Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) ia oficial pozitie in asteptarea unei iminente decizii a Consiliului Concurentei cu privire la investigatia desfasurata timp de aproape doi ani in randul mai multor agentii de media, sub suspiciunea de practici neconcurentiale. Organizatia arata, joi, intr-un comunicat de presa: "UAPR intelege ca modalitatea aleasa pentru a atrage atentia asupra disfunctionalitatilor din piata (o serie de masuri luate de acel grup de agentii in 2012 - n.red.) poate fi inteleasa ca neconforma cu legile concurentei. (...) insa UAPR subliniaza faptul ca la baza actiunilor sale se afla un scop corect si constructiv, in deplina concordanta cu principiile concurentei".

Context:

  • In toamna anului 2012, Consiliul Concurentei a declansat o investigatie in randul mai multor agentii de media - agentii care, in numele companiilor pe care le reprezinta, cumpara spatiu publicitar in media. Investigatia a fost declansata la sesizarea "unui actor din piata media". Oficial, nici CC, nici agentiile investigate nu spun negru pe alb despre ce actor e vorba, cu rare exceptii recente. Dar in presa s-a vehiculat, de atunci, ca in spatele sesizarii se afla, nu neaparat in mod direct, holdingul local de comunicare The Group, din care face parte agentia de media Media Investment, cea mai mare agentie de media, ca cifra de afaceri, de pe piata romaneasca. Detalii oficiale despre investigatie nu a oferit nimeni, insa media a scris ca era vorba despre un set de reguli la care au aderat agentiile media cercetate - membre ale unor grupuri internationale - referitoare intre altele la participarea la licitatii. Reguli ce au dus, intre altele, la refuzul de a participa la cel putin o licitatie, organizata de o mare companie pentru a decide cine sa se ocupe de contul sau de media buying, licitatie la care a participat si Media Investment.
  • Dupa aproape doi ani de la declansarea cercetarilor, in mai a.c., seful Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a anuntat in premiera intr-un interviu pentru HotNews.ro ca echipa de investigatie in acest caz a recomandat sanctiuni in urma investigatiei, o decizie finala urmand sa fie anuntata in cateva luni. Recent, Catalin Tolontan a reluat informatia pe blogul sau, precizand ca sfarsitul verii - inceputul toamnei va fi o perioada decisiva in acest sens si ca agentiile vizate au primit un raport referitor la investigatia CC. In urma materialului lui Catalin Tolontan si in asteptarea deciziei CC, mai multi sefi ai agentiilor vizate au facut declaratii pe aceasta tema pentru Paginademedia.ro, oferind explicatii pentru actiunile lor din 2012, sustinand ideea de hipercompetitivitate pe piata in care activeaza, acuzand in subtext The Group de practici la care ele nu adereaza, dar evitand, in general, sa se refere explicit la The Group/Media Investment. Ei au sugerat, totusi, clar ca actiunile lor au fost de delimitare fata de acest holding. Tolontan si Paginademedia.ro au insistat, de altfel, ca aceasta investigatie este legata de distantarea intre agentiile internationale de media active pe piata locala si holdingul local The Group.

Joi, a venit randul UAPR - organizatie ce reprezinta multe agentii mari de pe piata si care este condusa de Radu Florescu (Centrade / Zenith Romania) - sa ia pozitie oficiala pe tema investigatiei CC. Si aceasta, in conditiile in care printre membrii UAPR se numara si doua agentii ce fac parte din holdingul The Group - Porter Novelli PR si DDB! Din UAPR nu face parte principala agentie de media a The Group, Media Investment.

Note:

  • UAPR mentioneaza, in comunicatul de azi, ca "Principiile fundamentale pe care se bazeaza aceste demersuri sunt transparenta procedurilor de pitch si respectarea regulilor concurentiale si ale eticii profesionale. In virtutea acestor principii, in 2012, mai multe agentii de media au declinat invitatia la un pitch de media de pe piata. Ulterior, toate cele zece agentii participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare in cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiectii unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei pentru presupuse intelegeri anticoncurentiale. De mentionat ca abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitatii, a fost anuntat oficial castigatorul contractelor de furnizare a serviciilor media." UAPR nu mentioneaza clar despre ce licitatie este vorba. La 1 august, Romtelecom a anuntat ca in urmatorii doi ani de conturile de media ale Romtelecom/Cosmote se va ocupa Media Investment.
  • Pozitia UAPR - care nu mentioneaza clar The Group/Media Investment, asa cum nu o fac, explicit, nici sefii agentiilor vizate de investigatia CC - a fost transmisa joi. Miercuri a fost publicata o ordonanta potrivit careia "denigrarea competitorilor, prin orice mijloace si deturnarea clientelei prin folosirea unor secrete comerciale, in masura in care nu sunt savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate potrivit legii penale infractiuni, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei pentru contraventiile savarsite de persoane juridice si cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru contraventiile savarsite de persoane fizice."

Comunicatul de joi al UAPR:

Bunele practici in industria de publicitate trebuie sa ramana o prioritate constanta

Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania isi reafirma convingerea ca bunele practici in industria de publicitate trebuie sa ramana o prioritate constanta a tuturor actorilor implicati. Acestea fiind spuse, UAPR doreste sa faca urmatoarele precizari referitoare la investigatia demarata de Consiliul Concurentei privind suspiciunea de practici anticoncurentiale pe piata comercializarii serviciilor de media.

Agentiile de media membre UAPR au initiat in cursul anului 2011 o serie de discutii cu scopul elaborarii unor ghiduri de autoreglementare a industriei, dezvoltate pe baza experientei si practicii internationale in domeniu. Printre aceste ghiduri se numara Codul Etic pentru agentiile membre UAPR, Ghidul de Licitatii, Ghidul pentru Auditul de Media, etc. In acelasi timp, aceleasi agentii de media au inceput sa aplice in businessul propriu prevederile convenite ca facand obiectul ghidurilor de autoreglementare.

Principiile fundamentale pe care se bazeaza aceste demersuri sunt transparenta procedurilor de pitch si respectarea regulilor concurentiale si ale eticii profesionale. In virtutea acestor principii, in 2012, mai multe agentii de media au declinat invitatia la un pitch de media de pe piata. Ulterior, toate cele zece agentii participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare in cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiectii unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei pentru presupuse intelegeri anticoncurentiale.

De mentionat ca abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitatii, a fost anuntat oficial castigatorul contractelor de furnizare a serviciilor media. Acesta este un exemplu practic din industria de media pe care UAPR, prin membrii sai, si-a propus sa-l elimine prin aderarea la ghidurile mentionate.

Avand in vedere Raportul recent comunicat de Consiliul Concurentei, prin care se propune sanctionarea celor zece agentii investigate, UAPR intelege ca modalitatea aleasa pentru a atrage atentia asupra disfunctionalitatilor din piata poate fi inteleasa ca neconforma cu legile concurentei. In acelasi timp, insa, UAPR subliniaza faptul ca la baza actiunilor sale se afla un scop corect si constructiv, in deplina concordanta cu principiile concurentei.

"In numele UAPR, EACA si al altor organizatii vizate de acest subiect, doresc sa reafirm pozitia noastra si anume ca nu poate fi vorba despre vreun cartel sau despre vreo incercare de a crea un cartel in piata de publicitate. Ironia acestei investigati consta in faptul ca incercarea unor agentii de a scoate in evidenta ceea ce considerau a fi practici dubioase a fost interpretata drept un comportament de tip cartel", declara Radu Florescu, presedinte UAPR.