Nevoia de creștere și de a genera valoare a fost întotdeauna un catalizator pentru realizarea tranzacțiilor. Vedem astăzi, mai mult ca oricând, o nevoie reală de a identifica pârghii noi care generează valoare și transformă modelele de afaceri, cu accent pe repoziționarea strategică. Digitalizarea, eficiența energetică si dezvoltarea sustenabila pe termen lung sunt câteva dintre mega tendințele economiei globale cu impact în deciziile de fuziuni și achiziții. Totodată, economia globală traversează o perioadă de incertitudine și volatilitate care încetinește activitatea M&A, dar care poate aduce în același timp si multe oportunități de achiziții, având în vedere că evaluările tind să fie mai scăzute iar concurența mai redusă pentru tranzacții sau active noi care ajung pe piață, inclusiv pentru cele aflate în dificultate.

Cornelia Bumbăcea, Andreea Mitiriță, Anda RojanschiFoto: PwC România

De la începutul anului, peisajul fuziunilor și achizițiilor s-a confruntat cu cele mai mari provocări de la criza financiară din 2008-2009: creșterea ratelor dobânzilor, inflația ridicată, instabilitatea geopolitică și temerile legate de recesiune. După o perioadă în care finanțările au fost mai ușor de găsit si mai ieftine, investitorii au devenit mai prudenţi și implicit activitatea de M&A a scăzut în toate regiunile. Achizițiile strategice și optimizarea portofoliului de investiții au caracterizat anul acesta piața globală de M&A, trend care va rămâne în continuare, deoarece achizițiile ajută directorii executivi să-și repoziționeze afacerile, să-și consolideze creșterea și să obțină rezultate pe termen lung.

O influență pozitivă asupra mediului tranzacțional global este creșterea ponderii tranzacțiilor în care sunt implicate fondurile de investiții (până la aproximativ 40% din totalul tranzacțiilor la nivel global), ceea ce încurajează un dinamism al pieței globale de tranzacții, întrucât acest tip de investitori vizează un exit relativ rapid (într-un orizont de timp de 5 până la 7 ani) a activelor achiziționate.

Piața de M&A din România a performat foarte bine în anii post pandemie. Această evoluție favorabilă a continuat și în prima parte a acestui an, mergând oarecum contra curentului global actual. Astfel, la începutul anului a fost anunțată mega tranzacția recent finalizată dintre PPC și Enel, care a reprezentat una dintre cele mai mari tranzacții din ultimii 30 ani din România. În această tranzacție, echipa integrată de M&A a PwC România și D&B David și Baias a fost implicată pe partea cumpărătorului.

Alte tranzacții mari au fost anunțate în cursul anului 2023 atât în sectorul bancar, prin achiziția de către Unicredit România a operațiunilor Alpha Bank din România, precum și în sectorul de retail unde a fost încheiată tranzacția prin care Carrefour a achiziționat lanțul Cora si semnată tranzacția prin care Mega Image a achiziționat Profi.

Tranzacțiile cu valori mari influențează semnificativ nivelul total al pieței de M&A din România, unde valoarea medie a unei tranzacții rămâne la un nivel relativ scăzut, de aproximativ 20 milioane euro.

Deși la nivelul pieței românești se poate constata în 2023 o scădere a numărului total de tranzacții, anunțarea acestor mega-tranzacții va determina o menținere a valorii totale a pieței de M&A din România la un nivel comparabil cu cel de anul trecut.

Potrivit estimărilor PwC România, piața locală de fuziuni și achiziții a atins 5,4 miliarde euro în 2022, depășind nivelul pre pandemic de 5,2 miliarde euro din 2019.

La nivel sectorial, energia, sectorul bancar, retail-ul și serviciile de sănătate au generat cele mai multe tranzacții în 2023, în timp ce s-a observat o încetinire a tranzactiilor în sectorul IT&C și în sectorul imobiliar.

In ultimii ani, piața românească a fost în general dominată de investitori strategici, cu mai puține tranzacții realizate de fonduri de investiții. Ceea ce este însă de remarcat este ascensiunea în ultimii ani a unor fonduri de investiții de dimensiuni mici și medii, cu membri fondatori români foarte activi pe piata de M&A, inclusiv in regiunea Europei Centrale și de Est.

Megatendințele globale ale digitalizării, deglobalizării și decarbonizării care determină schimbări în sectoare precum cele ale tehnologiei, sănătății, infrastructurii și al energiei regenerabile - vor continua să creeze oportunități de tranzacții și în anii următori. Vom vedea in continuare tranzacții mari realizate în principal de investitori strategici, dar sa nu neglijam și tranzacțiile de marime mica si medie pe care le fondurile de investiții recent apărute pe piață le vor realiza în anii ce urmează.

Pentru a se menține în fața concurenței acerbe, liderii de afaceri trebuie să adopte o strategie îndrăzneață de fuziuni și achiziții care să îi sprijine în transformarea modelelor de afaceri, care nu înseamnă doar tranzacții de valoare mare. Tranzacțiile de valoare medie pot fi mai ușor de realizat în condițiile actuale de finanțare și reglementare dificile, având totodată un rol transformator dacă fac parte dintr-un program de achiziție bine planificat și au o justificare solidă. În contextul economic actual, executivii care urmăresc să facă achiziții acordă mai multă atenție companiilor care au un grad avansat de digitalizare (cum ar fi cloud, cibernetic, AI), modele operaționale robuste, forță de muncă cu abilități specifice sau o strategie de dezvoltare durabilă. În același timp, antreprenorii care doresc să-și vândă afacerile trebuie să demonstreze că afacerile lor pot oferi noi pârghii de creștere, oportunități de reducere a costurilor și date financiare și operaționale care pot îndeplini cerințele de raportare a sustenabilității.

Fuziunile și achizițiile rămân un motor de creștere important și un instrument cheie pentru a repoziționa și eficientiza afacerile în vederea obținerii unor rezultate durabile. Nu există nicio îndoială că actualele condiții macroeconomice vor continua să influențeze activitatea de fuziuni și achiziții, iar stabilizarea inflației și a ratelor dobânzilor se vor reflecta în evaluările și evoluția tranzacțiilor. În concluzie, pentru cumpărători, accesul la capital va fi esențial, iar pentru vânzători, pregătirea va fi cheia succesului.

Acest articol face parte din proiectul editorial PwC România ”Agenda de mâine” care se va derula până la finalul acestui an și care își propune să pună în discuție contextul și perspectivele care pot ghida afacerile să ia decizii informate în mijlocul schimbărilor. Articolele anterioare din serie pot fi citite aici.

Articol susținut de PwC România