Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a inițiat un proiect de OUG care vizează desființarea Măsurii 3 (granturi pentru investiție acordate IMM-urilor), în forma ei actuală. Măsura ar urma să se refacă pe programul de finanțare europeană REACT-EU, susține Ministerul Economiei. Până atunci, însă, proiectul de OUG prevede relocarea sumelor prevăzute pentru Măsura 3 la Măsura 2. Reamintim că în cazul Măsurii 3 au fost depistate o serie de vicii la înscrierea pe liste, fiind suspectate fraude, pentru care a fost sesizată și DNA.

Liste Masura 3Foto: Hotnews

Schimbările preconizate urmăresc anularea in forma actuală a Măsurii 3 pentru a permite realocarea sumelor de la Măsura 3 la Măsura 2 pentru satisfacerea tuturor cererilor de finanțare eligibile depuse în acest moment, inclusiv cu sumele provenite din REACT-EU, informează Ministerul Economiei.

Potrivit acestuia, Măsura 3 va fi relansată cu sume provenite din REACT – EU. Beneficiarii care au depus cereri de finanțare în cadrul Măsurii 3, care va fi anulată, nu vor fi restricțonați prin criterii de eligibilitate să își redepună aplicația în vederea obținerii de granturi.

Dezbaterea publică a proiectului va dura 10 zile.

Proiectul OUG poate fi consultat aici

Suspiciuni de fraudă

Măsura 3 a fost blocată în luna februarie, în condițiile în care există un dosar la DNA din cauza unor suspiciuni de fraudă a modului în care au fost depuse proiectele. Reamintim că modul în care au fost depuse proiectele pentru Măsura 3 ridică mari semne de întrebare. HotNews.ro a dezvăluit pe data de 4 februarie că ar fi fost viciat procesul de înscriere a IMM-urilor pentru finanțările din cadrul Măsurii 3 și că persoane în afară de administratori ar fi avut acces la datele de pe platforma de înscriere.

Pe data de 5 februarie, Corpul de control al prim-ministrului a demarat o acțiune de verificare, la Ministerul Economiei, a modului în care a fost respectată legea în privința Măsurii 3 (granturi pentru investiție acordate IMM-urilor) în urma dezvăluirilor din presă.

Și Claudiu Năsui avea cont de administrator. Acestuia i s-a făcut cont de administrator pentru regiunea București, imediat cum și-a preluat mandatul de ministru, deși în mod obișnuit, administratorii sunt directorii și șefii de agenții. De exemplu, fostul ministru al economiei nu a avut un astfel de cont. Întrebat asupra acestui aspect, ministrul a spus că direcțiile de specialitate i-au pus la dispoziție acest cont și că l-a accesat doar în două zile, în 29 decembrie și 31 decembrie. Programul s-a lansat pe 4 decembrie 2020, ora 10.00, iar termenul final pentru înscrieri a fost 29 ianuarie 2021, ora 20.00, iar fraudele s-ar fi produs în ultimele două zile.

Un referat întocmit pe 5 februarie de către șeful corpului de control al premierului, Silviu Gabriel Barbu, și semnat de premierul Florin Cîțu, arată că acțiunea de verificare a respectării prevederilor legale a fost demarată în urma dezvăluirilor din presă. Corpul de control vrea să verifice inclusiv modul în care s-au acordat drepturi de administrator pentru gestionarea platformei.

La scurt timp după ce a fost demarat controlul, Claudiu Năsui a anunțat că a făcut o plângere in REM la DNA. Radio Europa Liberă scrie că în documentele primite de procurori se precizează că 1.100 de firme au depus aplicații suspecte.

Până la finalizarea perioadei de înscriere au depus proiecte de finanțare peste 27.000 de firme, iar procentele de cofinanțare ajung să fie foarte mari. La București ultimul deasupra liniei, care intră la finanțare, este cu un procent de cofinanțare de 56,51%.

Au aplicat 27.736 firme, însă procentul de confinanțare sub care s-a tras linie pe listele din cele opt regiuni este foarte mare. În București, deasupra liniei, cel mai mic procent de cofinanțare este de 56,51%. Cel mai mare procent de cofinanțare este de 88,85%.

Pentru mai multe amănunte, citește: