Sunt inspecții fiscale la societăți care au cereri de rambursare TVA, accize, a declarat Alina Andrei, partener Cabot Transfer Pricing.

Alina Andrei - partener Cabot Transfer PricingFoto: Hotnews

„Atunci când cereți bani de la stat, așteptați-vă și la o inspecție fiscală care să vă ajusteze eventual, să compenseze TVA-ul cu anumite ajustări pe partea de prețuri de transfer, impozit pe profit”, a afirmat Andrei, în cadrul unui eveniment organizat de Business Mark.

Potrivit acesteia, 2021 a fost anul cu cele mai multe inspecții fiscale pe partea de prețuri de transfer.

Am văzut inspecții fiscale la firme cu pierderi din exploatare sau marje foarte mici din exploatare.

  • Bineînțeles, condiția preexistentă este să aveți tranzacții intragrup și să nu fie de valori chiar mici.

De neînețeles inspecțiile fiscale la microîntreprinderile care au tranzacții cu persoane afiliate

„Un număr incredibil de inspecții a fost la firmele care microîntreprinderi și care au tranzacții cu persoane afiliate care aplică tot regimul de impozitare de microîntreprinderi. Nu am înțeles de ce Fiscul urmărește atât de intens acest subiect din punct de vedere al prețurilor de transfer”, a afirmat Alina Andrei.

  • Aș fi putut înțelege dacă analizau sau solicitau dosarul de prețuri de transfer în cazul microîntreprinderilor care realizează tranzacții cu societăți plătitoare de impozit pe profit, dar nu micro cu micro.
  • E ceva ce depășește înțelegerea mea, mai ales că acele microîntreprinderi se subcontractau una pe cealaltă, adică nu aveau același cod CAEN și proprietarul lor, asociatul, nu urmărea să beneficieze de regimul de micro.

„Nu era intenția asociatului de a împărți cifra de afaceri micro ca să beneficieze de acea impozitare. Probabil a fost un control tematic la microîntreprinderi și inspectorii fiscali au interpretat: le controlăm pe toate indiferent de situația specifică”, a precizat Alina Andrei.

Mai puține inspecții fiscale la București pentru că nu sunt suficienți angajați la Fisc

Au mai fost și inspecții fiscale la societăți care au depus declarații rectificative și care au fluctuații mari ale obligațiilor fiscale, precum și la societăți mari pentru care se apropie termenul de prescripție.

„Aici trebuie să vă spun că în provincie avem foarte multe situații de inspecții fiscale, iar în București avem foarte puține situații de inspecții fiscale la mari contribuabili pentru că nu sunt suficienți inspectori în București și Ilfov, din punctul nostru de vedere”, a mai arătat reprezentanta Cabot Transfer Pricing.

  • Avem contribuabili mari pentru care pregătim anual dosarul de prețuri de transfer care intră și la risc pentru că au pierderi, tranzacții semnficative cu grupul, care nu au fost verificați în ultimii 10 ani pentru că pe București nu sunt suficienți inspectori. Se pare că e bine să aveți sediul în București.

De când trebuie să-și facă dosarul de prețuri de transfer noii contribuabili mari și în ce condiții trebuie microîntreprinderile

Dacă ați devenit mari contribuabili începând cu 2022 probabil că ați primit deja o notificare de la ANAF

„Întrebarea care se ridică pe partea de prețuri de transfer este: De când obligația pregătirii anuale a dosarului de prețuri de transfer? Știm cu toții că marii contribuabili trebuie să pregătească anual dosarul de prețuri de transfer, fără să fie în cadrul unei inspecții fiscale”, a mai spus ea.

  • Deci Fiscul poate solicita oricând dosarul de prețuri de transfer.
  • Din punctul nostru de vedere, obligația a de pregăti anual dosarul este ca începând cu anul 2023 pentru tranzacțiile anului 2022.
  • În practică, bineînțeles, Fiscul poate să solicite dosarul și anul acesta, însă vă recomandăm să beneficiați de prevederile aplicabile contribuabililor mici și mijlocii, respectiv să vi se dea acel termen de maxim 60 de zile care poate fi prelungit cu 30 de zile.

În cadrul contribuabililor mici și mijlocii din păcate avem foarte multe inspecții fiscale, spune ea.

Dosarul poate fi solicitat doar în cadrul unei inspecții fiscale printr-o solicitare formală unde e un termen de până la 60 de zile care poate fi prelungit încă 30 de zile. Deci în cazul contribuabililor mici și mijlocii avem maxim 90 de zile, timp ân care putem pregăti dosarul de prețuri de transfer.