Câțiva profesori universitari și economiști cunoscuți din Europa și SUA au fost plătiți de Uber cu sute de mii de dolari pentru a întocmi studii și cercetări care să prezinte într-o lumină favorabilă modelul de business al companiei, arată un nou articol din uriașa anchetă Uber Files publicată de The Guardian. Ideea era ca aceste studii să ajungă să fie preluate în presă, de cele mai prestigioase publicații.

Uber si cercetatorii platitiFoto: The Guardian

Uber s-a folosit de economiști respectați din țări precum Franța și SUA ca parte a campaniei sale de lobby care să prezinte tot ce ținea de business-ul de ride-sharing într-o lumină pozitivă. Uber a avut bugete generoase de marketing și PR.

Totul se referă la perioada 2014 - 2016.

Mesajele pe care Uber voia să le transmită erau că șoferii sunt foarte mulțumiți, compania creează locuri de muncă, iar pentru pasageri transportul era mai simplu și mai ieftin.

Uber a folosit tehnici pe care în general le utilizează partidele politice în campaniile electorale și a apelat la profesori universitari și la economiști pentru a construi o imagine pozitivă a unui business din care, spunea Uber, toată lumea avea de câștigat.

Uber a oferit și seturi extinse de date cercetătorilor, date interesante pentru că dădeau informații despre mobilitate și despre prețuri.

Un studiu întocmit de cercetători plătiți de Uber a fost citat într-un articol din 2016, apărut în Financial Times, articol care spunea că aplicațiile de tip „ride-hailing” au creat multe locuri de muncă pentru tinerii săraci de la periferiile Parisului și deci aceste aplicații reprezintă un drum către ieșirea din sărăcie. Articolul menționa însă că se pregătesc măsuri care să reglementeze aceste aplicații, măsuri care pot amenința viitorul acestui business.

Documentele interne obținute de The Guardian indică faptul că șefii Uber au fost încântați de articolul din Financial Times.

Și în Germania, Uber a plătit un economist pentru a scrie un studiu favorabil modelului său de business, un studiu care să fie promovat la evenimente și în presă. Cei implicați spun că, deși datele veneau de la Uber, cercetarea a respectat toate rigorile științifice, Uber nu a determinat concluziile finale și a fost marcat și faptul că Uber a plătit pentru acest studiu.