Declaratia unica privind datoriile catre bugetul de stat, pe care o vor depune persoanele fizice si juridice incepand cu luna februarie a readus in discutie problema semnaturii electronice. Ministrul Finantelor Publice, Gheorghe Ialomitianu a declarat recent ca in anii urmatori costul va scadea pana la 30 de euro. Expertul in legislatia IT Bogdan Manolea atrage atentia ca, in primul rand, certificatul pentru semnatura electronica nu trebuie neaparat achizitionat de fiecare firma, fiind suficient daca il detin contabilii.

Pentru depunerea declaratiei unice 112, incepand din februarie 2011, "platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica", se arata Hotararea Guvernului nr.1397/2010, publicata in data de 31 decembrie.

Conform indicatiilor publicate pe site-ul ANAF, in Romania sunt numai trei furnizori de certificate calificate (certificatul pentru semnatura electronica): CertSign, DigiSign si Trans Sped.

Intrebat de ce atat de putine firme ofera acest tip de produse, expertul in legislatia internetului Bogdan Manolea a explicat pentru HotNews.ro ca acest domeniu nu este o afacere si nici nu crede ca va fi, in viitor. "Certificatul pentru semnatura electronica extinsa nu este necesar pentru foarte multe activitati pe care firmele le fac online. In plus, daca ai nevoie de semnatura electronica in anumite situatii punctuale, precum licitatiile electronice sau serviciile de internet banking, autoritatile publice si, respectiv, bancile, iti acorda acel certificat pentru a semna online, dar este valabil numai pentru serviciul respectiv.

Asadar, rolul cel mai important al certificatului calificat este pe relatia firmei cu statul, deoarece trebuie sa certifice autenticitatea documentelor remise.

Costul de achizitie: in medie, 50 euro

La unul din cei 3 furnizori de astfel de certificate, CertSign, "costul certificatului digital şi al dispozitivului securizat pentru crearea semnăturii este de 47 de Euro, fără TVA. Certificatul digital este valabil un an. Pentru a putea semna electronic documente şi în anul următor clienţii certSIGN beneficiază de un preţ mai mic: 30 de Euro fără TVA", se arata pe site-ul companiei.

Informatiile publicate pe website-ul altui furnizor, Transsped, arata ca:

  • pretul unui certificat calificat  este de 40 EURO (fara TVA), pret care nu include pretul dispozitivului pe care acesta va fi stocat sau alte servicii suplimentare fata de cele prevazute în legea semnaturii electronice. Orice alte prevederi contractuale între furnizor si beneficiar prevaleaza celor mentionate aici.
  • Pretul unui pachet (care contine certificatul calificat, dispozitivul pe care acesta este stocat si aplicatia de semnare EasySign Light) este de 54 EURO (fara TVA). Orice alte prevederi contractuale între furnizor si beneficiar prevaleaza celor mentionate aici.
  • Pretul unui certificat calificat reînnoit / reemis este de 30 EURO (fara TVA), pret care nu include pretul dispozitivului pe care acesta va fi stocat sau alte servicii suplimentare fata de cele prevazute în legea semnaturii electronice.

Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor publice, a declarat luni, 10 ianuarie, citat de Evenimentul Zilei, ca preţul obţinerii unui certificat digital calificat, necesar firmelor pentru a depune declaraţiile online, va scădea în următorii ani până la 30 de euro.

Pe de alta parte, tot pe site-ul ANAF se arata: "cu un singur certificat digital calificat puteţi depune declaraţii electronice pentru un numar nelimitat de CUI-uri", adica pentru un numar nelimitat de firme. Asadar, o companie nu trebuie in mod necesar sa achizitioneze acest certificat, daca investitia nu o avantajeaza, fiind suficient daca il detine, spre exemplu, firma de contabilitate cu care colaboreaza.

Potrivit lui Bogdan Manolea, in Romania numai cateva mii de firme detin in prezent semnatura electronica.