​TVR ar urma sa aiba, dupa procesul de restructurare si organizare, 2340 de angajati, cu aproximativ 1.000 de angajati mai putin, potrivit proiectului de "Program de redresare economica a SRTV", obtinut de HotNews.ro. Proiectul, intocmit pe baza unui raport preliminar privind restructurarea, prezentat pe 10 august, a fost avizat de Comitetul Director pe 25 august si urmeaza sa fie discutat de Consiliul de Administratie pe 28 august. Pe langa disponibilizari si renuntarea la TVR Info si TVR Cultural, documentul inainteaza o serie de alte masuri si chiar propuneri de modificari legislative. Printre acestea: transformarea "taxei" radio-TV in "contributie" sau plati mai mici pentru organismele de gestiune colectiva.

  • Din informatiile HotNews.ro, documentul a fost comunicat intern in TVR la sfarsitul saptamanii trecute, iar cei interesati puteau sa transmita puncte de vedere pana luni, ora 14.00.
  • Potrivit unor informatii transmise in prealabil HotNews.ro de catre TVR, programul de redresare a institutiei a fost redactat de o echipa formata din: Claudiu Saftoiu - presedinte director general; Anne Juganaru si Cristian Nitulescu - membri CA; Beatrice Comanescu, Mihaela Voicu, Razvan Bucuroiu, Cristian Nicolau, Claudiu Lucaci, Dragos Niculescu - membri ai Comitetului Director; Titi Dinca, Horia Cazan, Viorel Neagoe, Mihai Enea, Liviu Nicolescu, Andras Demeter, Aurel Lintoiu, Cristian Zgabercea, Mihaela Botea, Catalin Nita, Dan Nanoveanu - specialisti.

Scopul propus de programul de redresare este acoperirea pierderilor contabile ale TVR "cu aproximatie" in anul 2016.

Proiectul programului de redresare nu specifica in mod clar provenienta fondurilor ce vor fi folosite pentru concedierile colective anuntate de conducerea TVR saptamana trecuta. El reia mai multe dintre propunerile mentionate in raportul Grupului de lucru pe baza caruia a fost intocmit si inainteaza mai multe propuneri de modificari legislative menite sa sustina redresarea institutiei.

Documentul reia idei vehiculate in ultima perioada de presedintele director general Claudiu Saftoiu, cum ca ar exista riscul ca SRTv sa intre in insolventa sau ca televiziunea sa se transforme in institutie exclusiv bugetara. De la bun inceput, documentul arata ca:

  • "Punerea in aplicare neintarziata a prezentului Program (...) va contribui la evitarea intrarii SRTV in insolventa sau a transformarii sale in institutie bugetara"
  • "La 30 decembrie 2012, odata cu expirarea termenului de gratie de sase luni prevazut in OUG 33/2012 pentru aplicarea de catre SRTV a solutiilor de redresare proprii, prezentul Program de redresare economica se va afla intr-o faza graduala de implementare, suficient de convingatoare pentru ca Parlamentul Romaniei sa aprobe Raportul de activitate al TVR, solicitat in avans fata de data legala de prezentare"
  • "Un eventual esec al Programului de redresare al TVR poate duce la desfiintarea actualei structuri si crearea uneia noi, pe criterii bugetare, cu sau fara asigurarea tranzitorie a serviciului public de televiziune de catre o entitate anume desemnata".

Propunere de organigrama: 2340 de posturi, fata de 3321 la 30 iunie 2012

Schema organizationala propusa in proiectul programului de redresare prevede 2340 de posturi. La data de 30 iunie 2012, TVR avea in total 3321 de posturi, din care 318 erau vacante. Conducerea televiziunii a anuntat, in urma cu cateva saptamani, ca posturile vacante la data de 15 august se desfiinteaza, iar saptamana trecuta a anuntat concedieri colective in conformitate cu Contractul Colectiv de Munca - ce presupune plata unor salarii compensatorii in functie de vechime.

Potrivit documentului citat, la 30 iunie a.c. structura organizatorica a TVR arata astfel:

  • Presedinte-Director General
  • Directia Strategie Programe - 227 posturi
  • Directia Editoriala - 491
  • Directia Emisiuni Informative si Sport - 320
  • Directia Tehnico-Administrativa - 554
  • Compartimente in subordinea PDG - 158
  • Directia Economica - 91
  • Directia Artistica si Productie - 863
  • Directia Marketing si Comunicare de Produs - 60
  • Total Bucuresti - 2765
  • Total Studiouri Teritoriale - 556

Ce posturi include, intre altele, schema organizationala nou propusa, formata din 5 directii si 10 departamente:

  • PDG
  • Studiouri Teritoriale - 420 posturi
  • Compartimente subordonate PDG - 80
  • Directia Economica - 67
  • Departament Marketing si Vanzari - 20
  • Producator General - 6; Directia Stiri - 240; Departament Emisiuni si Stiri Sportive - 55; Casa de Productia TVR - 35; Dep. Minoritati - 61
  • Studiouri Centrale - tehnic - 634, artistic - 338; Directia Programe - 109
  • TVR 1 - 125; TVR 2 Cultural - 110; TVR 3 - 7; TVR International - 22

Proiectia bugetara inclusa in proiectul programului de redresare mentioneaza plata unor salarii compensatorii incepand din luna octombrie a.c. (3.474.000 lei/luna in octombrie-decembrie 2012, 1.929.000 lei/luna in ianuarie-februarie 2013, 1.447.000 lei/luna in martie-iulie 2013).

"Redefinirea" canalelor TVR

Documentul arata ca "necesitatea reducerii costurilor ne indrepta inevitabil catre scaderea, cel putin pentru o perioada, a numarului de canale" prin suspendarea emisiei TVR Info si TVR Cultural. "Licentele vor fi pastrate conform prevederilor legale aplicabile. Aceasta reducere a numarului de canale presupune transferul unor obligatii de misiune publica spre posturile TVR 1 si TVR 2. Strategia propusa este de a redefini TVR1 ca principalul vehicul de informatie si TVR 2 ca post de educatie, cultura si divertisment de natura educativa", arata proiectul de program.

  • TVR 3 ar urma sa difuzeze emisiuni produse numai de studiourile teritoriale "cu obligativitatea de a nu genera costuri suplimentare fata de resursele alocate studiourilor teritoriale - conditie sine qua non a mentinerii acestui canal"
  • Studiourile teritoriale isi vor pastra emisia regionala si dupa reorganizare si vor furniza stiri zilnice pentru Directia Stiri
  • TVR International va folosi productiile TVR 1 si TVR 2 in functie de limitarile de licenta
  • In cazul activitatilor in zona online/interactiv, nu este mentionata decat "reorganizarea TVR Interactiv"

Alte masuri - grila, contracte renegociate, esalonari

Pe langa restructurari si renuntarea la TVR Info si TVR Cultural, masurile propuse in program mai includ:

  • grile noi, in care se renunta "in proportie importanta" la emisiunile de 26 de minute, "consumatoare de resurse importante si fara capacitate de fidelizare", fiind preferate emisiunile 48-55 de minute. In noile, grile, Jurnalul ar incepe la 20.00, fiind precedat de luni pana joi de emisiuni de actualitate economico-financiara si urmat de talk-show-uri. Acestea ar fi urmate, de la 22.00, de filme/transmisiuni de sport
  • Renegocierea unor contracte cu distribuitorii de filme
  • "modificarea cadrului legislativ care sa permita televiziunii publice posibilitatea fructificarii veniturilor proprii"
  • revizuirea tuturor contractelor comerciale existente (inclusiv cele cu distribuitorii de energie electirca pentru colectarea taxei TV, renegocierea tarifelor cu SNR)
  • Esalonarea rambursarii datoriei fiscale pe durata a 7 ani, reesalonarea datoriilor comerciale prin renegocieri directe si plata lor intr-un credit bancar

In descrierea resurselor tehnice disponibile in prezent si a investitiilor de modernizare necesare, documentul arata, intre altele: "Cladirile sunt, cu exceptia celei din Pangratti, extrem de vechi, ceea ce face un cosmar intretinerea lor. Instalatiile originale din 1968 sunt incastrate in zid. De aceea, de cate ori se sparge o teava, trebuie daramat zidul pentru a avea acces. Aerul conditionat este proiectat dupa cerintele din 1968 (...). In plus, nu exista o separare a circuitelor intre salile de echipamente si regiile in care lucreaza personalul (...)".

  • Aceste consideratii si altele legate de resursele tehnice au fost incluse si in raportul grupului de lucru prezentat in 10 august. Dar proiectul de program nu mai include propunerile din acel raport referitoare la folosirea proprietatilor si spatiilor aflate in administrarea de TVR. Mai precis, dispar urmatoarele aprecieri: "Propunerea cea mai logica este ca SRTV sa primeasca finantarea unui proiect de construire a unui nou telecentru in spatiul din Pipera, urmand ca spatiile si cladirile din Calea Dorobanti si din Moliere sa fie eliberate dupa mutarea in noul telecentru. O parte din echipamentele foarte noi (pana in 3 ani vechime) ar urma sa fie refolosite, iar echipamentele noi si nu foarte vechi (intre 10 si 3 ani) sa fie refolosite pentru actualizarea studiourilor teritoriale care au echipamente si mai vechi. Un astfel de proiect ar putea fi finantat cu usurinta daca SRTV ar primi in proprietate terenul si cladirile pe care acum le are in administrare, pentru a putea fi folosite la garantarea unui imprumut umbrela. Sau, ca varianta, MFIN ar putea vinde aceste proprietati pentru a finanta proiectul din Pipera urmand ca pana la finalizare SRTV sa stea cu chirie in spatiile actuale. Acest model a fost folosit acum cativa ani de catre BBC care se confrunta cu aceleasi probleme ca si noi."

Propuneri de schimbari in legislatie

Proiectul mentionat mai include o serie de propuneri de modificari legislative ce vizeaza, intre altele, taxa TV, reglementarile privind plata TVA si modificarea termenului de 6 luni dat de guvern pentru ca TVR sa-si plateasca datoriile fiscale, respectivul termen trebuind inlocuit cu "unul sustenabil".

Ce propuneri de modificari legislative sunt incluse in proiectul de program:

  • Modificarea termenului de "taxa" pentru serviciul public de radiodifuziune/televiziune cu cel de "contributie" in Legea 41/1994 pe baza careia functioneaza SRTV si SRR. Argument: "Dreptul fundamental la informatie apartine (...) tuturor cetatenilor care sunt liberi sa il exercite sau nu. neexercitarea acestui drept nu trebuie, insa, sa prejudicieze - prin refuzul contributiei individuale - restul beneficiarilor ingradind implicit, prin diminuarea resurselor necesare posibilitatea acestora de a avea acces la o informare cat mai completa, exacta si diversificata".
  • Modificarea aceleiasi legi asa incat, la finalul exercitiului bugetar, daca raman fonduri neutilizate din cele alocate de stat, acestea sa poata fi utilizate pentru plata obligatiilor/datoriilor fiscale.
  • Modificarea aceleiasi legi asa incat sumele provenite de la bugetul de stat sa nu mai fie incluse in baza de calcul pentru determinarea remuneratiilor procentuale colectate de organismele de gestiune colectiva. Argument: Acestea nu sunt venituri rezultate din utilizarea operelor, prestatiilor artistice sau a fonogramelor.
  • Modificarea termenului de sase luni, dat prin OUG 33/2012, pana la care SRTv trebuie sa plateasca datoriile fiscale si sa reesaloneze prin negociere celelalte datorii, prin implementarea programului de redresare economica. Argument: Avand in vedere dificultatile financiare din TVR, coroborate cu obligatia constitutionala de a asigura serviciul public de televiziune, termenul trebuie modificat intr-unul "sustenabil".
  • Completarea Codului fiscal, avand in vedere ca, desi "onorariile/remuneratiile cuvenite titularilor de drepturi de autor sau drepturi conexe nu sunt purtatoare de TVA, unele organisme de gestiune colectiva (...) solicita plata respectivei taxe. Or, aceasta taxa nu este firesc a fi platita in relatia, necomerciala pe fond, dintre Societatile publice de radio, respectiv de televiziune si organismele de gestiune colectiva (...).
  • Modificarea ordonantei de guvern 39/2005 privind cinematografia in vederea diminuarii contributiei SRTV pentru sustinerea productiei de film cinematografic, ce se ridica in prezent la 15% din veniturile proprii din publicitate.