​​Anul 2024 va aduce taxe mai mari pentru multe companii și persoane fizice și, implicit, o scădere a veniturilor, a consumului, a investițiilor pentru că statul are nevoie de resurse financiare suplimentare. Unele dintre modificările fiscale erau anticipate, în condițiile angajamentelor din PNRR, altele au luat prin surprindere. Politica fiscal-bugetară va continua în direcția majorării taxelor și în anii următori, alte schimbări majore fiind de așteptat în 2025, anul postelectoral.

Daniel AnghelFoto: PwC România

Vom analiza în acest articol cele mai importante modificări care se vor aplica de anul viitor și implicațiile lor pentru contribuabili. Înainte, însă, merită făcute două observații: chiar dacă statul are nevoie de venituri bugetare mai mari, trebuie să găsească un echilibru între această nevoie și dezvoltarea afacerilor. Acestea trebuie să crească, să producă bunuri, servicii, să asigure locuri de muncă mai multe și mai bine recompensate pentru a putea plăti, astfel, și taxe mai mari la buget. A doua observație este că dialogul a fost formal cu mediul de afaceri, iar o consultare în acest mod riscă să scadă încrederea investitorilor și, în general, a contribuabililor, iar încrederea este pilonul colaborării, inclusiv al conformării fiscale.

Analizând prevederile legislative care vor intra în vigoare din 2024, putem spune că cea mai de impact noutate, un experiment fiscal, așa cum am mai avut de-a lungul timpului cu rezultate negative atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, este impozitul minim pe cifra de afaceri de 1% datorat de companiile care depășesc o cifră de afaceri de 50.000.000 euro. Distingem aici trei categorii de contribuabili. Marea majoritate (alți contribuabili decât cei din sectorul bancar și cel de petrol și gaze) vor datora acest impozit dacă impozitul pe profit calculat este mai mic decât cel pe cifra de afaceri. Spuneam că este un experiment întrucât impozitarea cifrei de afaceri este o practică aproape inexistentă în țările dezvoltate tocmai pentru că mărimea cifrei de afaceri nu înseamnă, implicit, marje mari de profit. Conform estimărilor noastre, dintre companiile care au cifra de afaceri mai mare de 50 milioane euro, circa 750 de companii pot fi eligibile și vor datora în jur de 6,2 miliarde lei.

Citește continuarea articolului pe blogul PwC România

Articol semnat de Daniel Anghel, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România

Articol susținut de PwC România