Lucrul de acasă sau în regim hibrid a schimbat complet modul în care lucrăm, iar asta se resimte în companiile mari și mici de pretutindeni. Una dintre cele mai mari bătăi de cap? Găsirea unor metode noi și eficiente pentru brainstorming și pentru a primi feedback de la clienți.

Soluția pentru brainstorming fără bătăi de capFoto: www.trymorph.com

Aici intră în scenă Idea Morph, un instrument minunat care vine în ajutorul tuturor. Nu este doar un simplu tool, ci un întreg proces de generare de idei care funcționează rapid și ușor, de oriunde ai fi, la orice oră. Ce este cu adevărat grozav la Idea Morph este că totul se face ghidat și automatizat, iar procesul de organizare și generare de idei devine fluent și fără bătăi de cap. Practic, oricine poate deveni creativ și poate aduce soluții bune la provocările de zi cu zi.

Idea Morph este util atât pentru echipele interne care vor să colaboreze mai eficient, dar și pentru companiile care vor să implice clienții în jocul co-creării campaniilor, produselor sau chiar a funcționalităților noi.

Ce este co-crearea și de ce este importantă

Chiar dacă poate să sune ca un proces complex, co-crearea este simplă. Pe scurt, se referă la o colaborare strânsă în echipă sau împreună cu potențiali clienți și utilizatori pentru a găsi cât mai multe concepte și idei cu putință. Co-crearea este un proces esențial în implementarea unui sistem de lucru modern, unde munca în echipă și inovația deschisă sunt din ce în ce mai valoroase.

În momentul de față, abordarea tradițională pentru a genera idei presupune întâlniri programate de brainstorming unde echipa explorează și dezbate direcții. Atunci când se lucrează în echipe mici sau în echipe unde există o dinamică solidă, sesiunile de brainstorming pot avea rezultate bune. Atunci când fiecare membru participă activ, îi respectă pe ceilalți și ascultă fără să critice, sesiunile de brainstorming funcționează chiar dacă nu au un proces bine pus la punct după care se ghidează.

Există, însă, și situații în care sesiunile de brainstorming devin întâlniri lungi care nu se concretizează neapărat în idei utile sau care pot avea consecințe asupra bunei înțelegeri în echipă. Succesul unui brainstorming depinde de colaborarea eficientă și de respectarea procesului creativ, al cărui rol este să prevină blocajele. De cele mai multe ori, cauza sesiunilor de brainstorming ineficiente este lipsa unui proces creativ organizat, de generare de idei și soluții, precum și de dezbatere a acestora.

Co-crearea și generarea de idei, în pași simpli

Ar fi frumos ca inspirația și creativitatea să se întâmple de la sine. Și din când în când chiar așa este. Dar, în majoritatea situațiilor, creativitatea are nevoie de un proces anume. Iar acest proces are câțiva pași care dau rezultate de fiecare dată:

1. Înțelegerea problemei Atunci când problema și implicațiile sale sunt foarte bine înțelese, cresc și șansele de a genera idei relevante și inovatoare.

2. Inspirația Ideile nu vin din nimic. Ele vin explorând concepte, combinând soluții din industria proprie sau din alte industrii, analizând ce și cum au făcut alții, urmărind trendurile și tendințele, precum și limitările actuale.

3. Generarea individuală de idei Fiecare om are un proces personal prin care își stimulează gândirea. Pentru unii plimbările sunt foarte eficiente. Alții preferă activități relaxante sau brainstorming pe cont propriu și schițarea ideilor pe hârtie. Indiferent de procesul personal, toți au un lucru în comun: au nevoie de timp pentru a-i permite creierului să așeze informațiile, să le digere și să formeze conexiuni noi.

4. Alegerea celor mai bune idei Numeroasele idei generate de un proces bine structurat au nevoie să fie restrânse la doar câteva dintre cele mai bune. Pentru a da șanse egale tuturor ideilor și a înlătura subiectivitatea, este recomandat să fie supuse unui sistem de votare anonim.

5. Dezvoltarea conceptelor Ideile selectate sunt combinate și rafinate în concepte detaliate, pregătite pentru implementare.

Idea Morph pune la dispoziție cadrul ideal pentru co-creare. Fiecare participant poate să înțeleagă pe deplin provocarea și să genereze idei valoroase în timpul său. În Idea Morph, proiectele vin cu resurse selectate atent pentru a stimula creativitatea tuturor, dar și cu exerciții de ideație care aduc schimbări de perspectivă și cresc ingeniozitatea participanților. Probabil cel mai eficient lucru din punct de vedere creativ este că totul se desfășoară asincron. Nu este nevoie de call-uri sau întâlniri online, iar întregul proces devine accesibil pentru orice membru al echipei, indiferent de locația în care se află.

Care sunt avantajele co-creării

Un număr mare de persoane implicate în procesul de co-creare înseamnă mai multe idei, mai diverse și mai de calitate. Acest lucru este valabil și în cazul echipelor interne, dar și atunci când sunt implicați clienții și utilizatorii finali, care pot contribui direct cu perspective valoroase.

Să luăm exemplul unei soluții pentru un produs nou. În acest caz, este bine să fie implicate în proces cât mai multe persoane care au o relație directă cu clientul și, desigur, colegi care vor lucra la implementarea produsului. O astfel de abordare aduce buy-in încă de la început deoarece atunci când sunt implicați încă de la început în procesul de gândire și ideație al produsului, vor simți un alt nivel de responsabilitate și loialitate.

Fiind un proces asincron și un tool digital, Idea Morph poate fi folosit de orice membru al companiei sau potențial client, indiferent de oră sau locație. În plus, numărul de persoane care pot participa este practic nelimitat.

În ceea ce privește șansele de reușită ale unui produs, invitarea clienților în procesul de co-creare aduce extrem de multă valoare. Ideile generate de ei sunt la “firul ierbii”, vin din nevoi pe care ei știu foarte bine că le au. La final, compania descoperă nu doar idei noi, ci și oportunități pe care altfel ar fi putut să le rateze sau pe care competitorii săi nu le-au identificat încă.

Implementarea procesului de co-creare

Orice nouă aventură începe cu un prim pas. Și când încerci ceva nou, cum ar fi co-crearea, poate fi o idee bună să ai un pic de ajutor pentru a te asigura că totul merge bine. Fără rezultate bune, poate fi greu să convingi echipa să adopte noi metode de lucru. De aceea, recomandarea este să folosești un facilitator sau un tool ca Idea Morph, care îți simplifică procesul. Idea Morph replică modul de ghidare al unui facilitator pentru a te asigura că faci pașii corecți din start.

Un exemplu concret de proiect de succes este o bancă importantă din România care a inițiat un proces de co-creare cu clienții săi, invitând 4000 de participanți. În doar 2 ore de la lansare, 800 dintre ei s-au înscris, generând 900 de idei, iar în două săptămâni numărul de idei a ajuns la 5000. Idea Morph este un proiect co-finanțat în cadrul programului „SME Growth Romania - Support for Startups”, încheiat cu fondul Innovation Norway în calitate de operator al programului.