Companiile americane si europene vor putea sa-si rezolve litigiile cu tarile UE sau cu SUA la curti de arbitraj speciale, ocolind instantele de judecata, insa in aceste cazuri documentele lor supuse litigiului vor fi facute publice, conform unor propuneri pe care Comisia Europeana le-a lansat joi in dezbatere publica.

Propunerile CE se refera la rezolvarea litigiilor state-companii (ISDS), proiectul fiind suspendat din negocierile dintre UE si SUA pentru viitorul Parteneriat Transatlantic pentru Comert si Investitii (TTIP).

Documentul supus consultarii publice trateaza doua conditii esentiale pentru viitorul cadru investitional transatlantic: protectia investitiilor si rezolvarea litigiilor state-companii.

In negocierile cu SUA, privind conditiile oferite investitorilor, negociatorii Uniunii Europene isi propun urmatoarele obiective:

  • Obiectivul specific al UE in acordurile comerciale si de investitii este de a consolida echilibrul intre protectia investitiilor si dreptul de a reglementa, prin clarificarea si imbunatatirea dispozitiilor de fond, de protectie a investitiilor. UE isi propune, in acelsi timp sa protejeze si dreptul statelor de a lua masuri pentru obiective politice publice si legitime.
  • Uniunea Europeana vrea sa acorde tratament corect si echitabil investitorilor americani, insa numai pe baza unei liste inchise de drepturi de baza pentru companii.
  • In cazul exproprierilor indirecte, UE se va asigura ca masurile luate pentru obiectivele legitime de interes public nu pot fi considerate expropriere indirecta.
  • UE doreste sa evite abuzurile din partea investitorilor, prin imbunatatirea definitiei de "investitor". Blocul comunitar vrea sa elimine asa-numitele companii "coaja" sau "cutie postala", detinute de resortisanti ai tarilor terte din sfera de aplicare. Astfel, pentru a se califica drept investitor legitim, o firma trebuie sa aiba activitati de afaceri substantiale pe teritoriul partii respective (UE sau SUA).
  • Tratamentul nediscriminatoriu pentru investitori. UE considera ca investitorii stabiliti undeva nu trebuie sa fie discriminati dupa ce au ajuns pe teritoriul tarii-gazda. In schimb, in anumite cazuri rare sau in unele sectoare foarte specifice, discriminarea investitorilor deja stabiliti poate fi necesara.
  • La tratamentul nediscriminatoriu acordat investitorilor, UE include si exceptii care permit partilor sa ia masuri suplimentare referitoare la protectia sanatatii, a mediului, a consumatorilor. Alte exceptii sunt urmarite pentru industria audio-vizuala si pentru subventii.
  • Tratament corect si echitabil acordat firmelor. Un stat poate fi considerat responsabil pentru o incalcare a obligatiei de tratament corect si echitabil fata de un investotor doar pentru incalcarea unui set limitat de drepturi fundamentale, si anume: negarea justitiei, nerespectarea principiilor fundamentale ale procesului echitabil, discriminare pe baza de sex, rasa sau religie, tratament abuziv, cum ar fi constrangere, violenta sau hartuire.
  • UE trebuie sa depuna eforturi, daca este necesar, pentru a asigura o protectie a investitorilor straini in situatii in care statul-gazda foloseste puterile sale suverane, pentru a evita obligatiile contractuale fata de investitorii straini si investitiile lor, fara insa a acoperi incalcari contractuale obisnuite, cum ar fi neplata unei facturi.
  • Exproprierea. UE vrea sa stabileasca limpede ca masurile non-discriminatorii luate pentru scopuri publice legitime, cum ar fi pentru a proteja sanatatea sau mediul, nu pot fi considerate echivalente cu o expropriere, cu exceptia cazului in care sunt in mod vadit excesive in lumina scopului lor.
  • Asigurarea dreptului de a reglementa si de protectie a investitiilor. Obiectivul UE este de a realiza un echilibru solid intre protectia investitorilor si dreptul tarilor de a reglementa. In primul rand, UE doreste sa se asigure ca dreptul partilor de a reglementa este confirmat ca un principiu de baza. Curtile de arbitraj vor trebui sa ia acest principiu in considerare cand evalueaza un litigiu.
  • Propunerile  UE vor dispune clar ca o curte de arbitraj nu va fi in masura sa decida abrogarea unei masuri, ci numai compensatii pentru investitor. In plus, reclamatiile frivole vor fi stopate, iar investitorii care fac plangeri fara succes vor plati costurile guvernului in cauza.
  • In cadrul ISDS, UE vrea ca rezolvarea litigiilor state-companii ocolind instantele, in cadrul viitorului Acord transatrlantic, sa se faca prin audieri deschise. De asemenea, toate documentele vor fi puse la dispozitia publicului, insa cu protectia informatiilor confidentiale si secretelor de afaceri. De asemenea, partile interesate din societatea civila isi vor putea depune propriile concluzii, pentru a-si face puncte de vedere si argumentele cunoscute tribunalului ISDS.
  • Cereri multiple si relatia cu instantele nationale. Ca o chestiune de principiu, abordarea UE favorizeaza instantele interne. UE isi propune sa ofere stimulente pentru ca investitorii sa isi urmareasca drepturile in fata instantelor nationale sau sa caute solutii amiabile, cum ar fi medierea.
  • Un alt element important este introducerea unui sistem in care sa se faca asigurarea ca  investitorii nu pot veni cu pretentii privind aceeasi problema atat in fata unui tribunal ISDS cat si a instantelor interne, in acelasi timp.
  • Totodata, societatile afiliate cu investitorul nu pot depune cererile de despagubire in fata unui tribunal ISDS si instantele nationale, pe aceeasi tema si in acelasi timp.
  • Arbitrii ISDS -conduita, calificarile si etica lor. UE vrea cerinte specifice in TTIP privind  comportamentul etic al arbitrilor, inclusiv un cod de conduita. Acest cod de conduita va fi obligatoriu pentru arbitri in tribunale ISDS infiintate in baza viitorului Parteneriat transatlantic SUA-UE. Codul de conduita mai stabileste proceduri de identificare si gestionare a oricarui conflict de interese . Nerespectarea acestor reguli etice va duce la eliminarea arbitrului din tribunal. De exemplu, daca un stat arata ca ca arbitrul ales de catre investitor nu are calificarile necesare sau ca este in conflict de interese, statul respectiv poate contesta numirea.
  • In ceea ce priveste calificarile arbitrilor, Uniunea Europeana vrea cerinte detaliate pentru arbitrii care actioneaza in tribunale ISDS sub auspiciile TTIP. Arbitrii trebuie sa fie independenti si impartiali, cu experienta in dreptul international si al investitiilor internationale si, daca este posibil, experienta in dreptul comertului international si de solutionare a diferendelor internationale.
  • Mecanismul de apel si consecventa hotararilor. Uniunea Europeana isi propune sa stabileasca un mecanism de apel in cadrul TTIP, astfel incat sa se permita revizuirea deciziilor ISDS. Aceasta revizuire juridica este o verificare suplimentara a activitatii arbitrilor care au analizat cauza in prima instata.

Pana pe 21 iunie 2014, persoanele interesate vor putea transmite opiniile lor privind modul in care litigiile state-companii vor fi rezolvate, in cadrul viitorului Parteneriat Transatlantic pentru Comert si Investitii, pe mailul pus la dispozitie de Directoratul General pentru Comert al Comisiei Europene: Trade-TTIP-Investment-protection-and-ISDS@ec.europa.eu .

Vor fi luate in calcul doar propunerile transmise in limba engleza, prin intermediul unor chestionare publicate de Comisia Europeana pe site-ul oficial AICI.

Mai multe detalii despre consultare pot fi gasite AICI.