Profesioniștii reuniți începând de luni la salonul de orologerie de la Geneva rămân încrezători după doi ani cu recorduri în materie de exporturi, chiar dacă vârtejul care zguduie sectorul bancar a trezit amintiri neplăcute ale crizei financiare din 2008, potrivit AFP.

Ceasuri elvetieneFoto: Vova Pomortzeff / Alamy / Profimedia Images

În 2021, exporturile de ceasuri elvețiene au înregistrat o revenire de 31,2%, datorită unei reveniri puternice în Statele Unite și în Orientul Mijlociu după șocul pandemiei Covid-19, apoi au urcat cu încă 11,4% în 2022, odată cu redresarea în Europa, stimulată de revenirea turiștilor, pentru a atinge un maxim istoric de 24,8 miliarde de franci elvețieni (24,9 miliarde de euro).

Iar pentru primele două luni ale acestui an, statisticile federației elvețiene de orologerie arată o nouă creștere a exporturilor de 10,6%.

Dar corecția bruscă care afectează sectorul bancar pe bursă, în urma falimentului băncii americane SVB și a prăbușirii Credit Suisse, reînvie spectrul anului 2009, an în care exporturile de ceasuri s-au prăbușit cu 22,3%, chiar mai mult decât în 2020, cu șocul pandemiei Covid-19 (-21,8%).

„Nu sunt în măsură să spun care va fi impactul global”, a recunoscut Thierry Stern, șeful Patek Philippe, într-un interviu acordat AFP în marja expoziției Watches and Wonders.

„Dar cred totuși că ar trebui să fie mai ușor decât în 2008-2009”, a adăugat cel care conduce una dintre cele mai prestigioase mărci din orologeria elvețiană.

Pentru moment, dificultățile rămân „foarte localizate”, în timp ce Patek Philippe „vinde în toată lumea”, susține Thierry Stern, care mizează în special pe Asia pentru a asigura creșterea în 2023.

Jérôme Lambert, directorul general al gigantului de bunuri de lux Richemont, care deține mărcile Cartier, Piaget și IWC, a recunoscut că scăderea cererii în 2009 a fost „foarte rapidă” și „severă”.