​​Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat recent, printr-un comunicat, că “structurile cu atribuții de inspecție fiscală au în derulare 555 de acțiuni de inspecție fiscală și control inopinat la marii contribuabili, și 128 de controale inopinate la societățile cu pierderi recurente. (...) Aceste operațiuni au fost declanșate ca urmare a analizei de risc fiscal”. Periodic, ANAF lansează astfel de anunțuri și cu siguranță v-ați întrebat:

Monica Todose, Livia Teodoru, Anastasia DereveanchinaFoto: Hotnews

- Cum se face selecția societăților pentru o inspecție fiscală și care sunt sursele de informații avute în vedere pentru a stabili riscul fiscal din perspectiva prețurilor de transfer?

- Care sunt informațiile care, odată prezentate în cadrul documentelor financiar contabile depuse la ANAF de către fiecare societate, ridică semne de întrebare și generează fie control inopinat fie, mai recent, verificare documentară?

- Care este expunerea unei societăți la astfel de arii de risc fiscal și ce anume declanșează controale prealabile, de tipul celor despre care vorbește comunicatul de presă al ANAF?

- Cum este oportun să se poziționeze o societate, reactiv, după ce începe un control sau proactiv, să înțeleagă din start care sunt ariile de expunere și cum se poate pregăti adecvat?

Experiența din inspecțiile fiscale recente ne arată o recurență din perspectiva abordărilor autorităților fiscale, în special în zona prețurilor de transfer, atât inițial, în etapa de preselecție (la nivel de control inopinat sau verificare documentară) cât și ulterior, în etapa de constatări (inspecția fiscală propriu-zisă).

Citește continuarea articolului pe blogul PwC România

Articol semnat de Monica Todose, Director, Livia Teodoru, Director și Anastasia Dereveanchina, Senior Manager

Articol susținut de PwC România