am mostenit de la comunism bancheri. In comunism era norma de creditare, planul, si urmareai sa fie indeplinit planul. Ne trebuie programe obligatorii de pregatire, nu numai in-house, ca le-ati dezvoltat destul. Sa nu va suparati pe mine. Industria se dezvolta, tehnologiile se dezvolta, maniera de guvernanta se dezvolta. Nu aveti incotro. La scoala! Ca trebuie sa incepem cu noi. Inclusiv cu cei de la Banca Nationala, sa nu fie suparare, si noi trebuie sa... bineinteles ca nu suntem bancheri comerciali
  • Angajatii care lucreaza cu clientii, de la ghiseu, cred ca trebuie mai bine platiti. Treaba voastra, de manageri, de unde gasiti resursa. Mai taiati, poate, din alte parti. Va trebui sa fie bine platit. Daca e obosit si plictisit nu are cum sa fie politicos, intelegator, sa aiba bunavointa, empatie. Am citit ca angajatii care beneficiaza de programe de training coerente si sustinute sunt mai productivi, au o fluctuatie mai scazuta, mai eficienti, mai responsabili si au nevoie de mai putina supraveghere. Alocati mai putine resurse la controalele interne, uneori sunt obositoare
  • Spunem mereu ca bancile sunt unitati autonome, care urmaresc profitul, si lumea intelege ca e un minister al bancilor, ministru e guvernatorul, toti aia sunt subordonati si trebuie sa asculte. Noi dam normele. Nu este in avantajul bancilor comerciale un asemenea comportament si el se repeta. La ghiseu, in 90% din cazuri, cam asa cand nu au o explicatie, din ignoranta, necunoastere, nerespectarea regulilor, spun ca nu ii lasa BNR, sau ii obliga BNR, depinde cum le convine. Bancile din Romania trebuie sa isi asume, din ce in ce mai mult, specializarea continua a angajatilor si mentinerea unei conduite adecvate a acestora sunt prioritati in strategia de dezvoltare si cea de compliance
  • Eu am fost coleg de facultate, il cunosc de peste 50 de ani, cu vicepresedintele Parlamentului European, Ioan Mircea Pascu. A avut o experienta cu o banca din Romania la care avea conturile de 20 de ani. A sunat pe mai multi si a ajuns la concluzia ca bancile din tara noastra nu se ingrijesc de clienti. Nu au niciun fel de consideratie pentru clienti. A fost expresia lui cea mai blanda din ce mi-a fost dat sa aud. Cand esti in fata unor asemenea aprecieri deloc pozitive este imposibil sa nu te intrebi ce spune, oare, omul obisnuit despre modul in care lucreaza bancile cu clientii. 'Mi-a spus ca nu pot sa fac cutare pentru ca sunt normele Bancii Nationale'. Ce norme? E dureros ca dupa atatia ani omul de la ghiseu, cand nu-i convine ceva, spune ca e Banca Nationala. Sunt normele voastre, ale bancilor comerciale. Cica, da, dar noi putem sa gasim o solutie. Adica noi, nu Banca Nationala