Inteligența artificială (IA) generativă este cel mai căutat subiect al anului 2023 pe enciclopedia online Wikipedia și tehnologia considerată ca având cel mai mare potențial de a transforma și a duce la un alt nivel de dezvoltare majoritatea industriilor. În același timp însă, este de așteptat ca IA să remodeleze și dinamica concurențială pe piețe și să genereze noi forme de comportamente anticoncurențiale, ceea ce determină autoritățile de reglementare să investigheze tot mai mult acest sector.

Sonia VoinescuFoto: PwC România

În prezent, numeroase autorități de concurență, cum ar fi cele din în SUA, Marea Britanie și Portugalia, investighează deja impactul modelelor de limbaj și al aplicațiilor IA (cum ar fi chatboții) asupra concurenței în sectorul digital.

Studiile efectuate de autoritatea de concurență din Portugalia, de pildă, relevă că piața dezvoltării aplicațiilor de IA se lovește de bariere semnificative la intrare, datorate efectelor de scalare și costurilor mari de schimbare a furnizorilor, printre care:

  1. Bariere la nivelul modelelor de limbaj - dezvoltatorii de modele de limbaj se confruntă cu importante constrângeri financiare atunci când antrenează, verifică și rulează modele noi de limbaj; în plus, un număr semnificativ de furnizori de modele de limbaj au început să investească în capacități GPU (unități de procesare) pentru a-și asigura puterea de calcul, și astfel, o mai bună integrare verticală;
  1. Bariere la nivelul datelor colectate - necesitatea de a colecta un volum și o varietate mare de date reprezintă o altă barieră semnificativă la intrarea pe piață. Unii dezvoltatori de aplicații IA, precum Google sau Microsoft, beneficiază de avantajul datelor care sunt deja în proprietatea lor și pe care le rulează pe alte aplicații deținute.

Citește continuarea articolului pe blogul PwC România

Articol semnat de Sonia Voinescu, Avocat Senior Coordonator D&B David și Baias.

Articol susținut de PwC România