PwC România a organizat o dezbatere online privind măsurile fiscale în contextul repornirii economiei, transmisă în direct pe platforma HotNews. La eveniment au participat Daniel Anghel, partener coordonator al servicilor fiscale și juridice , Ionuț Simion, Country Managing Partner, Dan Dascălu, Partener și coordonator al practicii de litigii D&B David și Baias, Mirela Călugăreanu, președinte ANAF, Georgiana Stoian, director gen adj ANAF și Sia Jiru, director gen adj ANAF.

Ionuț Simion, Daniel Anghel, Dan DascăluFoto: PwC România

Puteți urmări înregistrarea discuției aici:

Principalele declarații din cadrul dezbaterii

Daniel Anghel

  • Astăzi avem o dezbatere, sperăm de mare interes, despre măsurile fiscale luate în perioada stării de urgență și despre cele care urmează să fie luate pentru relansarea economică.
  • Am ales să facem această discuție acum pentru că foarte multe companii au nevoie de explicații, clarificări, pe scurt de deschidere din partea autorităților. Dialogul și interacțiunea cu reprezentanții statului sunt foarte importante, în general, dar în contextul actual mai mult ca de obicei.
  • Motivul principal este că în ultimele două luni au avut loc schimbări rapide și multe dintre ele dureroase. A fost o trecere bruscă de la estimări de creștere a veniturilor companiilor și a economiei la perspectiva unei contracții economice și efecte în lanț pentru mediul de afaceri. Suspendarea totală sau parțială a activității economice a generat o situație fără precendent.
  • Statul a trebuit să ofere soluții pentru cei afectați.
  • Măsurile fiscale luate până acum – despre care vom discuta pe larg, inclusiv cu președintele ANAF – au avut două mari obiective: asigurarea lichidității și prevenirea insolvenței.
  • Amânarea la plată a obligațiilor fiscale, o nouă procedură de rambursare a TVA, extinderea restructurării financiare și mai nou, amnistia fiscală au fost adoptate pentru a diminua, măcar temporar, povara fiscală. În același timp, s-au acordat bonificații pentru a-i încuraja pe cei care dispun de numerar să achite debitele mai rapid pentru a susține veniturile bugetare și pentru a crește conformarea voluntară.
  • Dar aceste măsuri sunt costisitoare pentru stat care pe de o parte trebuie să dea bani, dar pe de alta trebuie să colecteze. Și așa cum știm, colectarea era problematică dinainte de apariția crizei.
  • În criza anterioară, în 2009, ANAF a emis un ordin privind cesiunea dreptului de restituire, respectiv compensările în lanțul furnizorilor a TVA de rambursat.

Ionuț Simion

  • Criza sanitară s-a transformat într-o criza economică ca urmare a închiderii activităților la nivel național și global. Pe cale de consecință multe companii au limitat activitatea, în special cei care nu au putut să lucreze de la distanță.
  • O relansare a economiei nu se poate face fără încrederea cetățenilor în capacitatea companiilor de a relua activitatea, a statului de a asigura siguranța economică și sanitară
  • Cea mai mare problemă ar putea fi un val doi sau trei de pandemie, care sa ducă la o nouă întrerupere a activității economice.
  • La nivelul mediului de afaceri s-au analizat mai multe scenarii de revenire economică în V, U și U secvențial.
  • Toți ne dorim ca acest scenariu în V să capete sens și să avem încredere în măsurile luate în această perioadă.
  • Noi am grupat sectoarele economice în patru categorii în această perioadă: servicii esențiale (sănătate, utilități, telecom), marii câștigătorii (platformele online), perdanții (turism, retail tradițional, restaurante), supraviețuitorii (servicii financiare, imobiliare, retailul online fashion, media).
  • Economia României a suferit în urma acestei crize, Comisia Europeană estimează o scădere economică de 6,2% pentru România în acest an cu un deficit bugetar de 4,2%. Iar anul viitor să asistăm la o creștere economică de 4% pe fondul adâncirii deficitului bugetar la peste 11%.
  • Sunt câteva măsuri care trebuie luate pentru relansarea economică: încrederea în acest ecosistem al companiilor, multe dintre acestea stau în expectativă în efectuarea plăților către furnizori, nefiind siguri că își vor încasa banii de la clienți, ceea ce poate avea un efect de domino în economie. Creditul comercial în România a depăși de trei ori creditul bancar.
  • Investițiile în economie de 6% din PIB care au fost anunțate sunt foarte importante pentru că nu asigură doar garanții pentru reluarea activității, ci vin să pompeze bani în economie și să stimuleze revenirea atât la nivelul companiilor mari, cât și al IMM-urilor. Un astfel de program trebuie derulat de ieri, nu de azi și nici de mâine, astfel încât să vedem că relansarea economiei ia avânt cât mai curând.
  • Statul trebuie sa fie cel mai bun platnic în această perioadă, să facă plățile către contribuabili rapid și să găsească un mecanism care să dea încredere companiilor să efectueze plățile către furnizori fără teama că nu își vor recupera creanțele.

Dan Dascălu

  • Pentru companii va fi foarte important ca pe planul inspecțiilor fiscale în următoarea perioadă să existe certitudine.
  • Perioadă excepțională pe care am traversat-o a cunoscut diferite modele, de la inspecții care au fost formal suspendate până la situații în care nu s-a întâmplat nimic și contribuabilii n-au știut ce urmează să li se întâmple în perioada următoare.
  • ANAF a anunțat că se vor limita în continuare interacțiunea cu publicul, deplasările, activitățile cu participarea mai multor persoane, fiind promovat sistemul de videoconferință și interacțiunea la distanță.
  • Ne bucurăm că are loc digitalizarea, dar trebuie să ne asigurăm de eficiența acestor demersuri, iar contribuabilii să finalizeze aceste inspecții fiscale în perioada prevăzută de lege.
  • Instanțele de judecată au avut activitatea suspendată, acum s-a reluat în forță și avocații nu vor mai avea vacanță pe perioada verii.
  • În ceea ce privește amnistia, provocarea va fi va lucrurile să se desfășoare într-o bună interacțiune cu ANAF-ul și să nu se întâmple ca din cauza unor motive formale, contribuabilii să nu beneficieze de această măsură.
  • Este necesară clarificarea acestor reglementări din partea ANAF.
  • Vor începe proceduri de executare silită, contribuabili se confruntă cu lichidități, va fi o perioadă dificilă și o provocare pentru toată lumea.
  • Dacă vi se sting obligațiile fiscale principale prin executare silită spre exemplu, puteți beneficia de anularea accesoriilor.

Mirela Călugăreanu

  • În primele 4 luni veniturile bugetare au înregistrat o ușoară contracție, ținând cont că rambursările de TVA în această perioadă s-au situat la 9,9 mld lei față de 6 mld lei în aceeași perioadă a anului trecut.
  • A fost adoptat un pachet de măsuri pentru administrarea fiscală: nu s-au derulat proceduri de executare silită, nu s-au calculat accesorii la obligațiile fiscale, s-a accelerat rambursarea de TVA, a fost amânate termenul de depunere al declarației unice și plata impozitului pe venit, au fost acordate bonificații.
  • În primele patru luni, sumele declarate de contribuabili au crescut cu peste 9%, ceea ce va duce la creșterea nivelului de încasare în perioada următoare.
  • În perioada stării de urgență s-a dezvoltat foarte mult interacțiunea online și avem ca obiectiv să dezvoltăm lucrul de la distanță.
  • Un subiect cheie îl reprezintă operaționalizarea din 2 iunie a Direcției de Management al riscului și implementarea unor proiecte pilot pentru conformare voluntară.
  • Din iunie vrem să dezvoltăm implementarea controlului fiscal prin prisma desk-audit și să dezvoltăm controlul fiscal în zona comerțului electronic.
  • O serie de măsuri cu efect benefic în economie vor continua: Analizăm efectele extinderii rambursării cu control ulterior și folosind experiența de până acum, vrem să implementăm un nou mecanism, chiar în luna iunie.
  • Au fost achitate toate deciziile de rambursare emise până la 22 aprilie. Pentru deconturile de TVA care nu s-au concretizat, procesul a fost mult accelerat. Stocul s-a redus semnificativ. Avem în derulare o nouă selecție națională.
  • Ordinul privind amnistia fiscală va fi adoptat și publicat în maxim două săptămâni și multe din aspectele semnalate sa fie clarificate.
  • În legătură cu acțiunile de control demarate cu ceva timp în urmă privind modul de impozitare a tichetelor cadou, dacă vă aduceți aminte, chiar în februarie sfatul meu a fost ca cei care nu au făcut obiectul unor astfel de verificări să se aplece, să-și reanalizeze operațiunile și să facă verificările cuvenite. Ne-am consultat cu specialiștii din cadrul direcțiilor de legislație de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Am concluzionat că aceste acțiuni se vor finaliza. De fapt, unele dintre acestea s-au și finalizat deja. Vestea bună, dacă pot să zic că există și o veste bună în acest context, este că contribuabilii aflați în această situație pot accesa diferite facilități, iar sfatul meu este să se aplece în ceea ce privește temeiul legal privind anularea obligațiilor fiscale accesorii în condițiile prevăzute de OUG 69/2020 și de asemenea poate fi avută în vedere măsura restructurării pentru contribuabilii aflați în această situație.

  • Am derulat de la distanță atât operațiuni de monitorizare, cât și de analiza pentru nedeclararea taxelor și impozitelor.
  • Pentru prima dată de la înființarea ANAF, 900 de inspectori fiscali au acces de la distanță la bazele de date.
  • Facem inventarierea documentelor care pot fi digitalizate, în principal formularele cel mai des utilizate.
  • Interconectarea caselor de marcat se va face etapizat între 1 iulie și 30 septembrie pentru marii contribuabili și până la 31 ian 2021 pentru ceilalți contribuabili. Avem softul necesar, a fost testat și am intrat în linie dreaptă.
  • În cazul SAF-T, s-a finalizat evaluarea ofertelor. Săptămâna viitoare vom anunța câștigătorul desemnat al licitației, iar implementarea proiectului pilot se va desfășura pentru mari contribuabili.
  • S-a extins pentru persoane juridice plata obligațiilor fiscale prin ghiseul.ro
  • Ne preocupă dezvoltarea SPV. Vrem să sprijinim conformarea voluntară prin toate mijloacele pe care le avem la dispoziție pentru a trece cu bine de această perioadă. Digitalizarea ANAF este prioritatea zero la nivelul Guvernului.