​Crizele suprapuse și reglementările mai stricte apărute în ultimii patru ani au perturbat companiile din sectoarele destinate consumatorilor precum retailul, producția manufacturieră, industria auto sau tehnologia, media și telecomunicațiile (TMT), punând în evidență importanța adaptării, digitalizării și sustenabilității. În prezent, multe companii din întreaga lume se străduiesc să susțină creșterea, să exploreze piețe noi și să descopere noi surse de venituri într-un mediu în care încrederea consumatorilor este scăzută și semnalele privind economia sunt incerte. Implementarea unei strategii de transformare care are clientul în centrul său este răspunsul logic, iar cercetările PwC arată acest lucru. Cele mai performante afaceri demonstrează că această abordare aduce rezultate. Diferențele cheie dintre câștigătorii pieței și restul companiilor provin din modul în care cei dintâi percep provocările, adoptă transformarea și folosesc tehnologii noi, precum AI.

Ruxandra Târlescu, Florin Deaconescu, Doina BîrsanFoto: PwC România

Întrucât ratele inflației și ale dobânzilor aflate încă la nivel ridicat vor continua să erodeze puterea de cumpărare, este de așteptat ca apetitul pentru cheltuieli să se reducă, iar consumatorii să fie tot mai orientați cătrevaloare, servicii cât mai digitale, accesibile și adaptate la preferințele personale. Deși este important să te conectezi cu clienții prin intermediul dispozitivelor, prezența umană este în continuare vitală pentru a construi loialitatea: o treime dintre oameni spun că interacțiunile pozitive cu angajații unei companii contribuie în mare măsură la decizia de a mai cumpăra sau nu o marcă. În plus, consumatorii se așteaptă ca organizațiile de la care cumpără să le reflecte propriile valori, astfel că încrederea și loialitatea în relația cu consumatorii sunt mai importante ca niciodată.

Astfel, în retail au apărut noi moduri de a face cumpărăturile și s-au dezvoltat rețele puternice de furnizori locali, în auto vânzările de mașini electrice și conectate au crescut exponențial, iar în TMT au luat avânt platformele de streaming, utilizarea pe scară mai largă a 5G și apariția a tot mai multor aplicații pe bază de inteligență artificială.

Patru macro tendințe vor continua să influențeze viitorul consumului: tehnologia, lanțul de aprovizionare, relevanța mărcii și inițiativele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG). Analizându-le pe fiecare în parte vedem că tehnologia va fi esențială pentru a reuni cele mai bune elemente din lumea fizică și cea online, creând experiența omnichannel al viitorului și permițând hiperpersonalizarea. De asemenea, pandemia a evidențiat urgența de a face lanțurile de aprovizionare mai reziliente, transparente, durabile și digitale și a crescut cererea consumatorilor pentru produse mai sănătoase.

Modul în care companiile din sectorul de Tehnologie, Media și Telecomunicații (TMT) își desfășoară activitatea este într-o continuă (r)evoluție, iar schimbările din acest sector determină transformări în mai toate sectoarele economiei. Perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală și dominată de publicitate. În mijlocul schimbărilor și perturbărilor continue, industria și-a reevaluat strategiile și exploatează oportunitățile de creștere prin valorificarea tehnologiilor emergente. Timp de ani de zile, discuția despre tehnologie în TMT s-a concentrat pe trecerea de la analogic la digital și de la fix la wireless. Acum potențialul de creștere constă în convergența tehnologiilor existente și emergente - în special inteligența artificială și, mai ales, inteligența artificială generativă. Suntem cu toții familiarizați cu algoritmii de recomandare personalizată de pe platforme precum Spotify și Netflix, precum și cu utilizarea inteligenței artificiale în căutarea pe internet și în furnizarea de publicitate. Însă, inteligența artificială generativă merge mai departe, utilizând rețelele neuronale, a modelelor avansate de învățare și a altor tehnologii pentru a produce sau a genera texte, scenarii și memo-uri, etc.

Sectorul tech rămâne astfel vectorul care facilitează transformarile în majoritatea industriilor, beneficiind astfel de statutul de “investiții critice” pe agenda celor mai mulți dintre CEO. Miza este cu atât mai mare cu cât incorporarea AI sau Machine Learning, spre exemplu, se face în mod accelerat.

Operatorii telecom, un sector matur, sunt din nou în fața unei provocări în care trebuie să investească sume foarte mari în tehnologia 5G pentru a susține triplarea în câtiva ani a traficului de date mobile (în special video), fără a avea însă garanția că vor reuși să primească o parte suficientă din valoarea totală a conținutului digital care le va tranzita rețelele.

Era digitală continuă cu un nou ecosistem de mobilitate - sustenabil și inteligent, în care vehiculele electrice, conectivitatea și noile tehnologii transformă modul în care ne deplasăm. Iar industria auto este într-o continuă dezvoltare și inovare. Mobilitatea inteligentă bazată pe tehnologie presupune integrarea diferitelor tehnologii, inclusiv AI, senzori, IoT și analiza datelor, pentru a construi sisteme de transport mai rezistente și mai durabile. Consumatorii apreciază tot mai mult confortul și tehnologiile cu care sunt echipate automobilele proprii, fapt care impulsionează dezvoltarea segmentului de automobile conectate și autonome și electrice, pe termen mediu și lung. Siguranța și navigația sunt cele mai importante, urmate îndeaproape de gestionarea vehiculelor și de funcțiile vehiculului ca serviciu. Estimările PwC arată că tot mai mulți consumatori vor servicii de conectivitate, acordând prioritate siguranței și navigației. Funcțiile de conducere asistată (pilot automat) sau pilot pentru asistență la parcare suscită un interes considerabil, iar funcția de reflectare a telefonului pe ecranul din mașină capătă tot mai multă importanță.

Schimbările rapide cauzate de pandemie au dus la o digitalizare accelerată a fabricilor, dar și la creșterea numărului de atacuri cibernetice și la transformarea comportamentului consumatorilor, scoțând în evidență punctele slabe și nevoia de reziliență și agilitate. În acest context, controlul costurilor este pe primul loc, în timp ce previziunea cererii și transparența lanțului de aprovizionare continuă să fie esențiale. De asemenea, producătorii au acordat prioritate tehnologiilor care lucrează împreună pentru a stimula producția inteligentă, precum IIOT (Internetul industrial al obiectelor), analiza datelor și cloud-ul, și automatizărilor pentru a crește eficiența, precum mentenanța predictivă care previne întreruperile costisitoare de activitate. Acum, fabrica modernă este deja un mediu extrem de complex. Mașinile și roboții avansați sunt dotați cu o gamă largă de senzori conectați la programe de analiză performanțe în cloud care evaluează performanța, gestionează programele de producție, mențin aprovizionarea și orchestrează toate activitățile din fabrică. Pe măsură ce industria prelucrătoare trece la era digitală, ea devine atât furnizoare de bunuri, cât și producătoare și vânzătoare de date și informații. În prezent, producătorii trec la alt nivel, deoarece caută noi modalități de a comercializa nu numai produsele lor tradiționale, ci și noile servicii digitale și bazate pe IoT care se adaugă la aceste produse.

Desigur că pe lângă strategia proprie de transformare pentru a satisface nevoile consumatorilor, companiile se confruntă cu impactul volatilității macroeconomice, creșterea prețurilor la energie și materii prime, fragmentarea lanțurilor de aprovizionare sau deficitul forței de muncă. Costurile de finanțare mai mari, costurile tranziției energetice și ale adoptării sustenabilității, precum și costurile generate de problemele din lanțul de aprovizionare, toate se reflectă în provocări semnificative care se adaugă nevoii de a transforma modelul de afacere pentru a se plia pe cerințele în schimbare ale clienților. Companiile care vor reuși să gestioneze în paralel presiunea costurilor și transformarea în jurul clienților, prin adoptarea digitalizării și sustenabilității, se vor detașa și vor fi câștigătorii pieței.

Articol semnat de Ruxandra Târlescu, Florin Deaconescu și Doina Bîrsan.

Articol susținut de PwC România