Cheltuielile de publicitate pe piata romaneasca se vor ridica, in 2014, la 306 milioane de euro, un nivel similar celui de anul trecut, potrivit estimarilor prezentate, marti, de agentia de media Initiative, in cadrul raportului anual Media Fact Book. Pe o piata in care publicitatea TV stagneaza, iar presa scrisa, radioul si panotajul scad, Internetul este singurul segment media care inregistreaza crestere, urmand sa atinga in 2014 pragul de 50 de milioane de euro, arata estimarile Initiative.

Agentia estimeaza ca fata de anul trecut piata inregistreaza in 2014 o crestere nesimnificativa - 306 milioane de euro, comparativ cu 305 milioane in 2013. Anul trecut, insa, piata a performat mai bine decat preconizase Initiative in precedentul raport, cand se astepta la cheltuieli totale de publicitate, pe tot anul trecut, de sub 300 de milioane de euro. Autorii raportului se asteapta ca dupa doi ani de "stabilizare", piata sa aiba o evolutie pozitiva semnificativa incepand din 2015.

Estimari Initiative pentru cheltuielile de publicitate in 2014

  • Total: 306 milioane euro (305 mil. in 2013, 303 mil. in 2012)
  • TV: 193 milioane euro (nivel constant fata de 2013, 2012)
  • Internet: 50 de milioane euro (46 mil. in 2013, 41 mil. in 2012)
  • Presa scrisa: 17 milioane euro (19 mil. in 2013, 22 mil. in 2012)
  • Radio: 18 milioane euro (19 mil. in 2013 si 2012)
  • Outdoor: 27 milioane euro (28 milioane in 2013), 29 milioane in 2012)

Top categorii investitori in publicitate in 2013 - buget net estimat:

1. Cosmetice, produse de igienta - 38 milioane euro

2. Telecom/mobile - 36 milioane euro

3. Produse si servicii medicale - 31 milioane euro

4. Bere - 19 milioane euro

5. Retail - 17 milioane euro

6. Banci/asigurari - 14 milioane euro

Perspective pentru 2014:

  • TV: Piata de publicitate TV se va mentine la nivelul de anul trecut in termeni de volume (193 milioane euro), iar batalia se va purta in continuare intre liderul pietei, Pro TV, si Antena 1. Posturile trusturilor Pro TV, Intact si Dogan (Kanal D) revendica 85% din piata TV. Pro revendica 50% din piata, Intact - 28%.
  • Online: Este de asteptat o crestere de 8% pentru piata online, sustinuta in special de o crestere cu 25% a bugetelor canalizate catre canalele de tip performance (Google, Facebook). Este de asteptat ca segmentul de publicitate video online sa aiba o crestere semnificativa anul acesta. Segmentul "programmatic", pe care agentiile incep sa-l exploreze intens, are un potential mare de crestere
  • Presa scrisa se va orienta tot mai mult catre pachete cross-media precum print-online sau print-online-mobile si parteneriate
  • Radiourile isi vor intari prezenta in retelele sociale si este de asteptat sa-si diversifice campaniile in campanii integrate de tip radio-smartphone-web.
  • Outdoor: Este de asteptat ca scaderea acestui segment sa fie limitata in 2014 fata de 2013, avand in vedere ca 2014 este un an electoral

Evolutia cotei de piata a principalelor canale digitale, potrivit estimarilor Initiative:

  • Display: 48% in 2013 (sub pragul de 50%) - 40% in 2014
  • Google: 41% in 2013, 48% in 2014
  • Facebook: 6% in 2013, 7% in 2014
  • Yahoo!, Real Time Bidding (RTB): cota de piata constanta de 1% fiecare