Gigantul elvețian Lindt și aproximativ patruzeci de ciocolatieri artizani care încearcă să obțină o Indicație Geografică Protejată (IGP - garantează calitatea si trasabilitatea produsului pe care îl cumperi) pentru faimosul gianduiotto din Torino, o ciocolată mică și cremoasă, au îngropat securea războiului, afirmând că sunt gata să încheie un acord, potrivit AFP.

Gianduiotto di TorinoFoto: Marco BERTORELLO / AFP / Profimedia

„Suntem convinși că vom putea ajunge în curând la un acord privind promovarea gianduiotto în Italia și în întreaga lume”, a comentat Benedict Riccabona, șeful Lindt & Sprüngli Italia, citat joi într-un comunicat de presă.

Obiecțiile companiei Lindt, care deține din 1997 producătorul italian Caffarel și care susține că este inventatorul gianduiotto, aproape că au făcut să eșueze proiectul, care a fost blocat timp de mai multe luni de Ministerul italian al Agriculturii.

Filiala Lindt se temea că crearea unei etichete europene, „Gianduiotto de Torino IGP”, ar fi împiedicat-o să continue să folosească propria marcă, „Gianduia 1865”. Autenticul Gianduiotto de Torino”.

Lindt folosește, de asemenea, lapte praf în gianduiotto-ul său, ceea ce Comitetul Gianduiotto din Torino consideră „o erezie”. Comitetul pledează pentru revenirea la rețeta originală: 30 până la 45% alune prăjite din Piemont, cel puțin 25% cacao și zahăr.

Cu toate acestea, s-a ajuns la un compromis în cadrul unei întâlniri care a avut loc săptămâna aceasta la Torino între Caffarel și companiile din comitet: Lindt nu se va opune recunoașterii IGP, fără a adera la aceasta, și va avea garanția că va putea să folosească propria marcă, cu propria rețetă.

„Este o victorie majoră pentru ciocolatieri, pentru regiune și, de asemenea, pentru Caffarel, deoarece suntem convinși că recunoașterea IGP va duce la o creștere a vânzărilor de gianduiotto”, a declarat pentru AFP Antonio Borra, avocatul comitetului IGP.

Comitetul colaborează deja cu Ministerul Agriculturii pentru a integra cererile Lindt în procedura IGP și „a garanta recunoașterea mărcii sale istorice și posibilitatea de a continua să o folosească”, a precizat el.

După ce va fi validată de minister, IGP, care are ca scop creșterea notorietății gianduiotto și perpetuarea tradiției ciocolatei din Torino, ar putea fi recunoscută de Bruxelles „până la sfârșitul anului”, a explicat el.

Vânzările acestei mici ciocolate, care își ia numele de la o figură de carnaval, Gianduia, simbolul orașului Torino, care arunca in multime bomboanele de ciocolata mult ravnite, drept care a a primit numele de „Gianduia", de la generosul ei donator,sunt estimate la 200 de milioane de euro pe an.

Proiectul este susținut de maeștri ciocolatieri precum Guido Castagna, președintele comitetului, și Guido Gobino, precum și de companii precum Ferrero, Venchi, Domori și Illy.