Piata romaneasca de publicitate online, incluzand doar o parte din banii cheltuiti pe publicitate prin Google si Facebook, s-a ridicat in 2013 la 112,9 milioane de lei (25,5 milioane euro, calculat la cursul mediu anual), in crestere cu 15% fata de anul precedent, potrivit ultimului studiu pe aceasta tema realizat de IAB Romania si PwC Romania, dat publicitatii marti. Studiul ROADS nu ia in calcul toate cheltuielile prin Google si Facebook - entitati internationale care nu raporteaza aceste cifre pentru piata romaneasca - ci doar datele livrate de unele agentii de media.

Principalele sectoare care au investit in reclama online in 2013Foto: Pwc Romania

Un comunicat PwC Romania o citeaza pe Ioana Anescu, director executiv IAB Romania (organizatie ce reprezinta industria online): "Motivul pentru care piata de publicitate online a inregistrat aceasta evolutie in 2013 este, intr-o oarecare masura, cresterea volumului de tranzactii raportate prin Facebook si Google, datorat intrarii in studiu a jucatorilor din zona agentiilor media. In plus, campaniile sunt de la an la an planificate mai responsabil, mai eficient si mai bine orientat catre indeplinirea obiectivelor vizate".

  • Nota: O alta evaluare a pietei de publicitate online, facuta recent, este cea a agentiei de media Initiative. In ultima editie "Media Fact Book", aceasta estimeaza piata romaneasca de publicitate online la 50 de milioane de euro, incluzand Google si Facebook. De altfel, mai multi reprezentanti ai agentiilor de media consultati de HotNews.ro in seria de interviuri Ad Report arata ca acest segment al pietei de publicitate a crescut multumita jucatorilor internationali, in defavoarea publicitatii de tip display prin intermediul publisherilor locali.

Potrivit comunicatului PwC, piata a inregistrat, in prima jumatate a anului trecut, o scadere fata de ianuarie-iunie 2012 (-12%, 45,5 miliaone de lei), dar semestrul al doilea a generat o crestere de 48%, pana la valoarea totala de 67,4 milioane RON. Valoarea raportata de grupul de referinta, din care fac parte companiile care au participat la toate cele 4 editii din 2012 si 2013 ale studiului, a crescut cu 7% fata de cea inregistrata in semestrul doi din 2012.

Principalii investitori in publicitate online, pe sectoare:

  • Telecom - 12,4 milioane lei
  • Financiar - 7 milioane lei
  • Auto - 4,6 milioane lei
  • Cosmetice - 4,4 milioane lei
  • Produse alimentare - 4,2 milioane lei
  • Bauturi - 4,2 milioane lei
  • Retail online - 3,7 milioane lei
  • Farmaceutice - 2,4 milioane lei
  • Retail - 2,1 milioane lei
  • Divertisment&media - 1,9 milioane lei
  • Electronice - 1,8 milioane lei
  • Calculatoare - 1,5 milioane lei
  • Turism&transport - 1,4 milioane lei
  • Business&industrial - 1,4 milioane lei
  • organizatii guvernamentale, sociale, politice - 1,2 milioane lei