”Motorul diesel va muri” – deși este mai bun ca niciodată

de A.Th.C.     HotNews.ro
Marţi, 25 februarie 2020, 22:25 Science - Tehnologie


Rudolf Diesel
Foto: Facebook
De la izbucnirea scandalului „dieselgate”, 24 de modele nu mai oferă nicio motorizare pe motorină, conform Centrului de Cercetări pentru Automobile (CCA) din Duisburg, Germania. Pentru alte 40 de modele, cererea pentru diesel a ajuns atât de scăzută că motorizarea tinde să dispară și la ele.

În toată Europa, vânzările de automobile diesel au căzut abrupt. În unele țări își revin ușor, dar nu vor mai atinge vreodată cifrele de acum cinci ani, informează News Mobility. Industria și inginerii au avut nevoie de câțiva ani ca să-și revină după scandal, dar acum, când noile motoare diesel sunt excepțional de curate, nimeni nu le mai vrea.

În 2015, mai multe de jumătate din Fiaturile 500L vândute pe piața germană erau cu motoare diesel; în 2019 au plonjat la 7,6%. Audi A1 avea motoare diesel în proporție de peste o treime; la sfârșitul anului trecut scăzuse la... zero.

Nu cu mult timp în urmă, mașina diesel era regină, cel puțin în Europa. Țări ca Belgia și Franța numărau peste 70% de motoare diesel în înmatriculările de automobile noi.

Problema este că la o cotă de sub 10% la un anumit model, dieselul nu are sens deoarece este prea scump, spune Ferdinand Dudenhöffer, directorul CCA. Chiar și în Germania, multe modele nici nu mai ating acest nivel, lucru de neimaginat acum cinci ani.

„Motorul diesel poate că va muri încet, dar va muri”, spune Dudenhöffer. (The Brussels Times)






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















74134 vizualizari

  • -15 (59 voturi)    
    povesti (Marţi, 25 februarie 2020, 22:51)

    martel55 [utilizator]

    oricat de "curat"se pretinde, daca stai langa un diesel simti imediat ca te sufoci
    • +12 (20 voturi)    
      unele sunt bune (Miercuri, 26 februarie 2020, 8:26)

      jescu [utilizator] i-a raspuns lui martel55

      Ai stat langa cele cu SCR facute dupa 2019 ? Mai nou unii pun si SCR si inca un filtru performant si mai au si motoare mici(gen 1.5), apoi mai masoara emisiile si cu standardul WLTP(mai aproape de realitate). Eu as da acestor motoare o sansa. Dar as interzice tot altceva, motoare mari(peste 2.0), fara SCR sau slabut, fara filtre aditionale, sa nu se mai vanda motoare ineficiente(CO2 mare).
      • -10 (36 voturi)    
        Filtrele sunt pentru particule, nu pentru noxe (Miercuri, 26 februarie 2020, 8:36)

        Alui [utilizator] i-a raspuns lui jescu

        Stai langa un motor din asta si n-o sa mirosi noxele, dar o sa mori otravit!
        • +2 (18 voturi)    
          mare bazaconie ai zis (Miercuri, 26 februarie 2020, 10:18)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Alui

          Filtrul de particule este un filtru pus pe sistemul de evacuare al masinii si care filtreaza si retine noxele rezultate din arderea motorinei. Mai bine zis filtrul retine noxele, si, cand se umple, le arde (asa numita regenerare a filtrului).
          Tocmai pentru noxe s-a inventat acest filtru, si se monteaza la toate masinile pe motorina ptr ca acestea ,,exceleaza'' in producerea noxelor.
          Motoarele pe benzina produc CO2 si nu noxe (din acest motiv sunt considerate mai clean).
          • +11 (17 voturi)    
            le amesteci (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:59)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Diesel e recunoscut pentru ca ar produce PM (particule), dar mai nou si motoarele mici pe benzina turbo genereaza (chiar si Dacia a pus filtru de particule pe motoarele 1.3 de 130/150cp). PM au efecte respiratorii locale, de aceea se trece de obicei in modul de regenerare a filtrului cand se intra pe autostrada sau la viteze mai mari nespecifice mersului in oras.
            NOx inseamna orice oxid de azot: monoxid de azot (NO) sau dioxid de azot (NO2), dar adesea termenul de noxe e folosit in limbaj profan cu semnificatia de orice da nociv o masina. Noxele afecteaza si la nivel global prin ploi acide, distrugereaza straturlui de ozon.
            Orice combustibil cu carbon genereaza prin ardere CO2 si apa(H2O), dar datorita eficicientei energetice mai ridicate, dieselul da ceva mai putin CO2.
            • -4 (12 voturi)    
              Nu amestec nimic! (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:12)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

              Da, e adevarat ca si motoarele turbo pe benzina emit noxe, nici nu am negat asta. Da, au si ele filtre de particule, mult mai simpliste decat cele de la diesel, insa nu se compara cantitatea de noxe produse de un motor pe benzina cu cea a unuia diesel.
              marea masa a emisiilor de noxe vine de la motoarele diesel, si nu de la benzinele turbo.
            • +3 (7 voturi)    
              Noxe (Joi, 27 februarie 2020, 11:19)

              cornholio [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

              Cuvântul „noxe” vine din latină, noxa = vătămător. Nu are nicio legătură cu formula chimică a oxizilor de azot. Particulele și ele sunt noxe în sensul generic al cuvântului.
          • -1 (13 voturi)    
            Noxe = gaze NOx != particule. (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:02)

            Alui [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Filtre de particule au si masinile pe benzina mai nou. Gazele (NOx) nu sunt particule!
            • -2 (6 voturi)    
              benzinarele turbo au asa ceva. (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:16)

              bancher [utilizator] i-a raspuns lui Alui

              La aspirate nu vei vedea ever filtru de particule.
              • +1 (1 vot)    
                la aspiratele clasice (multiport) (Joi, 27 februarie 2020, 16:47)

                mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui bancher

                la alea cu injectie directa insa... turbina nu are a face, ea controleaza doar cantitatea de aer care intra in admisie, procesul de combustie e cheia.
          • 0 (10 voturi)    
            Definitii (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:07)

            Alui [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            https://en.m.wikipedia.org/wiki/NOx
            https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter
    • -4 (8 voturi)    
      Mai putin si gata (Miercuri, 26 februarie 2020, 21:11)

      JohnR [utilizator] i-a raspuns lui martel55

      Din anul 2035 (aprox.) vanzarile in UE de masini noi cu motoare termice vor fi interzise iar cele vechi vor avea taxe prohibitive si vor fi interzise in majoritatea oraselor. Vor ramane pentru colectionarii de masini cu bani.
    • +9 (11 voturi)    
      Cenzura (Miercuri, 26 februarie 2020, 21:16)

      Anges [utilizator] i-a raspuns lui martel55

      HN, de ce cenzurezi informatia corecta si incalci libertatea de opinie?
      Comentariul era absolut corect: motoarele performante diesel euro 6 sint mai putin poluante decat echivalentul pe benzina.
      Verifica specificatia la motorul Audi de 190 de cai pe benzina si motorina. E valabil si la VW si alte marci populare in RO!
      • +1 (1 vot)    
        ATATA II DUCE CAPU'! (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 8:29)

        schroedinger [utilizator] i-a raspuns lui Anges

        Si asta fac!
        Lumea nu citeste si nu rationeaza. Vrem sa scadem carbonul din atmosfera,dar luptam impotriva motorului mai eficient, respectiv diesel-ul si facem reclama la benzina!
  • +14 (30 voturi)    
    Va muri? (Miercuri, 26 februarie 2020, 6:42)

    BEDE [utilizator]

    La autoturisme, sigur.
    Dar locomotive diesel vor continua să fie. Tot așa și tractoare și mașini agricole. Ca să nu mai vorbim de nave.
    Probabil că vor fi mai puține autoturisme pentru că vor fi tot mai scumpe. Asta dacă nu se vor găsi niște tehnologii cu totul noi pentru baterii electrice. Ceea ce e și rău, dar e și bine. E bine că în orașele mari nu va mai fi atât de mare poluare. Dar e rău că mobilitatea individuală va scădea în general. Chiar și cu autoturism electric, baterii noi încărcate 100% nu oferă atâta autonomie cât un rezervor plin (indiferent dacă este benzină sau motorină).
    • -2 (30 voturi)    
      Tesla Roadster 900km autonomie (Miercuri, 26 februarie 2020, 8:20)

      Alui [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

      In cativa ani masinile electrice vor avea o autonomie suficienta incat sa nu simti diferenta fata de masinile cu motoare termice. Nimeni nu conduce in mod normal mai mult de 500 de km nonstop. O pauza de 30 de minute, timp in care bateriile se pot reincarca, e chiar recomandabila!.
      • +4 (14 voturi)    
        Doar ca nu vor mai fi soferi... (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:03)

        RobertRO [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        Nu doar bateriile evolueaza. Probabil masinile vor fi autonome. Si la fel cum nu vrei sa mergi din A in B cu avionul facand n escale, nu o sa iti convina nici ca la fiecare 500 Km sa opresti si sa astepti jumatate de ora.
        • +5 (27 voturi)    
          bateriile nu au evoluat (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:42)

          Mawrkuss [anonim] i-a raspuns lui RobertRO

          sorry dar bateriile care sunt pe tesla acum sunt tehnologie de acum 100 de ani. Nu a evoluat nimic semnificativ in directia asta, indiferent cat se lauda unii: avem aveeasi densitate de energie pe kilogram de baterie ca acum 100 de ani.
          • -11 (21 voturi)    
            Fals (Miercuri, 26 februarie 2020, 10:32)

            Alui [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

            Acum 100 de ani nu exista tehnologia actuala. Nu avea procesoare sa controleze managementul bateriilor. Da motoarele termice au evoluat, dar cu toate astea randamentul lor e de sub 40%. Motoarele electrice au un randament apropiat de 90%. In plus recuperezi energie la franare. Cica bateriile din masinile plug in hybrid stocheaza energia corespunzatoare unui litri de benzina (13KWh). Ei bine, cu o baterie din asta faci minim 30-40 de km fara probleme. Poti merge 30 de km cu un litru de benzina?
            • +18 (28 voturi)    
              si energia electrica cum o obti? (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:25)

              CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui Alui

              Cit costa sa produci bateriile si cu ce impact asupra mediului?
              Cit costa sa reciclezi bateriile? Dar sa scoti fortat din uz o masina "poluanta"? Ce amprenta de carbon si noxe produce distrugerea unei masini poluante? dar fabricarea uneia noi, nepoluante plina de ecrane LCD? Sti ca pt 1kg de cristale lichide se produc 300kg de poluanti extrem de periculosi?
              Sti ca nebunia "becurilor ecologice" face ca acum fondul normal de mercur dozat in singe sa fie de 8 micrograme in Europa si 10-12 micrograme in USA?
              Toata nebunia asta a fost un program de marketing imbracat in "ecologie" ce a scapat de sub control.
              As vrea sa vad teste de accident a doua masini electrice incarcate 70% la viteze de 80km/h......
              • -4 (10 voturi)    
                In oricare doua masini care se tamponeaza la 80Km/ (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:32)

                Alui [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

                ... esti mort daca masinile au masa aproximativ egala. Pentru teste de tamponari vezi euroncap!
                • +6 (8 voturi)    
                  nu chiar.. (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:42)

                  CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui Alui

                  tehnologia moderna ce tine cont de zonele deformabile si cusca de siguranta plus airbag-urile iti dau o sansa.
                  Dar ce te faci cu hidrogenul acumulat in baterii daca se fisureaza la accident?
                  Nu va fi chiar ca dupa Enola Gay, poate ca la Hindenburg....
              • -9 (19 voturi)    
                Cat costa sa reciclezi orice masina (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:45)

                Alui [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

                Dupa 300.000 de km? Bateriile se reconditioneaza mai usor decat motoarele din otel. Nu trebuie topite, se recicleaza totul prin reactii chimice la rece.
                • +8 (14 voturi)    
                  energointensiv (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:54)

                  CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui Alui

                  sint metale rare la puritati foarte inalte.
                  Sti ca una dintre cele mai poluante produse si cu cel mai mare impact pe mediu este culoarea alba? Pigmentul mai precis, oxidul de titan. Una din cele mai mari dezastre ecologice se produce in numele culorii alb.
                  Iar nebunia pe electric produce poluari masive cu monomeri, plastifianti, retardanti de ardere, etc.
                  Nu e totul asa de simplu pe cit pare
                  https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
                  citeste te rog tabelul. Cu exceptia oxizilor de azot Toti ceilalti parametrii sint mai mici la diesel comparativ cu benzina. Benzina produce cantitati DUBLE de monoxid de carbon; asta omoara repede deoarece blocheaza hemoglobina. Oxizii de azot sint periculosi fica la hidratare formeaza acizi nitrici. Concentratiile mari sint periculoase, dar diferentele dintre diesel si benzinare sint marginale. Mai mult, in timpul furtunilor electrice fulgerele descompun acumularile de oxizi de azot in azot si ozon.
                  Merita privita indeaproape aceasta isterie pornita de la o strategie de marketing. Producatorii isi doresc inoirea permanenta a parcului pt a creste cistigurile, Atita doar.
                  Intrebarea apropo de care e amprenta de poluare la reciclarea unei masini incerca sa iti sugereze ca poti circula linistit 20 de ani cu o poluanta (bine, nu ceva aberant gen rabele non euro din oras) pina egalezi poluarea facuta la dezmembrare/topire/laminare, etc.
                  Daca taxele ar fi puse tinind cont de tabelul respectiv, platind pt fiecare din poluanti o cota parte, dieselul ar fi mai ieftin; benzinarele emit si compusi aromati, cancerigeni. Scrie acolo
              • -3 (7 voturi)    
                aberatii (Joi, 27 februarie 2020, 10:22)

                Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

                Toate masinile Tesla au punctaj maxim in toate testele de securitate. Sunt mult, mult mai multe cazuri de masini cu combustie interna care iau foc decat masini electrice (chiar si numarand altele decat Tesla, cum e normal). Deci daca vrei securitate, ia electric.

                Cat despre poluarea la constructie, daca o socotesti si pentru celelalte tipuri de masini o sa ajungi la concluzia ca tot cele electrice sunt mult superioare.

                Cum obtii energia electrica: in functie de retea. Vei avea o componenta hidra, una eoliana, alta solara, nucleara etc si vei avea si o componenta murdara pe carbune sau petrol. Pe cand la masinile cu ardere interna TOATA este murdara.
            • -4 (4 voturi)    
              hybrid (Joi, 27 februarie 2020, 10:18)

              Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui Alui

              De ce vorbesti numai despre hibride cand masini 100% electrice exista si sunt mult mai eficiente?
              Ca sa nu mai vorbim ca atunci cand s-au inventat automobilele, erau mai multe electrice decat cu ardere interna.
            • 0 (0 voturi)    
              prietene (Marţi, 3 martie 2020, 11:17)

              Mawrkuss [anonim] i-a raspuns lui Alui

              prietene, ingineria nu e o treaba discutabila. Daca nu ai cunostinte tehnice si nu intelegi ce inseamna densitatea de energie stai in banca ta.

              Ce am zis eu is facts, nu e nimic de facut debate.
          • +2 (22 voturi)    
            Nu prea știi... (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:58)

            TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

            Acum 100 de ani aveai baterii cu plumb. Bateriile Li-Ion au fost inventate prin 1980, prima variantă comercială apărând prin 1990. Chiar și așa, ce oamenii obișnuiți spun Li-Ion ascunde muult mai multe detalii: exemplu materialele folosite pentru catod și anod - unele conțin Cobalt, altele nu... în fine, pentru cineva care consideră că bateriile sunt ca acum 100 de ani nu are rost să-mi pierd timpul.

            Chiar și bateriile Li-Ion au evoluat semnificativ în ultimii 10 ani. Vorbim de densitate de energie și preț. Tesla tocmai se pregătește să anunțe un battery breakthrough cândva săptămânile viitoare (ceva gen 110 KWh).
            • 0 (0 voturi)    
              ce zi eu si ce zici tu (Marţi, 3 martie 2020, 11:20)

              Mawrkuss [anonim] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

              vorbesti de lucruri diferite. Eu ziceam de densitatea de energie la stocarea electricitatii... tu batii campii cu plumbul...
          • -2 (10 voturi)    
            Gresit! (Miercuri, 26 februarie 2020, 17:15)

            JimmyJ [anonim] i-a raspuns lui Mawrkuss

            Acum 100 ani nu existau baterii Li-Ion, deci din start afirmatia ta este falsa. Avem o densitatede ~8 ori mai mare decat acum 100 ani, iar densitatea bateriilor Li-Ion este mai mult decat dubla fata de acum 30 ani.
          • -2 (4 voturi)    
            fals total (Joi, 27 februarie 2020, 10:16)

            Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

            Uite-te matale pe graficul de pe pagina asta:
            https://www.cei.washington.edu/education/science-of-solar/battery-technology/
            inainte de a perora prostii despre densitatea de energie.
            Li-Ion a fost inventata in 70-80 deci nici vorba de acum 100 de ani.
            Deci n-ai spus nimic care sa nu fie o minciuna sfruntata, inclusiv "sorry".
          • +1 (5 voturi)    
            Din pacate da, nu au evoluat (Joi, 27 februarie 2020, 10:21)

            fane_petrut [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

            Capacitatea unei baterii Litiu-Ion este 100-250Wh/kg, ceea ce inseamna ca evluatia nu a fost una spectaculoasa pana acum. Astept elvetienii ce au anuntat baterie cu 1kWh/kg si atunci chiar ne-am muta pe full electric.
        • -8 (18 voturi)    
          Crede-ma ca vrei sa faci pauza (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:56)

          Alui [utilizator] i-a raspuns lui RobertRO

          Incearca sa stai pe un scaun oricat de confortabil mai mult de 4 ore. In avion mai poti sa te pimbi si sa mergi la wc. In masina ce faci? Te tii 2-3 ore sau faci pe tine?
          • +4 (12 voturi)    
            cand o sa se inventeze bateriile (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:27)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Alui

            Care sa mearga cel putin 300 km cu o incarcare de 30 minute mai vorbim. Da, cu masina actuala iau pauze la 200-300 km dar de 10-15 minute nu de 2 ore cat dureaza acum o incarcare echivalenta.
            PS - cand o sa iti cumperi prima masina full electrica ne-subventionata de stat, adica din taxele noastre, ale pacatosilor cu diesel. sa ne anunti!
            • -3 (5 voturi)    
              s-au inventat (Joi, 27 februarie 2020, 10:26)

              Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

              Informeaza-te, s-au inventat deja si nu sunt doar Tesla.
              Nu te plange de taxe ca industria auto traditionala e plina de subventii din banii nostrii.
              Iar un SUA unde se dau prime de 2-7k pentru un volum limitat de masini electrice, se dau in acelasi timp prime de 100k pentru jeepanele cele mai poluante (ideea lui W Bush).
              Ca sa nu vorbim de subventionarea combustibililor fosili, minerit etc.
              • +2 (2 voturi)    
                Pe bune ? (Vineri, 28 februarie 2020, 15:33)

                Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

                Subvenționarea combustibililor fosili ?! Dați-mi un exemplu, vă rog, pentru că m-ați confuzat. Eu știam că combustibilii fosili sunt taxați la greu (accize, supra-accize), nu subvenționați.
      • +15 (25 voturi)    
        ai idee (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:41)

        Mawrkuss [anonim] i-a raspuns lui Alui

        ai idee macar din ce se produce electricitatea asta pentru masinile astea electrice minune?

        Problema emisiilor de carbon nu poate fi tratata asa suprficial doar prin prisma automobilelor.
        • -12 (18 voturi)    
          In Romania! (Miercuri, 26 februarie 2020, 10:26)

          Alui [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

          20% din electricitate poate fi produsa de centrale eoliene https://www.economica.net/eoliene-mix-energie-onshore-offshore-energie-electrica_157822.html. 40-50% poate fi produsa la centrala nucleara de la Cernavoda. Mai sunt hidrocentralele care acopera cam 20%. Centralele pe carbune/hidrocarburi nu prea mai sunt necesare.
          • +12 (14 voturi)    
            Cernavoda 50%? (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:07)

            jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Alui

            Nu suntem chiar asa eficienti energetic - poate doar daca montam niste animale de reactoare la 3-4 de cate 2GW, in mod normal e sub 20% http://www.transelectrica.ro/web/tel/sistemul-energetic-national
            Daca ar trece 7 milioane de masini si cateva sute de mii de autobuze pe curent, necesarul de energie ar creste vertiginos si nu neaparat seara cand ar fi ok.
          • +10 (14 voturi)    
            POATE fi produsa (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:29)

            AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Alui

            Nu ESTE produsa.
            Aici e marea smecherie cu "regenarabilele" De la puterea instalata la puterea generata real e o mare diferenta. in plus, au prostul obicei sa dea energia cand vor ele, nu cand e nevoie de ea. De aici, nevoia de back-up costisitor. Deci energia "verde" e de fapt verde-neagra dar mult mai scumpa.
        • -6 (14 voturi)    
          daca se doreste, se poate (Miercuri, 26 februarie 2020, 16:02)

          Filbert [utilizator] i-a raspuns lui Mawrkuss

          In Germania mai mult de jumatate din electricitate e din surse regenerabile. In Germania! A treia economie a lumii, adica. Sint perioade cind peste 80% din energia consumata e produsa din regenerabile, asa ca lasa-ma cu ideea unde se produce electricitatea, asta e replica demna de trompa si adoratorii lui.
          • +4 (6 voturi)    
            Pe bune? (Joi, 27 februarie 2020, 0:01)

            Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Filbert

            Poti sa dai si sursa pt informatie?
            Si energia verde din Germania costa aproape 10 mld pe an
            • -3 (3 voturi)    
              uite sursele (Vineri, 28 februarie 2020, 1:49)

              Filbert [utilizator] i-a raspuns lui Anarb

              https://e360.yale.edu/digest/renewables-generated-a-record-65-percent-of-germanys-electricity-last-week

              https://www.cleanenergywire.org/news/renewables-overtake-fossil-fuels-germanys-annual-power-production-first-time
              • +3 (3 voturi)    
                Comentariu sters de utilizator (Vineri, 28 februarie 2020, 7:26)

                [anonim] i-a raspuns lui Filbert

      • +14 (24 voturi)    
        no way, (Miercuri, 26 februarie 2020, 10:20)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        daca masina iti arata autonomie de 500km, atunci autonomia reala este de nici 400 km. Cum ai pornit motorul ti-au disparut 20 km din autonomie...
        Fara un salt tehnologic major, masinile electrice nu au sanse.
        • -5 (11 voturi)    
          Pai saltul tehnologic e deja. (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:39)

          Alui [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Daca bateria te tine 3-400 de km n-ai probleme prea mari. Problema cu timpul de incarcare e si ea rezolvata tehnologic, incep sa apara statii cu puteti de 100+Kw si multe masini deja pot fi incarcare in sub o jumatate de ora, ceea ce e acceptabil pentru ca atat faci o pauza dupa 3-4 ore de condus.
          • +1 (1 vot)    
            Pauze de juma de oră (Vineri, 28 februarie 2020, 15:43)

            Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Alui

            Faci pauză de 30 de minute dacă alimentezi și plătești la casă în 5 minute, te mai duci la baie 5 minute și stai 20 de minute la o cafea. În realitate pauza de alimentare e de 5 minute. 10, poate 15, dacă e coadă la pompă. Și aici apare problema. Încărcarea electrică (aia performantă !) în 30 de minute presupune că stația de încărcare stă și vă așteaptă doar pe dvs., cu flori, cu pâine și cu sare. Ce faceți însă dacă aveți 2 oameni în fața dvs la încărcat ? Nu zic 3-4, cum se mai întâmplă uneori pe la pompele de benzină, altfel destul de eficiente în deservirea clienților...
        • +4 (12 voturi)    
          plus ca Europa nu e pregatita ptr (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:15)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          atatea statii de incarcare. Daca toate autotursimele din Romania vor fi inlocuite cu auto electrice, mai mult de jumatate din productia de energie electrica se va duce catre statiile de alimentare. (unii spun ca nevoia va fi de 2 ori mai mare decat productia energie electrica decat acum).
          Acum nu se simte ptr ca sunt putine masini electrice, dar aveti rabdare sa apara cozile pe la statii si sa sara sigurantele de la atata consum.
          • +2 (8 voturi)    
            ai dreptate, dar (Miercuri, 26 februarie 2020, 14:14)

            DSS [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            tu nu zici rau, dar parcul auto se va schimba lent, in cateva zeci de ani, timp in care este timp sa producem mai multa energie.

            Problema mare e timpul de incarcare si autonomia la un pret decent. daca se rezolva asta (si tesla e aproape) multi ne vom gandi sa facen trecerea la electric.
            De exemplu eu incerc sa fiu un cetatean responsabil. am o masina, motor mic pe benzina, nu merg cu ea la munca, de obicei sta in parcare (mai fac uneori drumuri seara daca am ceva de carat) si e folosita in weekend pt mers la munte/alte activitati.
            Eu am nevoie de autonomie pt ca nu o pot lasa la incarcat pe udeva si la intoarcere as vrea sa ajung acasa fara sa mai stau 2 ore pe cine stie unde.
        • +9 (9 voturi)    
          Corect! (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:38)

          plictisitu [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Lumea considera doar capacitatea bateriilor, dar o mare problema este si timpul si puterea de incarcare. Sa luam de ex. Roadster-ul de mai sus: capacitate baterii (nedemonstrata) de 200kWh (apropos, peste 800kg pe care le cari pe sosea), pt. a le incarca intr-o ora it trebuie statii de peste 300kW / masina. O simpla "benzinarie" pentru masini electrice ar trebui sa aiba o putere instalata de 1.5 - 2MW. Ok, cand o sa vad in orasul meu macar 3 - 4 astfel de "benzinarii" si masina cu autonomie de 900km va fi mult mai ieftina decat pretul estimat pt. Roadster de 200.000 $, o sa ma mai gandesc, dar ma indoiesc ca se va intampla in cativa ani.
        • -1 (1 vot)    
          exemplu real Chevy Volt (Vineri, 28 februarie 2020, 20:00)

          catalinb [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Nu stiu daca ai o masina electrica, dar ideea asta cum ca "daca masina iti arata autonomie de 500km, atunci autonomia reala este de nici 400 km" e o prostie. Iti dau exemplul masina noastra Chevrolet Volt 2018, autonomia pe baterie estimata la 85km (date oficiale). Masina este folosita in Canada (zona Toronto).
          Vara: condus prin oras sau la drum lung dar nu pe autostrada (80km/h) cu 2 adulti + 2 copii: - pot scoate 100km pe electric, chiar si cu aer conditionat pornit
          Iarna: masina tinuta in garaj inchis peste noapte, temperatura afara -10 la -18: scot 60-65km. Cel mai mult consuma incalzirea masinii. Preincalzirea inainte de plecare ajuta.

          In 20.000 km facuti pana acum, consumul de benzina arata 0.3 litri/km. Facuti doar din drumuri mai lungi.
      • +7 (7 voturi)    
        :) (Miercuri, 26 februarie 2020, 15:24)

        thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Alui

        asa o fi nu zic nu, da' nu o privesti chiar din toate unghiurile de vedere.

        acum, in conditiile in care iti ia cam 3 4 minute sa faci un plin, in perioadele doar un pic mai aglomerate decat media, se formeaza cozi in benzinarii. ce crezi ca se va intampla cand acelasi plin dureaza 30 de minute si trebuie sa il faci de 2 ori mai des? parca nu mai suna asa idilic cand sunt alti 10 inaintea ta care au nevoie de 30 de minute FIECARE!
    • +3 (13 voturi)    
      Diesel (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:49)

      Lucris [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

      Da, cred că aveți dreptate.
      Motoarele cu ardere internă vor fi scoase definitiv de pe autoturisme. Viitorul este electric aici, dar nu pe baterii.
      Încă nu există capacități energetice care să preia cantitatea enormă de energie ce va fi alocată autoturismelor (și nici nu cred că se vor construi prea curând).
      Viitorul electric va fi pe hidrogen ”verde”, adică obținut din biomasă sau deșeuri și ”albastru”, adică obținut prin electroliză cu energie strict de la eoliene și fotovoltaice.
      Și nu doar pentru autoturisme. Vorbesc de tot ce înseamnă transport rutier.
      Vorbim de vestitele vehicule ”fuel cell”. Și chiar dacă încă infrastructura nu este dezvoltată iar tehnologia încă este scumpă, acestea vor ajunge rapid la un nivel ușor de asimilat de către populație.
      Vestul UE a virat foarte serios pe acest drum. Dacă vă documentați veți găsi date foarte interesante.
      Agricultura, însă, va depinde de motorină încă mulți ani.
      Dar chiar și aici există vestita motorină sintetică obținută din biomasa agricolă (SynDiesel), așa că putem renunța la petrol liniștiți (tehnologia e veche de dinainte de WW2)...
      Totul ține de politic (ca de obicei)..
      Ce mă pune pe gânduri este că nimeni nu se ia de cei care poluează mai mult decât mașinile: fermele de pui, porci, vite sau combinatele chimice care au stații de obținere H2 din gaz metan.
      Astea toate poluează mai mult decât întregul parc motorizat al României... Sunt date foarte clare pe tema asta, dar nimeni nu se ia de poluatorii ăștia pentru că se strică niște relații financiare colosale....
      • -1 (9 voturi)    
        In sfarsit - excelent! (Miercuri, 26 februarie 2020, 15:35)

        achvp [utilizator] i-a raspuns lui Lucris

        Am intrat de 3 ori pe articol, sa vad daca abordeaza cineva subiectul, in caz contrar eram dispus sa o fac acum, la a treia tentativa
        Da, viitorul nu este al electricului pe baterii, ci al hidrogenului / celulelor de combustibil.
        Se pare ca aceasta tehnologie nu va mai fi tinuta la sertar cel putin 50-60 de ani, cum s-a intamplat in cazul masinilor electrice, pana cand s-au hotarat producatorii ca enough it's enough si trebuie alta abordare.
        Deja BMW a anuntat ca va incepe imediat dezvoltarea tehnologiei pe hidrogen, cu scopul declarat de a produce masini la pret competitiv pana in 2030 - stire recenta pe HN.
        • -1 (3 voturi)    
          luati-va Mirai (Joi, 27 februarie 2020, 10:30)

          Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui achvp

          Masina visata de voi exista deja si o puteti cumpara, se cheama Mirai (viitorul) si e produsa de Toyota.
          Dar, surpriza: iti trebuie o infrastructura de distributie a hidrogenului (exact ca la combustibilii fosili) iar procesul energetic este de conversie a energiei in hidrogen si apoi inapoi in electricitate e foarte ineficient.
          Uite aici de ce pariati pe calul gresit: https://www.youtube.com/watch?v=p7O05buGLOY
          • -1 (3 voturi)    
            Nu a neglijat nimeni problemele enuntate de tine (Joi, 27 februarie 2020, 11:33)

            achvp [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

            ..."Și chiar dacă încă infrastructura nu este dezvoltată iar tehnologia încă este scumpă, acestea vor ajunge rapid la un nivel ușor de asimilat de către populație." - citat din mesajul lui Lucris.
            Ele sunt valabile in prezent, asa cum a fost pentru orice, la inceput. Cate statii de combustibil se gaseau acum 70-80 de ani?
            Daca se va dori - si cam asa se prefigureaza - ca cercetarile pentru eficientizarea acestei tehnologii sa fie demarate mai curand decat in cazul "electricelor" - asa cum am afirmat mai sus -, progresele vor fi mult mai rapide.
          • -2 (4 voturi)    
            Si un PS: (Joi, 27 februarie 2020, 11:35)

            achvp [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

            Vor sau nu sa accepte unii, dieselul e pe faras, indiferent ce ii va lua locul.
          • -2 (4 voturi)    
            Si al doilea PS: (Joi, 27 februarie 2020, 11:38)

            achvp [utilizator] i-a raspuns lui Ademordna

            Clipul de pe youtube pe care il promovezi e doar parerea unuia, emisa in 2017. Lumea se mai desteapta intre timp - cine poate.
      • +3 (3 voturi)    
        vise si povesti (Joi, 27 februarie 2020, 13:06)

        elysyum [utilizator] i-a raspuns lui Lucris

        In ROMANIA minim 10 ani GPL pe motoare benzina mpi euro 5 sub 2000 cmc nu va fi batut de nimic in urmatorii 10 ani la perf/ cost/ /km/ restul sunt basme pt naivi....
      • 0 (0 voturi)    
        Da, viitorul e al celulelor de combustie (Duminică, 1 martie 2020, 23:58)

        Rational1 [utilizator] i-a raspuns lui Lucris

        Fara sa fi vazut raspunsul dvs am postat un comentariu similar. Sunt sigur ca viitorul propulsiei e al hidrogenului!
        Am intuit aceasta acum 6 ani, iar masinile Toyota Mirai si Hyundai Nexo/ix35 arata ca tehnologia e viabila si ca avem solutii comerciale.
        Pentru a fi sustenabil economic trebuie insa ca intregul sistem de productie a hidrogenului sa se extinda, sa atinga masa critica!
  • -13 (39 voturi)    
    Motorul diesel (Miercuri, 26 februarie 2020, 8:14)

    Alui [utilizator]

    “ motoare diesel sunt excepțional de curate” cand stau oprite! Toate studiile serioase, bazate pe formule chimice, arata ca daca vrei sa cureti fumul de la 1 litru de motorina ai nevoie de 1 litru de uree (adBlue), dar si atunci ai nevoie de catalizatoare extrem de performante care sa poata adapta doza de uree la milisecunda. In America, fabricantii Europeni nici nu au mai incercat sa vanda masini cu motoare diesel pentru ca stiu ca normele de poluare nu pot fi atinse cu tehnologia actuala in mod profitabil. Iar americanii i-ar arde rau de tot la buzunar. In Europa au tupeu sa mai minta pentru ca legislatia europeana le da voie sa opreasca procesul de catalizare in timpul functionarii ca sa “nu distruga componentele masinii”. Daca ar filtra noxele pe bune, masinile cu motor diesel at trebui sa aiba un rezervor la fel de mare pentru uree ca pentru motorina, catalizatoare si filtre care ar costa 10.000 de Euro care ar trebui schimbate la 1000 de km.
    Promotorii motorului diesel sunt fie nesimtiti fie mincinosi fie necunoscatori!
    • +6 (14 voturi)    
      Hai la caruta tata ! (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:20)

      Idealistu [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      Motorul diesel este foarte performant si polueaza extrem de putin, iar isteria asta (de origine ideologica) va duce economia europeana intr-un colaps.
      • -3 (3 voturi)    
        ... (Joi, 27 februarie 2020, 9:17)

        samuraijack [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

        Stai liniștit ca nu colapsează nimeni.
        La fel cum nu a colapsat societatea acum 120 de ani când caruța a fost înlocuită cu masina.

        Și nu nici o isterie ideologică, e un adevăr: 4.2 milioane de oameni mor de poluarea din aer in fiecare an (conform OMS), dintre care multe mii și în România.
        • +1 (5 voturi)    
          isteria (Joi, 27 februarie 2020, 10:33)

          Ademordna [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

          Exista o anumita isterie dupa Dieselgate pentru ca acea poluare nu e produsa exclusiv de motoarele Diesel.
          Exista o gramada de idioti care au renuntat la Diesel ca sa cumpere masini pe benzina. Ori un Diesel e mult mai eficient decat motorul pe benzina si daca e cinstit facut, cu filtre corespunzatoare, nu cum l-au facut cei vinovati de Dieselgate, atunci nu e mai poluant.

          Solutia pentru transportul personal nepoluant e masina electrica.
        • -4 (4 voturi)    
          SMART DIESEL!!! (Joi, 27 februarie 2020, 16:52)

          nick24 [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

          Luat acum 3-4 ani, cică consumă 1,7 l/ 100km,
          acum poluează rău de tot, scoate nori de fum la plecarea de pe loc!
          E păcăleală cu diesel, toate poluează la norma euro zero, după 2-3 ani.
    • +8 (10 voturi)    
      nu s tu ce chimie va invata la scoala aia de eco (Miercuri, 26 februarie 2020, 14:21)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      Dar ce spui tu e 0















































































































































































































































      Dar aveti mari probleme de stoichiometrie.
      Nu stau sa te scolarizez dar daca asa faceti voi calculele nu ma mira ca va rezulta ca in 12 ani se sfarseste lumea.
      Sunteti in tehnico-fantasy mai baieti!
  • +5 (29 voturi)    
    fals (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:10)

    oaresicare [utilizator]

    Motoarele diesel vor disparea de la autoturisme, unde nu aveau ce cauta in the first place (spre dsiperarea cocalarilor care vor bmv diesel, fara sa aibe vreo idee ce inseaman motorul ala). Vor ramen mult timp acolo unde sunt ideale: nave, locomotive, masini agricole si militare.
    • +10 (18 voturi)    
      ba bine ca nu (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:24)

      MrOpinie [utilizator] i-a raspuns lui oaresicare

      Motoarele diesel au avut ce cauta la autoturisme. Consum mic de carburant, cuplu mare. Motoarele pe benzina au devenit doar dupa anii 2010 eficiente, odata cu noile turbine. Pana atunci benzinarele era fie puturoase, fie mari consumatoare de combustibil sau ambele. Deasemenea durabilitatea unui motor diesel este dubla comparata cu cel pe benzina.
      Legat de autoturismele electrice, momentan acestea sunt un moft: foarte scumpe si total ineficiente. Depind de o infrastructura care nu este pusa la punct nici macar in statele dezvoltate.
      • -3 (9 voturi)    
        Doar ca n-o sa le mai produca nimeni (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:40)

        Alui [utilizator] i-a raspuns lui MrOpinie

        Vezi articolul!
        • +4 (6 voturi)    
          Nu te grabi cu prezicerile (Miercuri, 26 februarie 2020, 15:50)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Alui

          Nu stii ce bube se gasesc la motoarele electrice si lumea se intoarce la cele cu ardere interna.
  • +6 (12 voturi)    
    si curentul il facem din bio gaz? (Miercuri, 26 februarie 2020, 9:33)

    Giolgel [utilizator]

    O sa fie aer foarte curat daca producem curentul asa: https://www.rfi.ro/mediu-88565-bucuresteni-speriati-de-un-miros-suspect-ecologist-groapa-de-gunoi-iridex-chiajna-este-o
  • +8 (20 voturi)    
    in (Miercuri, 26 februarie 2020, 11:55)

    andrei1232000 [utilizator]

    acest moment motorul Diesel este cel mai curat. Emite 30% mai putin CO2, sistemele de autocuratare a filtrului de particule si ad-blue au eliminat practic emisiile de particule si de monoxid de azot. ramane de aflat doar daca nu cumva interesele rafinorilor americani de a nu investi in producerea de motorina cu continut redus de sulf. Titeiul de sist este un titei usor cu randament mare in benzina deci interesul lor este sa exporte titeiul sau benzina si lumea sa nu mai ceara motorina. de asemenea, daca se va analiza amprenta CO2 pentru a produce Litiu pentru baterii electrice se va constata ca este defavorabila, dezavantajoasa fata de motorul Diesel. la fal ca si in cazul biodieselului.
    • -1 (11 voturi)    
      Totul e o minciuna! (Miercuri, 26 februarie 2020, 12:42)

      Alui [utilizator] i-a raspuns lui andrei1232000

      Vezi scandalul dieselgate. In realitate motoarele diesel polueaza de 4-10 peste normele admise in trafic normal.
  • -3 (9 voturi)    
    Despre reciclare (Miercuri, 26 februarie 2020, 13:10)

    Alui [utilizator]

    Bateriile se recicleaza mult mai usor decat cred unii. Sunt doar niste tuburi care se recicleaza relativ usor, continutul e extras prin reactii chimice. Motoarele din otel trebuie retopite la temperatura mare, in plus trebuie eliminate impuritatile. Mai mult, uleiul de motor e extrem de toxic si nu se prea poate recicla. O masina cu motor termic consuma cam 70 de litri de ulei in 300.000 de km parcursi (4,5l la 20000 de km). Per total, reciclarea unui motor termic + uleiul de motor poate fi mai poluanta pe departe decat reciclarea unei baterii.
    • +3 (7 voturi)    
      Bateriile electrice sunt extrem de toxice (Miercuri, 26 februarie 2020, 15:52)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      Este interzisa pana si aruncarea lor la gunoi, se recicleaza strict in puncte speciale (care au aparaut si la noi).
  • 0 (0 voturi)    
    d-aia (Miercuri, 26 februarie 2020, 14:01)

    albastrele [utilizator]

    https://www.youtube.com/watch?v=BMskI6G9ty0
  • -4 (8 voturi)    
    SH Diesel Germania, nou-noutz! (Miercuri, 26 februarie 2020, 16:15)

    alunescu [utilizator]

    Atata vreme cat romanii vor fi fanii marcii auto SH Diesel Germania, care a fost condusa de o batranica sau eventual de un doctor, dar numai in week-end...Dar, ce vor face oare romanii peste 5-7 ani, cand nu prea o sa se mai gaseasca marca asta, SH Diesel Germania, pentru ca nu o sa se mai prea fabrice? Si te miri ca nu mai poti sa respiri la Bucuresti! Cat va consuma tedei-urile in oras? 12-13?
  • -6 (6 voturi)    
    masina poporului (Miercuri, 26 februarie 2020, 20:57)

    hsd001 [utilizator]

    Dieslgate-ul a fost din cauza lacomiei producatorului. Costa 300 de euro per masina sa fie noxe compliant (a se citi 900 euro pe cumparator)..Dar ei au preferat sa puna soft..si se mai plang ca a murit diesel-ul !!! traiasca capitalismul !!!
  • -5 (5 voturi)    
    cum recunosti un prost?! (Miercuri, 26 februarie 2020, 21:49)

    Antenistontel [utilizator]

    spune ca nu se poate desi exista dovada posibilitatii!
  • +2 (4 voturi)    
    Sa nu uitam ca (Joi, 27 februarie 2020, 3:04)

    briciu [utilizator]

    Dieselul a propulsat lumea la nivelul la care suntem acum in mare parte !!
  • -2 (2 voturi)    
    și cărbunele (Joi, 27 februarie 2020, 9:06)

    samuraijack [utilizator]

    și cărbunele este mai bun ca niciodată, adică centralele pe cărbune mai eficiente ca în trecut, dar asta nu inseamnă că nu trebuie scăpat de ele.

    Motoarele hibrid pe benzină au oricum consum mai bun ca diesel-urile, deci la autoturisme chiar nu mai are sens, poate doar la camioane.

    Însă românii întotdeauna au fost mai conservatori și nereceptivi la noile tehnologii, asta și din cauză că nu prea au încredere în general în tehnologie.
  • -2 (2 voturi)    
    Citesc pe aici comentariile si ma uit (Joi, 27 februarie 2020, 13:25)

    clint [utilizator]

    ca romanul este inca in faza idolatriei. Unii idolatrizeaza Diesel-ul, altii Tesla, samd. Minuni nu exista, inca nu avem energie verde la discretie, insa haideti macar sa mutam noxele din marile aglomerari urbane, deja s-a ajuns prea departe! Imposibil sa nu te imbolnavesti respirand asemena aer, ne gandim la 20-30 de ani de acum incolo, iar cei din tarile care au reusit sa scape de harburile non-EURO tot se gandesc la ce e mai rau si iau masurile cele mai drastice. Noi nu putem sa interzicem non-EUR macar !
    Asa ca tafnosii cu harburi Dizal la mana a 15-a, aduse de pe te-miri-unde, lasati voi teoriile, ca oricum va scapa multe...
    • +2 (2 voturi)    
      Pai de ce doar diesel-uri (Joi, 27 februarie 2020, 21:08)

      Iomen [utilizator] i-a raspuns lui clint

      ...si nu si benzine?
      Criteriul trebuie sa fie nivelul de poluare. Cum zicea si cineva mai sus, sint diesel-uri euro6 mai putin poluante decat echivalentul pe benzina. Ce sa mai vorbim fata de benzine euro 4!?
      Faptul ca se vorbeste despre diesel si nu despre norma de poluare ma face sa cred ca e ceva in neregula cu toata campania asta.
  • +3 (3 voturi)    
    Statii de incarcare electrica in cartiere (Joi, 27 februarie 2020, 16:05)

    Buruiana [utilizator]

    Io stau la bloc. In Bucuresti. In acelasi bloc mai locuiesc 129 de familii. No, apai, cum dara or face acestia, de la primarie, statie de incarcare pentru 130 de familii, mai ales ca n-avem nici macar un sfert din locurile de parcare necesare. Plus cantitatea de energie necesara sa incarci, simultan, 130 de masini electrice. Tare-s curios. No, acmu, daca stai la casa, mai mere.
  • 0 (0 voturi)    
    Popor sarac , prost si ingamfat (Sâmbătă, 29 februarie 2020, 9:59)

    EuIoan [utilizator]

    Romanii conduc diesel pentru ca e economic . Suntem o natie de amarati care se bucura la cazanele importate de afara pe care nemtii le arunca bucurosi .
    Masini s-au produs de toate felurile dar diesel a ajuns in Romania rege din cauza saraciei acestui neam de incapabili .
  • 0 (0 voturi)    
    Fuel Cells (Duminică, 1 martie 2020, 23:52)

    Rational1 [utilizator]

    Am citit o parte din articole si observ aceasi veche disputa diesel vs gasoline la care se adauga acum noile masini electrice.
    Personal cred insa ca viitorul va fi al propulsiei cu hidrogen. Nu avem problema battery pack-ului greu, al timpilor mari de incarcare, al metalelor rare necesare constructiei bateriilor, al crearii unei infrastructuri de incarcare pe milioane de km etc.
    Pretul actual al hidrogenului nu e deocamdata competitiv, dar pe termen lung prin crearea unui (eco)sistem de productie bazat pe electroliza unde energia electrica sa fie produsa ecologic ar putea ajunge competitiv.
    Pana la urma hidrogenul e cel mai raspandit element din univers si al doilea cel mai raspandit de pe pamant, iar prin utilizarea lui in celulele de combustibil am obtine doar energie si apa.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by