Consiliul Concurentei (CC) a lansat marti in consultare publica angajamente formulate de Orange, Vodafone si Cosmote in scopul inchiderii unei investigatii deschise de autoritate in 2009 care a vizat printre altele o posibila implicare a acestora in stabilirea preturilor de revanzare catre utilizatorii finali la cartelele prepaid. Este vorba de o noua procedura legislativa introdusa anul trecut care da posibilitatea CC de a inchide o investigatie demarata daca firma face niste angajamente care sa inlature situatia ce a condus la deschiderea anchetei. Cei trei operatori au propus modificarea tuturor contractelor de distributie de servicii prepaid in asa fel incat sa inlature ingrijorarile autoritatii, iar cei interesati sunt asteptati sa trimita observatii pana la data de 20 octombrie 2011.

Investigatia deschisa de Consiliul Concurentei in 2009 viza posibile intelegeri ilegale la vanzarea cartelelor prepaid pe intreg lantul de distributie al Orange, Vodafone si Cosmote. In luna ianuarie din acest an, Bogdan Chiritoiu, presedintele CC preciza pentru HotNews.ro ca in urma introducerii acestei noi prevederi legislative a inceput discutii cu cei trei operatori de telefonie mobila pentru asumarea unor angajamente care sa inchida aceasta investigatie.

Ce ingrijorari concurentiale sunt in aceasta investigatie

Marti, autoritatea a scos in consultare publica aceste angajamente.In documentul atasat, Consiliul Concurentei mentioneaza ce "ingrijorari" la contractele incheiate pe intreg lantul de distribuitie au stat la baza deschiderii investigatiei:

"Pentru fiecare dintre cei trei operatori de telefonie mobila s-a avut in vedere existenta in contractele incheiate pe intreg lantul de distributie al produselor preplatite de telefonie mobila a unor clauze privind:

  • impunerea pretului de revanzare - Investigatia s-a declansat ca urmare a suspiciunilor CC ca exista o implicare a operatorilor de telefonie mobila atat in ceea ce priveste preturile de revanzare catre utilizatorii finali, cat si in ceea ce priveste impunerea cursului valutar (element important in determinarea pretului final).
  • impartirea pietei in functie de teritoriu sau de categoriile de clienti - Investigatia s-a declansat luand in considerare  faptul ca sistemele de distributie ale produselor preplatite de telefonie mobila sunt transparente atat ca acoperire teritoriu (se raporteaza punctele de vanzare), cat si ca volum (prin limitele de credit stabilite). Consiliul Concurentei a considerat ca este necesara o analiza mai detaliata a tuturor efectelor pe care le-ar putea acea acest tip de clauze asupra concurentei. Spre exemplu, masura in care acestea conduc la limitarea distribuitorilor, subdistribuitorilor sau comerciantilor detailisti in a se dezvolta si a se comporta liber in piata. de asemenea nu a fost exclusa o eventuala intelegere intre operatori si distribuitorii lor de a-si imparti teritoriile in care sa comercializez produsele preplatite de telefonie mobila;
  • neconcurenta intre intreprinderi - s-a constatat existenta anumitor clauze contractuale prin care subdistribuitorul se obliga sa nu amplaseze terminale in locatii apartinand comerciantilor care au deja incheiat un contract cu distribuitorul direct sau cu alti parteneri ai acestuia.

Cei trei operatori propun modificari in contractele de distributie si dau liste cu distribuitori care si-au exprimat deja acordul

Documentul este urmat de angajamentele celor trei companii de a modifica contractele actuale de distributie a serviciilor prepaid in asa fel incat sa fie inlaturate aceste suspiciuni.

Spre exemplu, pentru inlaturarea suspiciunii legate de pretul de revanzare, Orange propune introducerea urmatoarei clauze in contracte:

  • "[Distribuitorul direct] are deplina libertate de a decide cu privire la pretul de revanzare a produselor/serviciilor Orange. Orange Romania nu impune, nu recomanda si nici nu va impune sau recomanda vreun pret de revanzare a produselor ce fac obiectul prezentului Contract".

Orange ofera o lista cu 38 de distribuitori care au semnat deja aceste angajamente.

Tot in aceasta privinta, Vodafone mentioneaza:

  • "Contractul de distributie nu va include nici un element care sa poata indica ingrijorari privitoare la fixarea pretului de revanzare. Vodafone nu va recomanda sau indica un pret maxim de revanzare in RON pentru comercializarea produselor preplatite. Pentru informarea corecta a consumatorilor Vodafone va indica valoarea in Euro a creditului oferit consumatorului. Distribuitorii, subdistribuitorii si punctele de vanzare vor avea deplina libertate sa stabileasca si sa comunice propriile preturi de revanzare pentru produsele Vodafone".

Vodafone prezinta o lista cu 23 de distribuitori care s-au angajat sa aplice noile modificari contractuale.

In ceea ce priveste Cosmote, principiile pe care le propune acest operator sunt:

  • "Partenerii au deplina libertate de a implementa politicile comerciale proprii si de a determina pretul de revanzare al produselor preplatite. Cosmote va comunica doar pretul la care Partenerul va achizitiona de la Cosmote produsele pre-platite, faa a recomanda sau impune un pret maxim de revanzare".

Cosmote prezinta o lista cu 14 parteneri care au acceptat introducerea acestor modificari.

Nerespectarea angajamentelor asumate poate fi pedepsita cu o amenda de pana la 10% din cifra de afaceri

Procedura angajamentelor, principalele etape:

  • Dupa declansarea unei investigatii, firma anchetata contacteaza Consiliul Concurentei pentru a verifica daca autoritatea este dispusa sa primeasca angajamente care sa inlature situatia ce a produs investigatia.
  • In maxim 3 luni, Consiliul Concurentei raspunde firmei daca pot fi initiate sau nu discutii privind angajamentele.
  • Dupa primirea propunerii de angajamente, Consiliul Concurentei va efectua o evaluare preliminara si un test de piata. In aceasta faza, daca angajamentele sunt considerate acceptabile, la prima vedere, autoritatea trebuie sa le scoata in dezbatere publica pe site-ul propriu.
  • Daca se ia decizia de acceptare a angajamentelor, aceasta trebuie sa mentioneze perioada pana la care firma isi asuma angajamentele.
  • Consiliul Concurentei monitorizeaza indeplinirea angajamentelor prin verificari periodice, solicitare de informatii si documente precum si oricare alte masuri necesare.
  • In cazul neindeplinirii angajamentelor, firma poate fi sanctionata cu amenda de pana la 10% din cifra de afaceri.
  • Pe parscursul acestei proceduri Consiliul Concurentei poate redeschide la cerere sau din oficiu investigatia daca se constata anumite nereguli.

Mai multe detalii despre noua procedura legislativa (Ordinul 724 din 28 decembrie 2010) pot fi regasite in documentul atasat articolului.