Cheltuielile globale de publicitate vor creste cu 5,5% in 2014, 5,8% in 2015 si 6,1% in 2016, potrivit ultimelor estimari ale retelei internationale ZenithOptimedia, anuntate saptamana aceasta. Aceasta considera imbunatatirea situatiei economice, extinderea modelului automatizat de achizitii media (programmatic buying) si cresterea rapida a publicitatii pe platforme mobile drept principale motoare pentru cresterea pietei in urmatorii trei ani.

Pentru anul in curs, ZenithOptimedia noteaza mai multe evenimente si evolutii ce o determina sa estimeze un salt in prognozele sale, de la o crestere a cheltuielilor de publicitate de 3,9% in 2013 la 5,5% in 2014:

  • Jocurile Olimpice de la Soci, Campionatul Mondial de Fotbal, alegerile de mijloc de mandat din SUA, evenimente ce ajuta in special televiziunea: cheltuielile de publicitate TV, care au crescut cu 4,4% in 2013, este de asteptat sa inregistreze o crestere de 5,2% in 2014
  •  cresterea increderii in randul clientilor de publicitate datorita cresterii Eurozonei, unde economia pare sa se stabilizeze si mai putin predispusa sa cauzeze socuri negative economiei globale: este de asteptat ca Eurozona sa inregistreze o crestere a cheltuielilor de publicitate de 0,7% in 2014, fiind pentru prima data in ultimii patru ani cand regiunea va inregistra o crestere. Este de asteptat ca aceasta crestere sa atinga 1,6% in 2015 si de 1,7% in 2016.
  • Clientii de publicitate sunt, general vorbind, intr-o pozitie favorabila investitiilor de extindere.

ZenithOptimedia estimeaza ca Internetul isi va mentine avansul categoric de mediu cu cea mai rapida crestere a cheltuielilor de publicitate. Dupa un avans de 16,2% in 2014, reteaua apreciaza ca un ritm similar se va mentine in 2014-2016:

  • Segmentul cu cea mai mare rapida crestere este publicitatea de tip display, care va creste, potrivit Zenith, cu 21% in medie, anual, pana in 2016. Display-ul traditional (bannere, alte formate standard) vor creste cu 16% anual, sustinute de "revolutia programmatic buying" (modelul automatizat de achizitii media)
  • Programmatic buying va sustine si cresterea publicitatii prin social media (29% anual) si video online (23% anual). Publicitatea de tip display este de asteptat sa depaseasca pentru prima data publicitatea de tip paid search (care are o crestere de 13% anual) in 2015.
  • ZenithOptimedia se asteapta ca publicitatea de tip display sa atinga 74,4 miliarde de dolari in 2016, iar cea de tip paid search - 71,1 miliarde de dolari.
  • Publicitatea pe platforme mobile creste de sase ori mai rapid decat cea pe terminale fixe. Zenith preconizeaza ca publicitatea mobila va creste, in medie, cu 50% anual in perioada 2013-2016, comparativ cu o crestere medie anuala de 8% pentru publicitatea online pe terminale fixe.
  • Publicitatea pe platforme mobile se estimeaza ca va atinge 45 miliarde de dolari in 2016, insemnand 28% din cheltuielile totale de Internet si 7,6% din totalul cheltuielilor globale de publicitate. Mobilul va epasi astfel radioul, revistele si publicitatea stradala, devenind al patrulea mare mediu din punct de vedere al cheltuielilor de publicitate atrase.