Consiliul Concurentei si-a anuntat, joi, decizia in cazul investigatiei asupra mai multor agentii de media, acuzate de intelegere anticoncurentiala. Acestea au fost sanctionate cu amenzi in valoare de 14,567.555 lei (circa 3,2 milioane de euro), potrivit unui comunicat al Consiliului. Cele 11 companii sunt: BPN, McCann-Erickson, GroupM Media Operations, Initiative Media, Mediacom, MEC, Mindshare, OptiMedia, Starcom MediaVest, United Media, Zenith Romania.

  • In comunicatul CC, seful Consiliului, Bogdan Chiritoiu, arata: "Consiliul Concurentei a tinut cont, insa, de demersurile companiilor de a realiza si promova un set de principii care sa asigure transparenta si profesionalismul in piata media."

Amenzile sunt diferite de la agentie la agentie, ele fiind stabilite in raport cu cifra de afaceri a companiilor respective pe 2013, dupa cum au spus pentru HotNews.ro reprezentantii Consiliului: McCann a primit cea mai mare amenda (aproape 720.000 de euro), in timp ce GroupM Media Operations a primit cea mai mica sanctiune - 51.000 de euro). Nota: Spre deosebire de alte grupuri de publicitate, care opereaza pe firme diferite activitatile de media buying si de creatie publicitara, compania B.V. McCann Erickson, care a primit cea mai mare amenda, reuneste ambele tipuri de activitati publicitare sub aceeasi umbrela.

  • In urma cu doi ani, Consiliul Concurentei a declansat o investigatie pe piata firmelor de publicitate, la sesizarea unui "actor din piata media". Investigatia a vizat o coalizare a majoritatii agentiilor din piata in incercarea de a elimina o alta agentie in cadrul proceselor de licitatii prin care companiile care vor sa-si faca publicitate aleg agentiile care sa se ocupe de achizitia de spatiu publicitar. Niciodata nu a fost numita, oficial, agentia-tinta, dar a fost limpede de la inceput - lucru confirmat, neoficial, de diversi reprezentanti ai industriei - ca tinta este holdingul local de comunicare The Group, din care face parte agentia Media Investment. Agentiile sanctionate astazi reprezinta sau fac parte din retele internationale de publicitate.
  • In ultima perioada, agentiile care au fost amendate acum au acuzat mai mult sau mai putin deschis The Group de practici anticoncurentiale si au spus ca actiunile lor au vizat tocmai delimitarea de astfel de practici. Iar in august organizatia agentiilor de publicitate din Romania, UAPR, lua oficial pozitie in asteptarea deciziei CC, aratand: "UAPR intelege ca modalitatea aleasa pentru a atrage atentia asupra disfunctionalitatilor din piata (o serie de masuri luate de acel grup de agentii in 2012  - n.red.) poate fi inteleasa ca neconforma cu legile concurentei. (...) insa UAPR subliniaza faptul ca la baza actiunilor sale se afla un scop corect si constructiv, in deplina concordanta cu principiile concurentei".

Cand a fost declansata investigatia Consiliului Concurentei, agentiile amendate acum tocmai infiintasera un Club de Media, al carei scop era sa stabileasca un cod de etica pentru aceasta industrie si o serie de reguli pentru organizarea licitatiilor prin care companiile isi aleg agentiile care le reprezinta pe piata de publicitate. Ele reprezentand marea majoritate a agentiilor de profil de pe piata romaneasca, ar fi putut impune aceste reguli clientilor, in defavoarea agentiilor care nu aderau la ele. Tot atunci au aparut discutii legate de o licitatie prin care Romtelecom isi cauta agentie de media.

  • In pozitia facuta publica in vara acestui an, UAPR mentiona ca "Principiile fundamentale pe care se bazeaza aceste demersuri sunt transparenta procedurilor de pitch si respectarea regulilor concurentiale si ale eticii profesionale. In virtutea acestor principii, in 2012, mai multe agentii de media au declinat invitatia la un pitch de media de pe piata. Ulterior, toate cele zece agentii participante la elaborarea ghidurilor de autoreglementare in cadrul UAPR, inclusiv cele invitate la pitch-ul de media amintit mai sus, au devenit subiectii unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei pentru presupuse intelegeri anticoncurentiale. De mentionat ca abia acum, la 2 ani de la organizarea respectivei licitatii, a fost anuntat oficial castigatorul contractelor de furnizare a serviciilor media." UAPR nu mentioneaza clar despre ce licitatie este vorba. La 1 august, Romtelecom a anuntat ca in urmatorii doi ani de conturile de media ale Romtelecom/Cosmote se va ocupa Media Investment.

Comunicatul de presa:

CONSILIUL CONCURENTEI A AMENDAT 11 COMPANII DIN INDUSTRIA MEDIA

Consiliul Concurentei a sanctionat 11 companii din industria media cu amenzi in valoare totala de 14.567.555 lei (aproximativ 3,2 milioane euro).

Autoritatea de concurenta a constatat ca cele 11 companii au participat la o intelegere anticoncurentiala avand ca obiect eliminarea de pe piata comercializarii serviciilor de comunicare prin media, a agentiilor media concurente.

"Actiunile comune, prin care companii concurente isi coordoneaza comportamentul comercial, constituie o incalcare a regulilor de concurenta. Consiliul Concurentei a tinut cont, insa, de demersurile companiilor de a realiza si promova un set de principii care sa asigure transparenta si profesionalismul in piata media. Consideram ca existenta unor norme de autoreglementare a profesiei, adaptate la cerintele specifice pietei, sunt bine venite in masura in care contribuie la crearea unui mediu echitabil pentru toti actorii din piata" a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

In prezent, Consiliul Concurentei colaboreaza cu companiile din domeniu, respectiv cu asociatia de profil, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania, pentru a elabora un set de principii care sa asigure transparenta si profesionalismul pe aceasta piata, astfel incat clientii sa poata beneficia de cea mai buna oferta din punct de vedere al calitatii serviciilor si pretul acestora.

Cele 11 companii implicate si sanctionate sunt:

  • Brand Programming Network S.A.: 280.296 lei (62.500 euro)
  • B.V. McCann-Erickson S.R.L.: 3.218.755 lei (717.719 euro)
  • Groupm Media Operations S.R.L.: 230.011 lei (51.288 euro)
  • Initiative Media S.A.: 2.498.443 lei (557.104 euro)
  • Mediacom Romania S.R.L.: 1.328.727 lei (296.280 euro)
  • Mediaedgecia Romania S.R.L.: 967.226 lei (215.672 euro)
  • Mindshare Media S.R.L.: 949.672 lei (211.758 euro)
  • Opti Media S.R.L.: 599.636 lei (133.707 euro)
  • Starcom Mediavest Group S.R.L.: 1.849.843 lei (412.479 euro)
  • United Media Services S.R.L.: 498.748 lei (111.211 euro)
  • Zenith Media Communications S.R.L.: 2.146.199 lei (478.560 euro)