Pe internet sunt transmise intr-o masura mai mare recomandari negative legate de diverse produse sau servicii, spre deosebire de medfiul offline unde numarul recomandarilor pozitive facute de familie, prieteni sau colegi este mai mare, arata un studiu Gfk realizat in primavara lui 2011 pe un esantion de 1.600 de persoane. Studiul este centrat pe conceptul word of mouth (WOM) care in sens larg se refera la transmiterea de informatii pe cale orala, insa in marketing se refera la toate mediile de comunicare si consta practic in recomadari facute de clienti multumiti sau nemultumiti de anumite produse.

WOM influenteaza intentia de cumparare a romanilor. Recomandarile venite din partea prietenilor, rudelor sau colegilor influenteaza in mare sau foarte mare masura decizia de cumparare a peste 50% dintre romani pentru cel putin una dintre cele 10 categorii de produse sau servicii analizate. Intentia de cumparare este influentata de WOM intr-o masura mai mare pentru serviciile de sanatate si produsele electronice, computere si tehnologie (TV, calculator personal, telefon mobil, aparat foto, etc) si intr-o mai mica masura pentru produse/servicii de economisire sau investitii, spun cei de la Gfk.

In mediul online, spre deosebire de cel offline, oamenii genereaza intr-o masura mai mare recomandari negative decat pozitive. Pentru aceste recomandari romanii folosesc in principal "messengerul", urmat la mare distanta de e-mail, forumuri si retele de socializare.

La nivel general, atat offline, cat si online, frecventa cu care sunt date recomandari pozitive este mai mare decat cea cu care sunt generate recomandari negative. Numarul celor care au generat WOM pozitiv in ultima saptamana si in ultimele doua-trei luni este de doua ori mai mare decat numarul celor care au generat WOM negativ in aceeasi perioada de timp.

Mai mult, 55% dintre romani nu isi amintesc cand au generat ultima data WOM negativ, probabil datorita faptului ca au facut aceste recomandari negative cu mult timp in urma, iar 11% dintre romani au mentionat ca nu au generat niciodata WOM negativ despre vreun produs, mai arata cercetarea.

Informatiile provin din studiul GfK Omnibus realizat in perioada aprilie-mai 2011 pe un esantion de 1656 de persoane. Rezultatele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste. Cele zece categorii de produse si servicii analizate au fost: autoturisme, economisire sau investire bani, amenajare sau decorare casa, mancare sau bauturi, locuri de petrecere a timpului liber in afara casei (restaurant, cinematograf, concerte, vacante etc), electronice/computere/tehnologie (TV, calculator personal, telefon mobil, aparat foto etc.), produse de ingrijire personala, imbracaminte/incaltaminte, servicii de sanatate si servicii de educatie/scoala.