Guvernul vrea să schimbe programul Rabla astfel încât să stimuleze achiziția de mașini fabricate în România. „Va trebui să discutăm dacă mai cumpărăm mașini foarte scumpe cu voucherul Rabla sau nu, la fel cum este adevărat nu pot să nu mă gândesc la cei doi producători de autoturisme din România care sunt și foarte mari angajatori și contribuie semnificativ la Produsul intern Brut al României.”, a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet.

Masini, programul Rabla Foto: Inquam Photos / George Călin

Ministrul Mediului, liberalul Mircea Fechet, a declarat joi la Guvern că a avut discuții atât cu premierul Marcel Ciolacu, dar și cu oficialii AFM pentru modificarea programului Rabla.

  • „Urmează să agreăm o serie de principii pe care să le transpunem în noul program. Unul dintre principii ar putea să se refere la valoarea maximă a unui autorturism care poate fi achiziționat cu astfel de vouchere, fie că discutăm despre Rabla Plus, adică autoturisme electrice și plug-in hybrid, fie că discutăm despre Rabla Clasic.
  • Este o discuție legitimă, care a mai avut loc și in trecut, și avem un astfel de prag - spre exemplu pentru Rabla Plus este un prag de 75.000 de euro.
  • Din acest punct de vedere va trebui să discutăm dacă mai cumpărăm mașini foarte scumpe cu voucherul Rabla sau nu, la fel cum este adevărat nu pot să nu mă gândesc la cei doi producători de autoturisme din România care sunt și foarte mari angajatori și contribuie semnificativ la Produsul intern Brut al României.
  • Cred că atunci când discutăm despre aceste programe finantate din bugetul național nu din alte surse ar trebui să luăm in considerare și aceste interese naționale, respectiv modul în care vom reuși să direcționăm cât mai mulți din acești bani către producătorii din România.”, a declarat joi Mircea Fechet.

Fechet: Nu mi se pare firesc ca la o mașină electrică de 75.000 de euro să primești și voucher

Ministrul a spus și de ce consideră că trebuie regândit costul maxim pe care să îl aibă o mașină electrică achiziționată cu Rabla Plus.

  • „Cred că și prețul de vânzare al autoturismelor electrice a scăzut în ultimii ani, motiv pentru care cred că acesta trebuie corelat cu acest plafon maximal pt că nu mi se pare firesc ca în situația in care urmează să achiziționezi o mașină electrică foarte scumpă, să spunem de 75.000 de euro, când marea majoritate a mașinilor electrice costă mult mai puțin, să mai beneficiezi și de voucherul Rabla PLus”, a spus ministrul Mircea Fechet.

Fechet: În niciun caz nu vom interzice sau discrimina și importatorii din alte țări

Ministrul Mediului a subliniat că soluțiile analizate acum pentru a stimula achiziția de mașini fabricate în România nu va însemna o discriminare a importatorilor din alte țări.

  • „M-aș bucura ca o cât mai mare parte din aceste bugete să ajungă la producătorii români. Vom agrea structura concretă a programului, cu speranța că acest lucru se va întâmpla. În niciun caz nu vom interzice sau discrimina și importatorii din alte țări pentru că acest lucru ar înfrânge niște principii fundamentale ale UE cum ar fi libera circulație a mărfurilor.”, a spus Fechet.

Acesta a făcut trimitere și la prevederile legii achizițiilor publice verzi, dar și la alte programe ale UE în care principiul proximității are întâietate la achizițiile publice.

  • „Dacă discutăm despre strategia „Farm to Fork”, de la fermă la furculiță a UE principiul proximității este un principiu fundamental in acea strategie.
  • Cu alte cuvinte însăși UE spune că ar trebui ca alimentele cumpărate în școli spre exemplu să fie achizitionate de la ferme sau producători care sunt cât mai aproape de locul de furnizare pentru că nu este oportun nici din punct de vedere al mediului, nici din alte motive să te plimbi prin țară sute de kilometri cu alimente sau cu alte mărfuri pentru că și transportul acestora are un impact de mediu semnificativ pe care ne dorim să-l atenuăm.”, a spus ministrul.

Ministrul Mediului a mai anunțat că „într-un timp scurt voi veni cu măsuri concrete, agreate în Guvern despre care să putem discuta foarte detaliat.”