Criza coronavirusului începe să afecteze uzinele auto europene și câteva din Italia s-au închis temporar, iar în Spania ar putea fi trimiși oameni în șomaj tehnic, fiindcă începe să se simtă criza de componente, după ce multe fabrici chineze nu au lucrat. Totul vine pe fondul vânzărilor tot mai scăzute de mașini: oamenii nu prea mai merg în showroom-uri, fie de frică să nu se infecteze, fie pentru că nu mai consideră că este o perioadă potrivită pentru o achiziție costisitoare.

Intr-o uzina autoFoto: Aston Martin

Italia este țara europeană cel mai grav afectată de criza sanitară și peste 600 de oameni au murit. Acolo, uzinele Fiat s-au închis miercuri pentru un timp, se vor face dezinfectări masive și, când producția se va relua, va fi redusă, pentru a fi pe același plan cu cererea. Patru uzine sunt afectate și vor fi oprite 2-3 zile, pe diferite perioade. Dacă situația nu se va agrava, toate vor fi funcționale luni.

Tot în Italia, cea mai mare rețea de dealeri, Autotorino, a anunțat că își va închide reprezentanțele pentru un timp. Compania a vândut anul trecut peste 50.000 de mașini, a avut afaceri de peste un miliard de euro și are 1.700 de angajați.

Pirelli a închis temporar o fabrică din nordul Italiei, după ce a fost depistat un caz cu infectare, iar producătorul de sisteme de frânare Brembo a avertizat că producția sa va avea mult de suferit dacă vor fi impuse restricții mai dure de circulație în nordul Italiei.

Spania este a doua cea mai afectată țară europeană, cu 49 de decese. Aici, uzina Seat funcționează normal, dar conducerea are în vedere trimiterea unor angajați în șomaj tehnic fiindcă în curând vor fi probleme din cauza lipsei unor componente pe care furnizorii ar putea să nu le mai poată livra. Reprezentanți ai sindicatelor spun că perioada ar putea fi între două și cinci săptămâni și ar putea fi afectați în cel mai rău caz 7.000 de oameni. Nu s-a luat încă nicio decizie oficială.

La uzine ale Peugeot-Citroen și Jaguar Land Rover au fost detectate cazuri de infecție cu coronavirus, iar companiile iau măsuri de siguranță.

Companiile au reușit până acum să intre în posesia componentelor necesare, chiar dacă în unele cazuri au fost livrate cu avionul, și nu terestru și naval, costurile de transport fiind mult mai mari.

În China piața auto a scăzut chiar și cu mai mult de 80%, iar diverse voci au avertizat că și în Europa se vor simți scăderi drastice de 15-20%, procente extraordinar de mari în condițiile în care în ani slabi rar scad piețele cu mai mult de 5%.

Marea teamă a industriei este că, dacă va fi o criză lungă, vânzările vor scădea puternic fiindcă, așa cum au arătat și episoadele de criză din trecut, când vin vremuri incerte oamenii cumpără mai puține mașini, neștiind cum vor sta în viitor cu finanțele.

Surse: Reuters, Automotive News, Bloomberg