Noua carte electronică de identitate, care va înlocui treptat actualul buletin, întârzie să apară. La 10 luni de la lansarea proiectului pilot la Cluj-Napoca, autoritățile au tipărit doar 1919 cărți electronice de identitate. Deși legea prevede ca aceste acte să fie eliberate, eșalonat, în maxim 18 luni de la emiterea primei cărți electronice de identitate, MAI spune că încă testează funcționalitățile noului act de identitate.

Noul specimen de Carte electronica de identitateFoto: DEPABD

Proiectul pilot privind cartea electronică de identitate a fost lansat la Cluj în data de 2 august 2021, moment la care autoritățile au spus că această perioadă de teste va dura 6 luni, urmând ca ulterior, până la finele anului 2022, toate serviciile de evidență a populației din țară să poată emite aceste carduri.

Noul document va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate aflată în circuit din 1997, potrivit termenelor stabilite de Regulamentul (UE) 1157/2019, care a intrat în vigoare în data de 2 august 2021.

Un deputat USR a întrebat MAI câte acte au fost emise și când se va finaliza proiectul pilot

După ce în luna februarie 2022, MAI a comunicat către HotNews.ro că după 7 luni de la proiectul pilot lansat în județul Cluj au fost emise 1.272 acte electronice, fără a prezenta o estimare a finalizării proiectului pilot, un deputat USR, Adrian Giurgiu, a solicitat noi informații.

Într-o interpelare adresată ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode, deputatul a vrut să știe câte cărți electronice de identitate au fost eliberate din august 2021 până în prezent la Cluj-Napoca, ce dificultăți au apărut în procesul de emitere, care este timpul estimat pentru finalizarea proiectului pilot și dacă există posibilitatea nerespectării termenului de finalizare a proiectului la nivel național.

Răspunsurile MAI: 1919 cărți electronice de identitate tipărite până la 2 mai 2022

Răspunsurile MAI, semnate de ministrul Lucian Bode, au fost publicate în data de 19 mai 2022 pe site-ul Camerei Deputaților și le prezentăm în continuare:

  • „În cadrul proiectului pilot de emitere a cărții electronice de identitate, din data de 08.09.2021 până la data de 02.05.2022, au fost tipărite 1919 cărți electronice de identitate, în baza cererilor depuse la Direcția de Evidență a Persoanelor a Municipiului Cluj-Napoca începând cu data de 02.08.2021.
  • În ceea ce privește dificultățile pe care Ministerul Afacerilor interne le-a întâmpinat în implementarea proiectului pilot”, precizăm faptul că implementarea proiectului cărții electronice de identitate demarată în cadrul proiectului-pilot presupune testarea funcționalităților noului act de identitate, înainte de punerea efectivă în funcțiune a sistemului de emitere și de a stabili în ce măsură cartea electronică de identitate răspunde cerințelor tehnice.
  • Menționăm că în prezent se definitivează parametrii tehnici aferenți infrastructurii, prin optimizarea aplicațiilor de preluare și stocare a datelor, dezvoltate la nivelul DEPABD, cu resurse umane și tehnice proprii.
  • Referitor la „timpul estimat” pentru finalizarea proiectului pilot, precizăm că încheierea acestei etape va determina extinderea emiterii cărți electronice de identitate la nivel național, lucru ce va putea fi posibil ulterior verificării nivelului de satisfacere a cerințelor cetățenilor, astfel încât să se poată lua decizii de replicare și dezvoltare a soluțiilor testate.
  • Astfel, pentru a se asigura eliberarea unui document care să corespundă unor standarde înalte de securitate și pentru a se minimiza riscul de apariție a unor disfuncționalități este necesară derularea unor activități complexe în acest scop, context în care menționăm că data de la care eliberarea acestor documente se va face la nivel național va fi anunțată public.
  • În ceea ce privește „posibilitatea nerespectării termenului de finalizare a proiectului la nivel național„, precizăm faptul că proiecția avută în vedere la acest moment de către DEPABD presupune respectarea termenului de emitere a cărți electronice de identitate stabilit de Legea nr. 162/2020.”, precizează Ministerul Afacerilor Interne.

VEZI AICI RASPUNSURILE MAI

Cum va putea fi folosită noua carte electronică de identitate și cât costă

  • CEI este recunoscuta în afara granițelor țării.
  • acest document facilitează accesul cetățeanului la servicii publice prin preluarea funcționalității cardului de sănătate și implementarea unor servicii electronice.
  • poate fi solicitat opțional de către părinți pentru copiii lor încă de la naștere, cu o valabilitate variabilă în funcție de vârsta titularului.
  • conține elemente suplimentare de siguranță, care se datorează noilor tehnologii ceea ce-i conferă titularului o protecție suplimentară și previne situațiile de furt de identitate.
  • primul serviciu care va putea fi accesat cu CEI este cel de autentificare în platforma Casei naționale pentru asigurări de sănătate, având în vedere că potrivit legii, cartea electronică de identitate înlocuiește cardul de sănătate.
  • va putea fi folosită pentru autentificare în sistemele informatice ale administrației publice. Interfețele urmează a fi dezvoltate de către deținătorii acestor sisteme.
  • sunt avute în vedere dezvoltarea unor interfețe care să permită accesarea unor servicii precum cazierul judiciar sau servicii furnizate de către direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.
  • costul eliberării unei cărți electronice de identitate este 14 euro (70 de lei), în condițiile în care media europeană este de 41 de euro.

Ce se întâmplă cu cei care nu-și doresc cartea electronică de identitate?

Prezent în luna august 2021 la Cluj, la evenimentul de lansare a proiectului pilot, Cătălin Giulescu, directorul Directiei pentru Evidenta Persoanelor (DEPABD), a explicat ce se întâmplă cu cei care nu-și doresc cartea electronică de identitate și care ar fi beneficiile acesteia.

El a spus că românii vor putea opta pentru o carte simplă de identitate și după data de 2 august 2031, însă doar ca act de identitate la nivel național.

  • „Legislația în vigoare astăzi prevede posibilitatea cetățeanului să opteze pentru această carte electronică de identitate cu suport electronic de stocare ori pentru o carte simplă de identitate fără suport de stocare, pe același format, dar fără niciun fel de inserție.
  • Diferența este deosebită dintre ele. Prima, cartea de identitate fără suport electronic de stocare, îți permite doar să te identifici, deci este doar act de identitate.
  • Următoarea - cartea electronică de identitate - îți permite să te identifici, să călătorești în spațiul UE și în statele care permit călătorii în baza acestui act de identitate, îți permite să te autentifici în acest moment în sistemul Casei naționale de asigurări de Sănătate și într-un viitor foarte apropiat în interfețele administrației publice locale sau centrale oriunde te-ai afla pe acest glob.
  • Cei care vor opta pentru cartea de identitate simplă vor putea să călătorească în baza pașaportului electronic.
  • Dreptul la liberă circulație poate fi exercitat în baza pașaportului sau în baza actualului document de călătorie până la expirarea acestuia, dar nu mai târziu de 2 august 2031.
  • Începând din 2 august 2031 doar cu documentele electronice se poate circula, indiferent că vorbim de pașaport electronic sau de cartea electronică de identitate”, a precizat, în august 2021, directorul Directiei pentru Evidenta Persoanelor (DEPABD).

De menționat că în luna octombrie 2021, fuseseră emise doar 274 de cărți electronice de identitate de la momentul 2 august 2021, când s-a lansat proiectul pilot de la Cluj-Napoca, în condițiile în care până la data de 1 octombrie 2021, fuseseră preluate 385 de cereri pentru eliberarea cărților electronice de identitate de la locuitorii din acest municipiu pilot, potrivit datelor transmise atunci de DEPABD.

Noutatea a fost introducerea tricolorului pe cărțile de identitate cu cip, după controversele iscate de lipsa acestuia.