Webinar PwC România

VIDEO Dezbatere online PwC România cu participarea președintelui ANAF: Măsurile fiscale și repornirea economiei, de la teorie la practică. Principalele declarații

de     PwC România
Joi, 28 mai 2020, 9:40 Blogul PwC Romania


Ionuț Simion, Daniel Anghel, Dan Dascălu
Foto: PwC România
PwC România a organizat o dezbatere online privind măsurile fiscale în contextul repornirii economiei, transmisă în direct pe platforma HotNews. La eveniment au participat Daniel Anghel, partener coordonator al servicilor fiscale și juridice , Ionuț Simion, Country Managing Partner, Dan Dascălu, Partener și coordonator al practicii de litigii D&B David și Baias, Mirela Călugăreanu, președinte ANAF, Georgiana Stoian, director gen adj ANAF și Sia Jiru, director gen adj ANAF.

Puteți urmări înregistrarea discuției aici:


Principalele declarații din cadrul dezbaterii

Daniel Anghel
  • Astăzi avem o dezbatere, sperăm de mare interes, despre măsurile fiscale luate în perioada stării de urgență și despre cele care urmează să fie luate pentru relansarea economică.
  • Am ales să facem această discuție acum pentru că foarte multe companii au nevoie de explicații, clarificări, pe scurt de deschidere din partea autorităților. Dialogul și interacțiunea cu reprezentanții statului sunt foarte importante, în general, dar în contextul actual mai mult ca de obicei.
  • Motivul principal este că în ultimele două luni au avut loc schimbări rapide și multe dintre ele dureroase. A fost o trecere bruscă de la estimări de creștere a veniturilor companiilor și a economiei la perspectiva unei contracții economice și efecte în lanț pentru mediul de afaceri. Suspendarea totală sau parțială a activității economice a generat o situație fără precendent.
  • Statul a trebuit să ofere soluții pentru cei afectați.
  • Măsurile fiscale luate până acum – despre care vom discuta pe larg, inclusiv cu președintele ANAF – au avut două mari obiective: asigurarea lichidității și prevenirea insolvenței.
  • Amânarea la plată a obligațiilor fiscale, o nouă procedură de rambursare a TVA, extinderea restructurării financiare și mai nou, amnistia fiscală au fost adoptate pentru a diminua, măcar temporar, povara fiscală. În același timp, s-au acordat bonificații pentru a-i încuraja pe cei care dispun de numerar să achite debitele mai rapid pentru a susține veniturile bugetare și pentru a crește conformarea voluntară.
  • Dar aceste măsuri sunt costisitoare pentru stat care pe de o parte trebuie să dea bani, dar pe de alta trebuie să colecteze. Și așa cum știm, colectarea era problematică dinainte de apariția crizei.
  • În criza anterioară, în 2009, ANAF a emis un ordin privind cesiunea dreptului de restituire, respectiv compensările în lanțul furnizorilor a TVA de rambursat.
Ionuț Simion
  • Criza sanitară s-a transformat într-o criza economică ca urmare a închiderii activităților la nivel național și global. Pe cale de consecință multe companii au limitat activitatea, în special cei care nu au putut să lucreze de la distanță.
  • O relansare a economiei nu se poate face fără încrederea cetățenilor în capacitatea companiilor de a relua activitatea, a statului de a asigura siguranța economică și sanitară
  • Cea mai mare problemă ar putea fi un val doi sau trei de pandemie, care sa ducă la o nouă întrerupere a activității economice.
  • La nivelul mediului de afaceri s-au analizat mai multe scenarii de revenire economică în V, U și U secvențial.
  • Toți ne dorim ca acest scenariu în V să capete sens și să avem încredere în măsurile luate în această perioadă.
  • Noi am grupat sectoarele economice în patru categorii în această perioadă: servicii esențiale (sănătate, utilități, telecom), marii câștigătorii (platformele online), perdanții (turism, retail tradițional, restaurante), supraviețuitorii (servicii financiare, imobiliare, retailul online fashion, media).
  • Economia României a suferit în urma acestei crize, Comisia Europeană estimează o scădere economică de 6,2% pentru România în acest an cu un deficit bugetar de 4,2%. Iar anul viitor să asistăm la o creștere economică de 4% pe fondul adâncirii deficitului bugetar la peste 11%.
  • Sunt câteva măsuri care trebuie luate pentru relansarea economică: încrederea în acest ecosistem al companiilor, multe dintre acestea stau în expectativă în efectuarea plăților către furnizori, nefiind siguri că își vor încasa banii de la clienți, ceea ce poate avea un efect de domino în economie. Creditul comercial în România a depăși de trei ori creditul bancar.
  • Investițiile în economie de 6% din PIB care au fost anunțate sunt foarte importante pentru că nu asigură doar garanții pentru reluarea activității, ci vin să pompeze bani în economie și să stimuleze revenirea atât la nivelul companiilor mari, cât și al IMM-urilor. Un astfel de program trebuie derulat de ieri, nu de azi și nici de mâine, astfel încât să vedem că relansarea economiei ia avânt cât mai curând.
  • Statul trebuie sa fie cel mai bun platnic în această perioadă, să facă plățile către contribuabili rapid și să găsească un mecanism care să dea încredere companiilor să efectueze plățile către furnizori fără teama că nu își vor recupera creanțele.
Dan Dascălu
  • Pentru companii va fi foarte important ca pe planul inspecțiilor fiscale în următoarea perioadă să existe certitudine.
  • Perioadă excepțională pe care am traversat-o a cunoscut diferite modele, de la inspecții care au fost formal suspendate până la situații în care nu s-a întâmplat nimic și contribuabilii n-au știut ce urmează să li se întâmple în perioada următoare.
  • ANAF a anunțat că se vor limita în continuare interacțiunea cu publicul, deplasările, activitățile cu participarea mai multor persoane, fiind promovat sistemul de videoconferință și interacțiunea la distanță.
  • Ne bucurăm că are loc digitalizarea, dar trebuie să ne asigurăm de eficiența acestor demersuri, iar contribuabilii să finalizeze aceste inspecții fiscale în perioada prevăzută de lege.
  • Instanțele de judecată au avut activitatea suspendată, acum s-a reluat în forță și avocații nu vor mai avea vacanță pe perioada verii.
  • În ceea ce privește amnistia, provocarea va fi va lucrurile să se desfășoare într-o bună interacțiune cu ANAF-ul și să nu se întâmple ca din cauza unor motive formale, contribuabilii să nu beneficieze de această măsură.
  • Este necesară clarificarea acestor reglementări din partea ANAF.
  • Vor începe proceduri de executare silită, contribuabili se confruntă cu lichidități, va fi o perioadă dificilă și o provocare pentru toată lumea.
  • Dacă vi se sting obligațiile fiscale principale prin executare silită spre exemplu, puteți beneficia de anularea accesoriilor.
Mirela Călugăreanu
  • În primele 4 luni veniturile bugetare au înregistrat o ușoară contracție, ținând cont că rambursările de TVA în această perioadă s-au situat la 9,9 mld lei față de 6 mld lei în aceeași perioadă a anului trecut.
  • A fost adoptat un pachet de măsuri pentru administrarea fiscală: nu s-au derulat proceduri de executare silită, nu s-au calculat accesorii la obligațiile fiscale, s-a accelerat rambursarea de TVA, a fost amânate termenul de depunere al declarației unice și plata impozitului pe venit, au fost acordate bonificații.
  • În primele patru luni, sumele declarate de contribuabili au crescut cu peste 9%, ceea ce va duce la creșterea nivelului de încasare în perioada următoare.
  • În perioada stării de urgență s-a dezvoltat foarte mult interacțiunea online și avem ca obiectiv să dezvoltăm lucrul de la distanță.
  • Un subiect cheie îl reprezintă operaționalizarea din 2 iunie a Direcției de Management al riscului și implementarea unor proiecte pilot pentru conformare voluntară.
  • Din iunie vrem să dezvoltăm implementarea controlului fiscal prin prisma desk-audit și să dezvoltăm controlul fiscal în zona comerțului electronic.
  • O serie de măsuri cu efect benefic în economie vor continua: Analizăm efectele extinderii rambursării cu control ulterior și folosind experiența de până acum, vrem să implementăm un nou mecanism, chiar în luna iunie.
  • Au fost achitate toate deciziile de rambursare emise până la 22 aprilie. Pentru deconturile de TVA care nu s-au concretizat, procesul a fost mult accelerat. Stocul s-a redus semnificativ. Avem în derulare o nouă selecție națională.
  • Ordinul privind amnistia fiscală va fi adoptat și publicat în maxim două săptămâni și multe din aspectele semnalate sa fie clarificate.
  • În legătură cu acțiunile de control demarate cu ceva timp în urmă privind modul de impozitare a tichetelor cadou, dacă vă aduceți aminte, chiar în februarie sfatul meu a fost ca cei care nu au făcut obiectul unor astfel de verificări să se aplece, să-și reanalizeze operațiunile și să facă verificările cuvenite. Ne-am consultat cu specialiștii din cadrul direcțiilor de legislație de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Am concluzionat că aceste acțiuni se vor finaliza. De fapt, unele dintre acestea s-au și finalizat deja. Vestea bună, dacă pot să zic că există și o veste bună în acest context, este că contribuabilii aflați în această situație pot accesa diferite facilități, iar sfatul meu este să se aplece în ceea ce privește temeiul legal privind anularea obligațiilor fiscale accesorii în condițiile prevăzute de OUG 69/2020 și de asemenea poate fi avută în vedere măsura restructurării pentru contribuabilii aflați în această situație.

  • Am derulat de la distanță atât operațiuni de monitorizare, cât și de analiza pentru nedeclararea taxelor și impozitelor.
  • Pentru prima dată de la înființarea ANAF, 900 de inspectori fiscali au acces de la distanță la bazele de date.
  • Facem inventarierea documentelor care pot fi digitalizate, în principal formularele cel mai des utilizate.
  • Interconectarea caselor de marcat se va face etapizat între 1 iulie și 30 septembrie pentru marii contribuabili și până la 31 ian 2021 pentru ceilalți contribuabili. Avem softul necesar, a fost testat și am intrat în linie dreaptă.
  • În cazul SAF-T, s-a finalizat evaluarea ofertelor. Săptămâna viitoare vom anunța câștigătorul desemnat al licitației, iar implementarea proiectului pilot se va desfășura pentru mari contribuabili.
  • S-a extins pentru persoane juridice plata obligațiilor fiscale prin ghiseul.ro
  • Ne preocupă dezvoltarea SPV. Vrem să sprijinim conformarea voluntară prin toate mijloacele pe care le avem la dispoziție pentru a trece cu bine de această perioadă. Digitalizarea ANAF este prioritatea zero la nivelul Guvernului.




Citeste mai multe despre   



Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















7737 vizualizari

  • Amortizare fiscala cauzata de COVID19 (Joi, 28 mai 2020, 14:27)

    PopesuLucian [utilizator]

    Avand in vedere intreruperea activitatii ca urmare a COVID19, deci forta majora, considerati ca amortizarea mijloacelor fixe ale companiilor este deductibila fiscal la calculul impozitului pe profit?
  • Intrebare (Joi, 28 mai 2020, 16:10)

    Ovidius Tehnicus [anonim]

    Ce ne vom face daca urmeaza valul 2 al pandemiei si vor urma masuri cel putin la fel de grele pentru business-uri? Vor exista atunci bani suficienti pentru a intreprinde noi masuri pentru ajutoarea companiilor? Si daca vor exista din imprumuturi, la ce valoare ar putea Romania sa imprumute un euro? Va multumesc!
  • cateva intrebari pt D-na Presedinte ANAF (Joi, 28 mai 2020, 16:12)

    Stapanu [utilizator]

    de la un contribuabil persoana fizica sect 1 Bucuresti
    - fac 2 plati imp venit 2018 & cass 2019 prin internet banking in cont unic apoi aflu ca acel cont e pt persoane juridice; depun la registratura anaf sect 1 cerere corectie eroare plata cu ordinele de plata anexate in 27 iunie 2019 iar apoi dupa 5 vizite la ghiseu, corespondenta repetata prin spv & ghiseul.ro NIMIC! Pe ghiseul.ro ultima actualizare era pe 22.04.20 unde figurez in continuare ca debitor; ce sa inteleg, ca trebuie sa platesc de 2 ori?! De ce nu se scrie in titulatura acelui cont unic ca e pt persoane juridice?
    - 2020 depun decl unica online, apoi apar bonificatii & se extinde termenul de plata; de ce trebuie sa mai depun o noua DU rectificativa “cu evidentierea bonificatiilor”? de ce nu pot plati direct 90% din ce-am declarat deja?
    - In viitor pt ce mai trebuie depunere DU pt contribuabilii a caror venituri impozabile trec integral prin banca? Se pot fie impozita la sursa, fie plati cf calculelor de autoimpunere
    - doc “nota obligatiilor de plata” de pe SPV e atat de dezlanat & prolix incat il poate descifra probabil doar cel care l-a conceput; aveti in vedere sa-l simplificati asa incat sa-l poata parcurge orice simplu cetatean platitor?
    Va multumesc, al Dvs
  • datorii la stat (Joi, 28 mai 2020, 16:31)

    dumitru [anonim]

    Buna ziua. Ce se va intamnpla dupa data de 25.06.2020, data la care sunt scadente toate obligatiile acumulate in perioada starii de urgenta si cele aferente lunii mai. Mai exact se vor institui popriri pe toata suma datorata sau se vor esalona platile printr-o decizei Anaf? Avand in vedere ca programul IMM invest se desfasoara incet iar incasarile sunt scazute, eventualele popriri ar bloca si mai mult activitatea firmelor cu probleme in lichiditati. Multumesc.
  • Masuri fiscale viitoare/probleme majore IMM Invest (Vineri, 29 mai 2020, 9:35)

    Cristian C. [anonim]

    *** Legat de masuri fiscale viitoare

    1. Ce masuri concrete propuneti pentru firmele care desi au avut veniturile afectate major de criza provocata Covid-19 nu au putut sa isi suspende activitatea si sa trimita in somaj tehnic angajatii din motive operationale curente? Aceste firme si-au platit in continuare angajatii si taxele catre stat, la zi, din lichiditatile existente, si nu au beneficiat pana acum de nici un ajutor de stat.

    Exemplu concret: agentie de turism cu doi angajati. Datorita unui numar mare de solicitari de modificare/rambursare a pachetelor turistice sau a evenimentelor corporate, angajatii nu puteau intra in somaj tehnic, fiind nevoie de asigurarea fluxului continuu de munca. Venituri in scadere cu 95% in aprilie si mai 2020.

    2. Personal nu sunt de acord cu amanarea platii la bugetul de stat deoarece este clar ca statul are nevoie de bani (taxe, impozite, TVA etc.) pentru operatiunile curente care nu s-au oprit din cauza pandemiei.

    Insa, de ce nu se iau in calcul deschiderea unor linii de finantare nerambursabila a unor programe de finantare tematice, din fonduri europene, cel putin pentru industriile puternic afectate de criza si care pana acum nu au beneficiat de programe dedicate din bani europeni? Linii de finantare pentru fiecare industrie prin ministerele sau institutiile de resort.

    *** Legat de programul IMM Invest

    3. In ciuda declaratiilor continue ale membrilor guvernului ca acest program este o masura economica viabila am identificat cateva, ca aplicant in cadrul acestuia va pot spune, concret urmatoarele:

    - bancile sunt lipsite de transparenta in comunicarea cu clientii. Nici una dintre banci nu are normele interne de aplicare pentru IMM Invest publicate pe site-urile proprii. Personal am solicitat de la 4 banci acest documente si nu le-am primit.
    - analiza dosarelor se face pe baza acestor norme interne, norme care nu sunt comunicate nici macar la semnarea cererii de credit/linie de capital de lucru.
  • case de marcat -transmiteri vanzari online ANAF (Vineri, 29 mai 2020, 9:52)

    adrian boros [anonim]

    Cunoscand capacitatea limitata a serverelor ANAF, considerati util un proiect legislativ in care se va lua in considerarea obligativitatea raportarii online lunare a vanzarilor caselor de marcat doar pentru contribuabilii care au depasit ca marime o anumita cifra de afaceri, de ex. 100.000lei? Micii intreprinzatori si profesiile liberale ar putea fi scutite de aceste investitii viitoare , ei raman la modul curent de raportare prin descarcarea caselor de marcat si trimiterea ulterioara a fisierelor catre ANAF?
  • Somaj tehnic. Declaratia 112 (Vineri, 29 mai 2020, 10:08)

    QS [utilizator]

    1. Intrucat declaratia 112 s-a publicat pe site-ul Anaf pe 22 mai (pana atunci a fost publicat doar un proiect), de ce nu s-a prelungit termenul de depunere 25 mai? Daca Anaf a publicat abia cu 3 zile inainte de termen, firmele de soft nu au avut si ele nevoie de timp pentru actualizari? Mai ales ca intre aceste date a fost si wkd.
    2. In vederea aplicarii unui tratament unitar, de ce nu s-a publicat pe site-urile Anaf/MFP modul de evidentiere contabila a indemnizatiei de somaj tehnic decontata din bugetul asigurarilor de somaj?
    Sunt 2 variante vehiculate: folosirea conturilor de subventii, care implica venituri si cheltuieli, sau folosirea conturilor Alte creante sociale si Personal ajutoare materiale datorate.
    3. Pe site-ul Anaf exista o sectiune de Intrebari frecvente, cu raspunsuri. De ce nu s-a mai actualizat? Ultimele intrebari publicate sunt de acum 2 ani.
    Multumesc
  • Completare - probleme majore IMM Invest (Vineri, 29 mai 2020, 10:28)

    Cristian C. [anonim]

    completare... la comentariul de mai devreme, publicat incomplet.

    ***


    Nu ar trebui sa existe o mai mare transparenta din partea bancilor? Nu ar trebui statul sa se asigure ca firmele sunt tratate transparent in cadrul acestui program?

    4. Programul IMM Invest a fost creat sa ajute companiile puternic lovite de criza. Tocmai aceste companii sunt insa cele pe care bancile le desconsidera, in ciuda faptului ca statul garanteaza pentru credit/linie de capital de lucru.

    Exemplu concret: firma agentie de turism, infiintata in 2018, cu profit de 70.000 lei in 2019, cu lichiditati la final de mai de aproape 130.000 lei. A discutat posibila solicitare de linie de capital de lucru de la trei banci. Doua dintre entitati i-au comunicat ca nu are rost sa aplice la ele deoarece conform normelor interne este o companie din zona de risc major.

    In acest caz, care mai este scopul programului IMM Invest daca companiile din domeniile puternic lovite de criza nu sunt dorite de banci nici macar atunci cand situatia financiara este foarte buna?
  • Rambursare TVA (Vineri, 29 mai 2020, 10:43)

    Alina [anonim]

    Buna dimineata, in legatura cu rabursarile de tva ne puteti spune in ce stadiu sunt acestea, daca aveti o statistica si daca cumva sunt prioritizate pentru inspectii companiile din domeniile afectate sau flow ul este cel obisnuit si dosarele ce fac obiectul inspectiilor se trateaza in functie de inscrierea acestora in spv?
  • Declaratia Unica cu bonificatii (Vineri, 29 mai 2020, 11:06)

    Alex [anonim]

    Pentru dna Presedinte ANAF
    Cand estimati ca se va publica noul formular al declaratiei unice care include bonificatiile?
    Pentru persoanele fizice care nu au decizii de impunere deja emise, se poate gasi o alta modalitate de a se inregistra in SPV care sa nu mai implice deplasarea la ghiseu, astfel incat tot mai multe persoane fizice sa poata beneficia de bonificatia depunerii electronice a declaratiei unice?
    Va multumesc anticipat.
  • Rectificative - anulare accesorii (Vineri, 29 mai 2020, 11:36)

    Roxana Tirla [anonim]

    Buna ziua,

    Daca avem de depus rectificative pentru anii 2017-2018 insa nu am reusit sa centralizam informatiile in termen de 10 zile de la data publicarii OUG si am primit aviz de inspectie fiscala dupa data publicarii OUG ( in ziua 12 de la data publicarii OUG ), daca depunem declaratiile rectificative + indeplinim celelalte cerinte din OUG ( plata obligatii + cerere anulare accesorii depusa )mai putem beneficia de anularea accesoriilor aferente obligatiilor principale ?

    Multumesc,
  • rugaminte (Vineri, 29 mai 2020, 11:37)

    Peptea Violeta [anonim]

    Foarte interesanta dezbaterea, poate va aveti in vedere sa invitati si reprezentati de la CASMB, apropo de strategia pe care si dansii o au legat de plata concediilor medicale. Avem foarte multe lichiditati blocate acolo si nu se intampla nimic, fara niciun orizont. Multumim!
  • Rambursare TVA (Vineri, 29 mai 2020, 11:45)

    alina [anonim]

    In legatura cu rambursarea TVA si modificarea metodologiei de rambursare cu control anticipat se doreste o prioritizare in vederea ajutarii companiilor ce se incadreaza in categoria companiilor afectate semnificativ de catre criza covid (i.e horeca, transporturi) ?
  • SAF-T (Vineri, 29 mai 2020, 12:26)

    Roxana Tirla [anonim]

    Schema xml aferenta SAF-T cand estimati ca se va putea publica pentru a se putea sa demara actiunile interne de catre companii astfel incat sa fie in masura sa transmita fisierul dupa data da 01.01.2021 ?
  • BONIFICATII AN 2018 PERSOANE FIZICE (Vineri, 29 mai 2020, 13:20)

    TALPEANU MARIAN DANIEL [anonim]

    Buna ziua, o intrebare pentru doamna Presedinte ANAF

    Cand se va reusi operarea bonificatiilor acordate pentru platile anului 2018 avand in vedere ca in momentul de fata fisele de evidenta la persoane fizice nu reflecat realitatea fiind cazuri in care persoanel fizice au stinse obligatii fiscale cu termen de plata de 30.06.2020 , iar cele aferente anului 2018
    apar nestisne generand dobanzi si penalitati






    ,


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by