La finalul unor negocieri acerbe privind aplicarea „drepturilor de vecinătate”, Google și AFP au ajuns la un acord pentru a plăti pentru cinci ani continutul agentiei internationale de presă.

AFPFoto: Captura

„Dreptul de vecinătate” este reglementat de directiva europeană privind dreptul de autor în presă care presupune ca giganții internetului să plătească o taxă pentru conținutul afișat, o directivă europeană pe care Franța a fost prima care a transpus-o în legislația sa națională în 2019.

Problema împărțirii veniturilor generate pe web de către giganții tehnologiei este la început și vine în urma unor tensiuni mari cu mass-media din întreaga lume.

Acordul „acoperă întreaga UE, în toate limbile, inclusiv în țările care nu au transpus directiva”, a declarat miercuri directorul general al Agence France-Presse, Fabrice Fries, care a calificat drept „pionierat” acest acord negociat timp de 18 luni. AFP produce și distribuie conținut multimedia în șase limbi clienților săi din Franța și din întreaga lume.

Pentru Fries, aceast acord este „punctul unei lupte îndelungate. (...) Ne-am luptat pentru ca agențiile să fie pe deplin eligibile pentru drepturile lor. Diferența cu un parteneriat comercial este că un contract cu drepturi de acest tip este destinat să fie sustenabil”, a continuat CEO-ul AFP.

"Semnăm acest acord pentru a întoarce pagina și a merge mai departe. Suntem aici pentru a arăta că jucătorii se pot înțelege și că am găsit o soluție", a declarat Sébastien Missoffe, director general al Google în Franța.

Suma contractului, sumă forfetară, nu a fost dezvăluită. „Va contribui la producerea de informații de calitate și la dezvoltarea inovației în cadrul agenției”, a spus Fries.

„Precedentul fiind creat, vom putea să ne angajăm în negocieri similare cu alte platforme”, a spus Fabrice Fries într-un mesaj intern către angajații agenției.